Crèche

Hallo allemaal,

Ik lees meer berichtjes over moeder die zich schuldig voelen als ze weer aan het werk gaan. Ben in ieder dus niet de enige! Volgende week ga ik weer aan het werk en mijn dochter is dan 4 maanden. Ik ga 3 dagen werken. Zij gaat 2 dagen per week naar de crèche en 1 dag zorgt mijn man voor haar. Ik heb er ontzettend veel moeite mee om haar tijdelijk af te staan. Voor mijn gevoel klopt het niet om een baby al naar de crèche te brengen. Alles is al zo nieuw voor haar en zou ze volgens mij het eerste jaar vanuit een vetrouwde basis en met vaste verzorger de wereld moeten leren kennen. Soms lijkt het ook al dat ze een beetje eenkennig is.Ik weet niet of dat al kan, misschien lijkt het maar zo. (Ik wil ook graag dat ze aan anderen went, anders is het ook alleen maar lastig voot mezelf). Verder zie ik er tegenop dat ze sneller ziek wordt op de crèche nu ze nog zo klein is, (te) veel prikkels krijgt en te weinig aandacht. Hoe zijn jullie ervaringen met een baby op de crèche.
 
Hoi,

Ik heb zelf dat gevoel niet hoor. De eerste keer wegbrengen is wel heel moeilijk. Mijn kind vindt het heel leuk op de creche. In het begin niet zo, maar toen vond hij het leven helemaal niet leuk en huilde hij veel. Ze krijgen wel veel prikkels op het kdv en hij was ook wel sneller ziek. Toch heb ik er nog steeds een goed gevoel bij. Hij is nu 9 maanden en heel sociaal naar andere kindjes.
 
Hoi,

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen, maar één troost: het gaat echt wennen voor je en hoogstwaarschijnlijk vind je kindje het prachtig op het kdv. Mijn zoontje is nu bijna 1 jaar en gaat 3 dagen per week naar het kdv sinds hij 13 weken is. Als je een goed gevoel hebt bij de leidsters en de omgeving waar hij is, komt het echt goed. Mijn mannetje vind het in ieder geval prachtig, al moet hij sinds een paar weekjes wel een beetje huilen als we hem achterlaten, maar dat is binnen 1 minuut weer over. Het is zo grappig als je je kindje op gaat halen en hij zit druk te spelen met de andere kindjes. Dat is nu nog niet het geval natuurlijk, daar is ze nog te klein voor, maar over het algemeen zijn zowel de juffies als de andere kindjes dol op de babies in de groep, dus aandacht zal ze vast niet te kort komen. En alles wat jij en je man missen haal je dubbel en dwars in op de dagen dat je niet werkt. Kindjes wennen snel, en juist als ze zo jong al gaan, weten ze niet beter. Wat dat ziek worden betreft: dat is waar, ze worden sneller ziek want ze worden meer blootgesteld aan bacterien. Een opmerking van mijn huisarts toen ik weer met een verkouden mannetje bij hem kwam: weerstand moet hij toch opbouwen, als hij het nu niet doet krijgt ie het als ie naar de kleuterschool gaat. En dat is ook weer waar. Maar goed, heel verhaal geworden. Luister naar je eigen gevoel, probeer te genieten van de tijd die je niet met haar doorbrengt (want ook dat is qualitytime) en geniet nog meer als je je kleine meisje weer dicht bij je hebt. Het komt echt goed! Succes en groetjes.
 
oke als leidster zijnde.
Kinderen hebben het naar hun zin. Hoe jonger een kindje is dat naar de creche gaat hoe makkelijker hij/zij er zal wennen.
Vaak zijn de mama's degene die er meer moeite mee hebben.

Ik neem aan dat jullie een kdv hebben uitgezocht waar je je goed voelt. Leidsters hebben vaak een vast ritme in de groep en vooral voor de baby's is er echt wel tijd voor knuffels en aandacht. Er worden leuke dingen gedaan aan activiteiten ook met de kleintjes, er word goed bij gehouden wie wat eet wanneer en hoe en er is ruimte voor de ouders voor vragen, tips en altijd een gesprekje bij halen en brengen.

Ziek zijn ja dat zijn ze in het bebin idd vaak. Vooral veel verkouden,snottebellen en hoesten. Kinderen die niet naar de creche gaan krijgen deze periode ook alleen later als ze naar de peuterspeelzaal of naar de kleuterschool gaan. Dus ieder kind maakt zo een periode door.

Sommige kinderen kunnen slecht tegen veel prikkels. Wat wij doen is ze dan een half uurtje op een rustig plekje in de box (wat hoog is) of in een beje in de slaap kamer leggen dan kunne ze daar even rustig spelen zonder herrie.
Daar knappen ze dan echt helemaal van op.
Andere kinderen hebben er totaal geen moeite mee en genieten van alle geluiden en kijken graag om zich heen.

1 Tip mocht je je onzeker voelen, willen weten hoe het gaat of gewoon even weten of ze gedronken, gepoept of geslapen heeft bel dan even. Dan is het voor jou een geruststelling als je weet dat alles goed gaat.

Heel veel succes en sorry voor het lange stuk.
 
Hi Anoniem, herkenbaar. Onze zoon (nu bijna 6 maanden ) gaat sinds 3.5 week naar de creche. En hij had er de 1e ochtend moeite mee maar daarna ging het prima, hij slaapt er goed en eet er goed, ja niet altijd maar dat doet hij thuis ook niet. En de leidsters (heel belangrijk) zijn lief voor hem en iedere keer als ik hem ophaal laten ze me zien wat hij gedronken heeft en geslapen, er gaat veel in overleg en het bevalt ons goed, succes!
 
Hallo,

Mijn dochter gaat 2 dagen per week naar de creche sinds ze drie maanden is. Ze is nu vier maanden. De eerste week is het moeilijk, maar het went echt. Er wordt in een schriftje bijgehouden hoe het gegaan is die dag en het gaat altijd goed. Mijn dochter wil alles meemaken, overal bij zijn, dus het is gewoon gezellig voor haar om die dagen daar te zijn. De leidsters nemen altijd de tijd voor haar, knuffelen veel. Mijn eerste vraag is altijd als ik haar ophaal: 'heeft ze veel gelachen?' en dat is altijd zo. Dan ben ik tevreden!
Ze is inderdaad sneller verkouden nu, maar zo erg is dat niet. Ze bouwt daardoor ook weerstand op.
Wat ik bij mezelf gemerkt heb, is dat ik nog meer van haar geniet op dagen dat ik niet werk. Dan heb je echt het gevoel dat je vrij bent, terwijl ik dat gevoel tijdens mijn verlof niet zo had.
Succes met werken!
 
Terug
Bovenaan