creche vs geen creche

hey,

moet het ff kwijt. Floor gaat overigens niet naar de creche, maar zit het nieuws te volgen, en kan er helemaal niets meer van maken.

de ene dag hoor je (uit het ene onderzoek) dat de creche zo goed is voor je kind, het maakt je kind socialer en slimmer (zie ook het artikel hier op de website), de andere dag (vandaag) hoor je dat kinderen op de creche vaak een ontwikkelingsachterstand hebben, omdat ze niet goed gestimuleerd worden, omdat het personeel niet goed genoeg is opgeleid...

wat moet je hier nou mee? Dus de ene dag zou ik me schuldig kunnen voelen, omdat mijn kind thuis is, en dus niet slim en sociaal kan worden, en de andere dag moet ik heel gelukkig zijn, omdat mijn kind zich wel goed ontwikkelen kan (ben ik dan wel goed genoeg opgeleid? of gaat het om aandacht?).

ben wel heel benieuwd wat jullie hier van vinden!

liefs,

T

Echt onzin!!!mijn dochter van ruim 3,5 jaar gaat al vanaf ze 4 mnd was naar de kinderopvang.en ze gaat supergraag.en ze is ook superslim.hoor dat van heel veel mensen dat ze echt slim is voor haar leeftijd.ze is ook heel toegankelijkm naar andere mensen toe.ik denk echt dat dat ook deels door de creche komt.ze leert delen en samen spelen enzo enzo.moet wel zeggen dat ik zeer tevreden bent over onze opvang(zit ook verschil in he)
maarja je kan ze straks toch ook naar de peuterspeelzaal doen als ze 2 of 3 jaar is??

liefs jootje

Hey T.

Waar ik me altijd over verbaas als ik dit soort onderzoeken lees is: hoe meet je dit?

Ieder kind is anders, heeft andere behoeften en zal zich op een andere manier ontwikkelen. Voor het ene kind zal de creche stimulerend werken qua sociale en motorische ontwikkeling, terwijl het voor een ander kind remmend kan werken. Net zoals het ene kind 'van huis uit' socialer is dan het andere en het ene kind wel de aan leg heeft topsporter te worden en het andere niet.
Dit dus mee-wegend in zo'n onderzoek: hoe meet je en hoe interpreteer je vervolgens datgene?
Je kan eigenlijk geen 0-meting doen namelijk.

Tuurlijk kan je vaststellen (bijvoorbeeld als een kindje naar groep 1 gaat) dat het als het naar de creche is geweest misschien meer sociale/communicatieve vaardigheden heeft dan een kindje dat alleen thuis is geweest bij de ouder(s).
Maar wil dat vervolgens zeggen dat dat kind een achterstand heeft? Kinderen leren ook wat ze nodig hebben. Dus het thuisblijfkindje zal in groep 1 echt wel gaan leren hoe hij samen een blokkentoren moet bouwen ipv alleen.

Ik zou het gewoon doen zoals jij denkt dat goed is voor jouw kind. Tja, en soms heb je geen keuze (geen werk/wel werk) dan doe je wat je kan, en ook dat is goed.

Ik denk -en da's lekker niet wetenschappelijk onderbouwt- dat je kind het namelijk het beste doet bij toegewijde, liefdevolle ouder(s) die er is/zijn voor elkaar en het kind, maar die alles ook wel eens met een korrel zout nemen! Wie kent jou kind nou beter dan jij? Nou dan!

Wij zijn heel blij met de 3 dagen creche en genieten van de 4 dagen thuis tutten met Warren.

X
Evje
Pfff, wat een lang verhaal, sorry hoor.

Hoi,

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Evje! Hier de keus gemaakt voor 2 dagen creche en 1 dagje oma. Beide hebben zo z'n voor- en nadelen. Fenna doet het prima bij beide. En is op de dagen thuis ook hartstikke vrolijk!

Groetjes, Esther

Ik zou ook idd kijken wat voor jou kindje het beste is. Ik heb best veel kinderen in de buurt (zelfde leeftijd als Stan) Maar ik denk dat ik hem ook naar een creche zal laten gaan hoor. Ergens waar mama niet bij is en nieuwe (veel) kindjes zijn. Mijn man zat bijvoorbeeld op een creche vroeger, en veel van die kinderen gingen samen met hem naar dezelfde school. Dat maakte de school ook weer minder eng toen voor hem.

Ik zou gewoon je eigen gevoel volgen. Ik denk dat je snel genoeg in de gaten zult hebben of Floor wel of niet er iets aan heeft!

Liefs

Terug
Bovenaan