crèche/werk dilemma

A

Anoniem

Guest
Stijn gaat drie dagen in de week (di-wo-vr) van ± 8:30 tot 17:00 uur naar de crèche.
Dit vind ik best vaak. Maar zolang de kleintjes slapen vind ik het niet te lang. Ik haal hem wel uiterlijk vijf uur op zodat hij rustig kan eten thuis en om zeven uur naar bed kan. Hij vind het daar trouwens heel leuk, heb ik het idee...

Nu loop ik eigenlijk al maanden met het gevoel dat drie dagen te veel is voor een kindje. Dus overweeg ik om, als hij naar de dreumessen mag, hem alleen di en wo weg te brengen. Maar dan komt mijn werk steeds verder in het gedrang. En zal ik meer van uit huis moeten werken (’s avonds?). Pfff ik zit zo te tobben, wat ik nou moet doen?

Iemand tips of ervaring???
Wat vinden jullie (en de crèche-leidsters) van het aantal dagen?

groetjes Stephanie

Hier een oud creché leidster.
Ik vind het reuze meevallen, qua tijd. 3 dagen vind ik veel als je kind van 7 tot 19uur er is. Dat was bij ons dus et verhaal. 3 kids uit één gezin en die kwamen om 7 uur binnen, het liefst al eerder, en werden om 19 uur weer opgehaald. Ze hadden bij ons ontbijtservice en dinerservice, dus gingen mee naar huis en hupsakee in bed.
Maar van 8.30 tot 17 vind ik niet lang hoor, als hij zich prima vermaakt, zou ik me er niet te druk over maken. En ik denk zelf dat het voor hem bij de dreumessen alleen nog maar leuker zal worden.

Succes met je keuze

Hoi Stephanie,

De feiten:  
Je brengt hem drie dagen, het zijn geen lange dagen, niet drie aaneengesloten dagen en Stijn vind het erg leuk zeg je zelf. Minder brengen, betekent in dit geval meer stress voor jou (want je werk komt in het gedrang, je avonden worden voller etcetc).

Je gevoel:
Drie dagen is teveel.

Tja, als je mijn mening wilt weten: lekker zo doorgaan hoor..... Jullie voelen je er allebei prettig bij en juist nu je mannetje wat ouder wordt, wordt het voor hem ook allemaal wat behapbaarder. Ze doen zoveel leuke dingen met ze en ze hebben nog steeds de mogelijkheid om lekker te gaan slapen als het nodig is. Een schuldgevoel hoef je echt niet te hebben, het is ook weer niet zo dat je hem om 7.00 uur brengt en om 5 voor 6 pas ophaalt....... Maar je moet hierin écht je eigen gevoel volgen!!

En hoe het hier is: Gijs ging het eerste jaar 3 dagen, maar dan aaneengesloten dagen (ma-di-wo) en langere dagen dan Stijn. En dat vond ik teveel. Dus toen mijn man in de gelegenheid was om minder te gaan werken hebben we dat gedaan en ging hij nog maar 2 dagen (ma-di). Sophie is nooit meer dan 2 dagen geweest, omdat ik minder ben gaan werken en mijn man ook.

Maar er zijn op de groepen bij ons KDV legio kindjes die drie dagen gaan, en daar gaat het prima mee hoor . En Sophie is, meer dan Gijs, een kind dat makkelijk drie dagen kdv helemaal geweldig zou vinden. Dus misschien als zij de eerste was geweest, had ze het me nog kwalijk genomen ook dat ze nog maar 2 dagen mocht haha.
Dus kijk ook naar je kindje en blijf dicht bij jezelf (dus trek je maar niet teveel aan van wat iedereen ervan vindt)....

Succes met je beslissing
Groetjes
Susan

Allereerst moet je doen wat jij belangrijk vind! Als je drie dagen teveel vind dan moet je kijken of je kan minderen maar als dat stress met je werk oplevert is dat ook weer niet goed!

Persoonlijk vind ik drie dagen niet veel. Lukas gaat ook drie dagen. Hij gaat er om 07.00 uur al naar toe maar ik haal hem al om 16.15 uur op. Als ik hem ook maar een half uurtje langer laat voel ik me al schuldig.

Ik heb idd ook de keus gemaakt om minder te gaan werken maar voor Lukas heeft dat voor de creche geen gevolgen. Op vrijdag ging hij nl altijd of naar mijn schoonouders of mijn man en ik namen vrij. Dat vond ik niet 'zeker' genoeg dus nu hebben we het zo geregeld dat hij elke vrijdag en woensdag thuis is en ma, di, do gaat hij naar de creche. Als ik zie hoeveel hij daar leert ben ik er ook erg blij mee en drie dagen is voor hem echt niet te lang. of dat voor STijn wel zo is kan alleen jij bepalen!

Veel sterkte met je keuze

Hai Stephanie,

Ook ik werk op een KDV en vind 3 dagen niet extreem veel, helemaal niet gezien de tijden dat jouw mannetje op het KDV is.
Ik vind inderdaad ook dat juist nu ze ouder worden ze meer te beleven hebben op een KDV.
Bedenk jezelf dat als jij 's avonds veel thuis moet gaan werken en dit misschien stress met zich mee brengt, jouw ventje daar ook niks aan heeft.
Als hij het nou echt niet naar zijn zin zou hebben dan zou ik het wat anders vinden maar zolang hij lekker rommelt en goed slaapt, zou ik het lekker zo houden als ik jou was!

Groetjes Fennie en Jente

Hier nog een ex kdv-er. Ik vind 3 dagen niet te veel. Maar denk dat belangrijker is wat je er zelf van vind. Als jij het te veel vind moet je het niet doen. Je moet nagaan wat je belangrijker vind voor jezelf, het idee van dat hij er 3 dagen is of het feit dat je 3 dagen kan werken. Zelf beslissen en niet je laten leiden door het idee van anderen wat te veel of niet te veel is. Succes!

DANK voor jullie fijne reacties, hier ben ik echt mee geholpen.
Vanmiddag heb ik hier met Stijn’s juf over gesproken. Zij heeft me verteld dat Stijn het echt heel erg naar zijn zin heeft op de crèche en ze denkt dat het bij de dreumessen (over een paar maandjes) nog leuker wordt voor hem. De kindjes gaan dan vaak ook weer langer slapen dus dat geeft mij ook een geruster gevoel. Zij zegt idd ook dat de tijden van Stijn zo goed zijn. Hij mist nl het hectische breng- en haal uur omdat ik op tijd kom. Dus daar voel ik mij ook goed bij.
Daarnaast is het van de zotte om te denken dat ik in twee dagen al mijn werk kan doen. Zeker omdat ik er naar streef niet meer dan één à twee avonden thuis te werken. Dit ook weer voor de rust en regelmaat, maar dan van mij.
Wat indirect natuurlijk z’n weerslag heeft op Stijn.
Afin, vooralsnog blijft alles bij het oude, denk ik...

Liefs Stephanie

Mirne gaat 4 dagen naar de creche van 8 tot 18u. Ze vindt het er zo prima dat ze op zaterdagochtend ook met haar tasje door het huis loopt (en door haar papa die haar altijd brengt opgepakt wil worden)  en naar mij dag dag zwaait.
Meestal is ze om 18 uur wel blij dat ik haar kom halen, maar als ik eerder ben (bijvoorbeeld om 17u) dan is ze altijd nog druk bezig met van alles en ziet me soms pas na een paar minuten staan.
Ze slaapt langer op de creche dan thuis en krijgt er meer regelmaat wat betreft eten. Nee, Mirne is daar gelukkig en ik ben ook gelukkig als ze op dinsdagochtend weer naar de creche vertrekt. Ze is de liefste van de hele wereld, maar wel vermoeiend.

Barbara
(Mirne is 15 maanden en zit sinds ze 3 maanden is 4 dagen per week op de creche)

Terug
Bovenaan