Creche belt niet als kind niet komt 'opdagen': schuld van nalatige ouders.

Hallo allen,

Onze zoon ging altijd 2 dagen per week naar de creche, maar ter voorbereiding op de basisschool (20 aug, nog 2,5 week: spannend!!!) hebben wij hem een dag extra naar de creche gedaan. Hij gaat sinds maart dus ook op de woensdag, dat is de dag dat ik vrij ben. Doordat het voor mij niet logisch is (wel heel lekker!) dat hij naar de creche gaat terwijl ik vrij ben, ben ik hem per ongeluk 2 x vergeten te brengen. Kwam ik dan halverwege de dag achter en heb ik uiteraard alsnog gebeld en excuses gemaakt. Dat was precies in de weken dat in België en Arnhem die twee babietjes door de moeders in de auto waren vergeten en overleden door de extreme hitte. Niemand die het opgemerkt had, ook de oppas heeft niet gebeld waar het kind bleef. Vreselijk.

Nu bedacht ik mij deze week dat ook 'mijn' creche helemaal niet heeft gebeld waar onze zoon bleef die twee keer. Niet dat dit hun verantwoordelijkeid is, maar gewoon ter voorkoming van bijvoorbeeld bovenstaande zou het wel netjes geweest zijn. Ik heb vanmorgen dus gebeld naar het kantoor van de creche en aangegeven dat dit had plaatsgevonden en gevraagd waarom er vanuit de creche eigenlijk niet gereageerd was. Het antwoord vond ik héél erg:

Er schijnen dagelijks  meerdere kindjes op alle groepen niet op te komen dagen die niet door de ouders zijn afgemeld. De creche belde daar wel altijd achteraan, maar kreeg veelal negatieve reacties van ouders waaronder: "Ik vind het niet zo fijn dat je nu belt, ik sta midden in de winkel..."

Nou vráág ik je! Ik heb er dus inmiddels wel begrip voor dat de creche niet meer nabelt omdat ze dit dus 15-20 belletjes (grote creche) per ochtend scheelt. Maar ik vind het ronduit schandalig dat ouders hun kinderen gewoon niet brengen en dan óók nog boos worden op het moment dat een creche checkt of alles wel oké is!!! Ik heb er geen woorden voor. Misschien overdrijf ik, maar de dood van die twee kindjes in België en Arnhmem had in ten minste in één geval voorkomen kunnen worden als degene die het kind verwachtte, even had gebeld. Dat heeft mij zeer aangegrepen.

Zo. Moest er ff uit.
 
Ik vind het ook schandalig dat er ouders zijn, die hun kind niet brengen, de creche zelf geen seintje geeft, maar dan ook nog kwaad wordt of geërgerd reageerd wanneer ze vd creche bellen.
Maargoed, het is allemaal wel dubbel.
Vanaf de kleuterschool geld de leerplicht, en ben je verplicht als ouder je kind naar school te sturen. Dus ik kan me anderzijds ook wel een beetje inkomen, dat de creche denkt, laat maar, als zij ons nooit inlichten en nog is kwaad worden ook wanneer wij erachteraan bellen, dan bellen we maar niet meer. Omdat het geen verplichting is je kind te brengen.

Helaas is het door omstandigheden dus tot zover gekomen. En dat kun je enkel de ouders kwalijk nemen die het zover hebben laten komen denk ik.

Maarja..... Alhoewel, nu ik er wat beter over nadenk. Een creche kan ook zeggen: sorry, maar u meldt uw kind niet af, wij maken ons zorgen, dus u moet het niet gek vinden dat wij bellen! Een kind afmelden is een kleine moeite niet?
En dan toch gewoon als creche zijnde blijven bellen. Het gaat tenslotte nog steeds om de kinderen, en niet om de ouders toch???



gr c.j.
 
ik heb zelf op een kinderdagverblijf gewerkt en (wij waren een klein kdv) wij belden ook niet altijd hoor.
Het is toch een beetje de verantwoording van de ouders en als een kind rond 9.00 uur er nog niet was, namen we maar aan dat het kind niet meer kwam.
Soms moest een kind dan naar de dokter of was een ouder gewoon vrij, soms kwam een kind ineens om 10.00 uur toch nog binnen terwijl je er niet meer op rekent....enz.
Ik heb zelf zoiets van het is fijn om te weten of een kind wel of niet komt, maar ik hield me liever bezig met de kinderen zelf inplaats van ouders te controleren.
Kijk als een kind er al was en je zou hem/haar dan kwijt zijn, dan is dat onze verantwoording (gelukkig nooit gebeurd) maar zolang het kind nog thuis is is de ouder er verantwoordelijk voor.
Gelukkig laten de meeste ouders wel weten hoor dat het kind ziek is of gewoon niet komt of later gebracht wordt of weer eerder gehaald enz.
 
Ik werk zelf op een creche en bel wel altijd, ook al voor belgie zeg maar. wij hebben een 100% bezetting en er willen altijd veel ouders ruilen dus als er iemand niet komt, dan kan ik een ander blijmaken. gelukkig bellen de ouders vaak zelf al, maar moet zeggen dat sinds die verhalen van die kids in de auto, wel bewuster daarmee omga. ik let op welke kids er later of niet komen en schrijf dit ook op. groetjes debbie
 
Ik begrijp de opmerking van Martine helemaal. Was alleen niet mijn opzet om de verantwoordelijkheid van de ouders op de creche-medewerkers af te schuiven hoor, juist niet. Volgens mij heb ik dat ook niet geschreven... Ik schreef:

Nu bedacht ik mij deze week dat ook 'mijn' creche helemaal niet heeft gebeld waar onze zoon bleef die twee keer. Niet dat dit hun verantwoordelijkeid is, maar gewoon ter voorkoming van bijvoorbeeld bovenstaande zou het wel netjes geweest zijn.

En toen schreef ik:

Er schijnen dagelijks  meerdere kindjes op alle groepen niet op te komen dagen die niet door de ouders zijn afgemeld.Ik heb er dus inmiddels wel begrip voor dat de creche niet meer nabelt omdat ze dit dus 15-20 belletjes (grote creche) per ochtend scheelt.

Gevolgd door:

Misschien overdrijf ik, maar de dood van die twee kindjes in België en Arnhmem had in ten minste in één geval voorkomen kunnen worden als degene die het kind verwachtte, even had gebeld. Dat heeft mij zeer aangegrepen.

Vooral het laatste was het 'doel' van mijn topic. Het gaat er niet meer om wie de verantwoordelijkheid heeft, maar wie zich betrokken genoeg voelt om dergelijke praktijken (mede) te (trachten te) voorkomen. Ik snap dat een creche geen kostbare uren kan steken in het nabellen van nalatige ouders. Aan de andere kant: het gaat niet om het controleren van die ouders, maar om het vaststellen dat alles oké is met het kind dat niet op komt dagen terwijl het wel verwacht wordt. Martine stelt namelijk dat 'de kinderen thuis zijn als ze niet op de creche zijn' maar dat was in beide nieuwsgevallen helaas duidelijk niet het geval. Had de oppas gebeld waar het kind bleef, had de moeder het kind alsnog kunnen brengen, zich rot kunnen schamen dat ze het vergeten was en er 's avonds waarschijnlijk met het schaamrood op de konen hard om kunnen lachen met haar partner of een vriendin.

Moeilijk hoor, dit. Maar beste creche-medewerkers: geen verwijten van mijn kant. Voel je persoonlijk betrokken en doe wat je zelf denkt dat je moet doen.
 
Hallo,
mijn kind wordt 1 keer per week wegens omstandigheden door een taxibedrijf bij de crèche gebracht en ik moet er niet aan denken dat het KDV mij niet belt als zij daar niet aankomt zonder dat ik zelf heb afgebeld!!!!

 
Hoi,
Ik werk zelf al 8 jaar in de kov, in de randstad, en bij ons is het ook dagelijkse kost dat kinderen niet op komen dagen en dat ouders niet afbellen.
Als wij al die ouders zouden moeten bellen, kunnen we wel een secretaresse inhuren.
En idd; áls er dan wel gebeld werd, dan zijn ze nog beledigd ook, dat ze gestoord worden in hun bezigheden.
Sommige mensen schijnen nou eenmaal andere normen en waarden te hebben..

Ik kan het zelf ook niet begrijpen dat je niet even de moeite kan nemen om te bellen. Maar ik kan dus wel heel goed begrijpen dat een kdv niet achter de ouders aan gaat lopen.
Daarentegen vind ik een oppas een ander verhaal; ik ga ervan uit dat dit iemand is die hoogstens een paar kindjes heeft. En dan vind ik het wel raar dat je niet even belt als er 1 niet op komt dagen.( Maar dan nog is het net de verantwoording van de oppas.)

Verder vind ik het ook  absoluut niet de verantwoordelijkheid van de kov! Het kind blijft de verantwoording van de ouders totdat het kindje daadwerkelijk op de opvang is.
Ik vind het een beetje afschuiven van de verantwoording als er zo gedacht gaat worden.

Natuurlijk wordt er bij ons ook wel gekeken om welk kindje het gaat. Is het van een moeder die altijd afbelt, dan checken we wel altijd even.
Sil
 
Terug
Bovenaan