Creche: hoe snel went het?

Hoi allemaal,

Al veel van jullie hebben ervaring met een kindje op de creche. Afgelopen vrijdag is mijn dochter (nu 3,5 maand oud) voor de eerste keer vier uurtjes wezen wennen. Ik vond het heerlijk om even niet alert te zijn op huiltjes en lekker aan de slag te zijn. Mijn dochter vond het echter vreselijk. Ze heeft geen slaapje gedaan, wilde niet drinken en heeft veel gehuild. Vrijdag gaat ze weer. Zo makkelijk als ik haar afgelopen vrijdag heb achtergelaten op het kdv zo makkelijk zal het vrijdag aanstaande niet zijn. Ik weet dat ze het moeilijk vind. Vanaf januari zal ze per week een hele dag op de creche zijn en we gaan het dan snel uitbreiden tot drie dagen per week.

Mijn vraag aan jullie is: hoe snel wennen jullie babietjes?

Volgens mij blijft het voor zulke kleintjes moeilijk. Lukas gaat al sinds hij drie maanden is. Het drinken gaat slechter dan thuis en het slapen helemaal. Ik heb me daar maar bij neergelegd. Als ik kijk naar kindjes van ongeveer 8 maanden, hoeveel plezier die hebben en al lekker met elkaar kunnen spelen.

Lukas krijgt aandacht genoeg van de leidsters en alle kindjes zijn dol op hem. Hij gaat drie dagen in de week.

Het beste advies wat ik je kan geven: Vergelijk niet zoals het thuis gaat. Het is op een KDV nou eenmaal veel drukker. De leidsters zijn allemaal dol op knderen en   doen meer dan hun best. Kijk naar de vrolijke gezichtjes van de andere kinderen en denk dan: Zo slecht kan het toch niet zijn.

Maar ook bij mij blijft een klein stemmetje zeggen 'Waarom gaat het niet zoals thuis' maar dan ben ik ook een onzeker typetje.

Annemieke

p.s.

Ook Lukas huilde de eerste dagen veel. Maar wat wil je. Het is op zo'n creche een stuk drukker dan thuis. Maar naarmate hij vaker ging, was het huilen ook voorbij.

Maar je hebt kans, omdat die kleine van jou in eerste instantie maar een dagje gaat, dat ze elke keer opnieuw moet wennen.

He, ik wou dat ik wat opbeurenders kon schrijven. Maar dat gaat niet echt, sorry

Hoi Allemaal,

Toen Jorick voor het eerst naar het kdv ging, vond hij het helemaal geweldig. Hij vondt het niet vervelend als ik hem wegbracht en als ik hem ging halen was hij helemaal verdrietig dat hij weg moest. Dit voelde voor mij niet lekker, dacht dat ik tekort schoot en dat hij het leuker had bij de andere meiden dan bij zijn eigen moeder. Tot het moment dat er werd geschoven met andere kinderen, nieuwe leidsters. Jorick vond er niets meer aan. Hij huilde heel veel en ik kreeg ook vaak te horen dat hij tijdens zijn slaapje zo opeens wakker kon schrikken en ontroostbaar was. Dit heb ik een half jaar aangekeken. ( als ik er nu over denk, vind ik dit dus echt veel te lang)   en heb besloten om na de geboorte van Milan, Jorick ervan af te halen. Hij is nu 2 jaar en is echt heel bang voor grote groepen kinderen. En hij zegt ook heel vaak, ik hoef niet meer weg he ?

Nu ga ik 3 januari weer aan het werk en zullen Milan en Jorick beiden naar een gastmoeder gaan. Ik zie hier echt heel erg tegenop, maar ik kan mij niet veroorloven om een thuisblijfmoeder te zijn. Dus moet wel werken.

Voor mezelf heb ik wel de beslissing genomen als ik merk dat mijn twee kleintjes het niet naar hun zin hebben om wat voor reden dan ook ik zal stoppen met werken.

Mijn advies is eigenlijk : Luister heel goed naar je gevoel, als je gevoel zegt het is goed zo, dan zal het vanzelf ook voor de kleine goed zijn. Maar heb jij na een tijdje nog het gevoel dat het niet lekker gaat, denk dan aan je kindje en aan je gevoelens.

Ik ben te lang aan het kwakkelen geweest en mijn gevoelens en die van Jorick zijn heel erg op de proef gesteld en wij moeten nu werken aan de angst voor grote groepen kinderen.......

Ik hoop dat je kleintje heel snel went, komt vast wel goed !!

Jolanda

Mijn zoontje Tim nu drie maanden gaat al ruim een maand 1x per week naar het kdv.

Hij vindt het geweldig!!!!!!! Hij lacht, hij drinkt, alleen het slapen is daar wat minder maar voor de rest van af dag 1 vond hij het reuze leuk.

Het wordt vast wel beter en zeker als ze wat ouder worden denk ik, maar ik kan goed begrijpen dat je je kindje niet fijn achter laat.

Groetjes Jasmijn75 mv Tim 16-09-2006

hoi hoi,

Inderdaad is het op een creche veel drukker dan thuis, dus dat kost vreselijk veel energie voor die kleintjes, al die indrukken. Het slapen is altijd ene lastig iets, duurt gewoon even.
Mijn beide kinderen gaan allebei 4 hele dagen naar het kdv. Mijn oudste zoon vindt het helemaal geweldig. De jongste vindt het nu ook prima. Hij ging al met 8 weken erheen om te wennen en hij gaat nu dus al een week of drie volledig en het gaat erg goed. Hij slaapt steeds beter en heeft het er prima. Krijgt alle aandacht omdat hij nog zo klein is.
Het is wel zo dat als je kindje er 1 dag heen gaat, hij/zij elke week weer even opnieuw moet wennen. Geeft ook niet, duurt alleen langer voordat je kindje goed is gewend.

Sterkte en succes!
Misja, mama van Thijmen ( 3jr) en Marten ( 13 weken)

hoi,ik heb bij mijn eerste kindje 3jaar gewerkt op een kinderdag verblijf en nu bij de tweede ben ik gestopt met werken.(twee kids op het kdv was te duur, mijn loon ging geheel op.wij kregen niks terug)

maar goed een wen periode duurt gemiddeld 6 weken......
als een kindje vaker gaat per week dan kan dit korter zijn.
het ligt ook aan het kind persoonlijk...
maar het duurt dus wel even.

en inderdaad je kan het hele gebeuren niet vergelijken met thuis..
en daar bedoel ik mee, dat de kinderen heel anders op het kdv doen dan thuis.
zo at mijn zoontje geen pap thuis, kokte hij van. en op het kdv smulde hij ervan.
thuis daae hij niks anders dan huilen en daar gaf hij geen krimp.
een geboren kindje voor op het kdv, hij vond het dan ook geweldig bij de leidsters(toen mijn collega's)
maar uit ervaring weet ik dat de kinderen soms slechter slapen op het kdv om dat ze meer geluid om hun heen hebben, maar daar tegen sliepen sommige juist weer veel meer dan thuis..
(daar waren sommige ouders nog wel eens jaloers over haha)
dus je kindje zal moeten wennen, waar ik werkte(6 jaar lang) heb ik drie kindjes gehad die niet hun plekje konden vinden op het kdv.
maar dus vele wel!
en het kdv was erg groot met 3 baby groepen  2 dreumesgr. en  3 peutergr.
ik heb er veel voorbij zien komen!!

maar mijn advies is zorg dat je je kind met een goed gevoel weg brengt, want je kind voelt het als jij je er niet goed onder voelt, en zo zal je kindje dat gevoel over nemen.
dus probeer  haar/hem met een lach en een gevoel van vertrouwen weg te brengen.

ik weet hoe het voelt om je kindje achter te laten, ik had nog mazzel dat het mijn collega's waren dus voor mij was het iets makkerlijker.
xx

Ik heb mijn dochter net opgehaald uit de creche! Wat een verschil met de vorige keer. Vorige keer haalde ik haar snikkend op en was ze helemaal overstuur, maar vandaag zag ik haar tevreden met een glimlach op het gezicht. Ze heeft zelfs een klein beetje geslapen en wonder boven wonder haar hele fles opgedronken!! Het went dus echt en snel ook!! Ik zie het helemaal zitten!  

Terug
Bovenaan