creatief met poep!

Hallo allemaal,

Ik heb drie kinderen.
De middelste (2,5) heeft een tijd terug in een erg merkwaardige fase gezeten: met poep smeren!!
Dat deed ze dan alleen in haar eigen slaapkamer, op de muren.
En dat dreef mij zo nu en dan echt tot wanhoop. Dan zat ik soms drie keer per week met een emmer sop haar muren, vloer, gordijnen, speelgoed enz. te boenen en te soppen. En daarna haar.

Nergens wist men raad: o.a. consultatieburo, advieslijn over opvoeden, kennissen e.d
Men had er nog nooit van gehoord en wist geen oplossing, ja afwachten.

Dus dat hebben we maar gedaan, wat kan je anders. Het heeft even geduurt, maar uit eindelijk is het gestopt, na ongeveer zes maanden.

Zijn er anderen die zo iets hebben meegemaakt zoja: hoe ging je ermee om en ging het ook vanzelf weer over?

groetjes anoniem
 
Ik vind het heel verwonderlijk dat men op het cb niets van poepsmeren weet. Er zijn helaas veel kinderen die dat doen.
Mijn zoontje begon toen hij 7 (!!) maanden oud was met behangscheuren. Dat heeft hij gedaan tot hij ruim 3 jaar was en al die tijd hebben we begrijpelijkerwijs niks aan de muren gedaan. Daarna lieten we er een paar maanden overheen en we wilden eigenlijk net gaan behangen en toen begon hij met poepsmeren. Nu is hij net 4 en we behangen nog steeds niet. Ik ga af en toe ook met de sop langs als hij weer een keer bezig is geweest. Maar mijn info van het cons. bureau is dat het meestal oudere kinderen zijn (dus ruim 3 jaar, soms nog ouder) die poepsmeren. Jouw kind is dus aan de jonge kant. Haal maar opgelucht adem dat het over is.
Mijn zoontje doet het niet heel vaak, af en toe, maar dat is dus reden genoeg om zijn kamer niet opnieuw te behangen. Ik wil echt zeker zijn dat hij het niet nog eens doet.
 
Misschien een slaapzak aan voor mensen die het nog kunnen verwachten. Nog een tip voor als ze de zak zelf uit krijgen. De de zak anders om aan (rits op de rug), krijgt hij/zij de rits nog open, andere zak met ritssluiting die omhoog gaat + veiligheidsspeld. Laatste tip, de zak binnenste buiten aan, met rits op de rug + veiligheidsspeld. Jaja ze zijn slim hoor die kleintjes.
 
Mijn dochter doe het (nog) niet, maar ik weet wel dat het absoluut niet abnormaal is! Kinderen zijn trots op hun poep, ze hebben het zelf "gemaakt" en vinden het heerlijk ruiken. En als je er dan ook nog van die prachtige figuren mee kunt maken...fantastisch toch? En het levert altijd actie op, er wordt gemopperd, gesopt, gedoucht etc. Ik werk in de gehandicaptenzorg met mensen met de verstandelijke vermogens van 1-3 jaar. Bij ons gebeurt het (helaas) dagelijks. Het verschil is natuurlijk dat deze mensen in deze (anale)fase blijven hangen, waar onze kids eroverheen groeien. Maak je geen zorgen, het is nu even lastig en vies, maar je dochter is niet abnormaal hoor! Succes ermee!
Groetjes,
Joosje
 
Terug
Bovenaan