Ct-scan

Goedemorgen,

Mijn dochter is recent gevallen waardoor ze genoodzaakt waren een ct-scan van haar hoofd te maken. Gelukkig bleek alles in orde. Daarna las ik op internet de gevaren van een ct-scan voor jonge kinderen. Het dna wordt beschadigd en wanneer het lichaam dit niet kan herstellen groeit het uit tot een tumor of leukemie. Kinderen zijn nog in de groei waardoor er meer kans is op deze enge ziekte. Er staat in meerdere artikelen dat zelfs 1 scan dit risico vergroot. Zijn er ouders met kinderen die ook 1 of meerdere ct-scans hebben ondergaan en zijn daar gezondheidsproblemen uit voortgekomen? Heb nogal moeite het uit mijn hoofd te zetten. Ct scan is niet hetzelfde als een mri overigens. Bij een mri wordt geen röntgenstraling gebruikt.

Kort daarna moest er trouwens ook nog een röntgenfoto van haar longen gemaakt worden omdat de arts een longontsteking wilde uitsluiten. Weer röntgenstraling...vliegtuig is erger zei de arts.

Hoop op reacties, bedankt alvast.
 
Niets van aantrekken. Op internet zul je inderdaad horror verhalen lezen maar nog nooit ben ik een wetenschappelijk onderbouwd artikel tegen gekomen.

Ja, CT scan bevat straling. Maar idem dito heb je ook als je over straat loopt en de zon schijnt op je bol. Of als je in het vliegtuig zit.

Bedenk je dat je zonder CT scan je een groter risico loopt als niet zeker is vast te stellen of er fractuur is.
 
Bedankt voor de reactie. Zie het nu pas.

Er worden studies naar gedaan. Zijn al grote studies in Engeland en Australië geweest gepubliceerd in de Trouw en de Volkskrant. Onzin?
<p style="text-align: left;"></p>
 
Hi,

Onze kleine man moest ook een scan toen hij nog geen 1 was. Heb een vriendin die een dochtertje heeft met een aangeboren hartafwijking. Dat meisje heeft in haar eerste weken dagelijks scans, rontgen foto's en operaties (lees: narcoses) gehad. Nee, natuurlijk is dat niet goed, maar het alternatief is niet behandelen, zieker worden of erger. Artsen kijken echt super uit met kleintjes, maar als geen scan maken grotere risico's met zich mee breng dan wel, moet je ze vertrouwen.

Anna
 
Terug
Bovenaan