curretage of afwachten

Hoi Allemaal,

Vandaag een slechte echo gehad, de gyn gaat ervan uit dat deze zwangerschap weer eindigt in een miskraam. Weer, omdat het nu de derde miskraam wordt in een jaar tijd.

Nu kreeg ik de keuze voor curretage of afwachten. Wat hebben jullie gedaan?
Ik kies nu in ieder geval nog voor een week wachten, zodat het volgende week wel 100% duidelijk is dat het een miskraam is (kan het nu nog niet over mijn hart verkrijgen). Maar ik moest van de gyn alvast gaan denken wat ik dan zou willen als de miskraam niet spontaan is gekomen dan. Wat zijn jullie redenen geweest om wel of niet te kiezen voor een curretage? En als je dan ervoor kiest om af te wachten, hoe lang heeft het dan gedurd, of moest je toen alsnog een curretage?

alvast bedankt voor de reacties.
Kim

Hoi Kim,

meid wat erg voor je....

Ik heb vorig jaar een missed abortion gehad met 11 weken, hartje zou gestopt zijn met 7,5 week...niets van gemerkt al die tijd! Aangezien wij de dag na de echo met vakantie gingen en de gyn mij die dag niet meer kon curreteren (het zat er tenslotte al bijna 4 weken levenloos) hebben we toch gekozen voor de vakantie. Natuurlijk enoooorm dubbel, maar wel fijn om samen 3 weken intens door te brengen, na de vakantie naar gyn gegaan en week erna direct gecurreteerd, ik zou toen 15 weken zijn geweest...

Ik was blij dat ik na mijn vakantie snel geholpen kon worden, ik vloeide op een gegeven moment wel, maar t vruchtje kwam maar niet los....tja hoe lang wil je erop wachten? Ik was het na 4 weken spuugzat en wilde weer verder kunnen gaan! Curretage zag ik enorm tegenop, maar is me 200% mee gevallen, 2 dagen later zat ik alweer op kantoor...

Let wel op: er is een kleine kans dat er complicaties optreden na een curretage, ik was zo'n geval, in april dit jaar bleek dat ik 2 verklevingen had opgelopen waardoor ik niet meer zwanger kon raken. Zijn nu verholpen en ben momenteel 2 dagen overtijd en in afwachting van een positieve test....

Je kan ook vragen om een pil die het vruchtje afdrijft, maar daar heb ik geen ervaring mee, misschien anderen?

Meis wat je ook doet, het is jouw lichaam!

Sterkte,

gr Yosha

Hoi Kim,

jeetje meid wat onwijs oneerlijk!!

Ik kan je alleen vertellen wat ik heb gedaan destijds en hoe ik het ervaren heb. Bij 11 weken zagen we op de echo dat het na 8,5 week gestopt was met groeien. Ik heb toen 2 weken afgewacht en die 2 weken waren vreselijk. Liefste had ik dat t vanzelf op gang was gekomen maar helaas. Ik zou nooit meer zo lang wachten, vond dat echt te lang en  killing. Curettage vond ik overigens erg meevallen maar toch, er zitten altijd risico's aan.
Je gaat op vakantie lees ik. Mss een goede afleiding maar ook niet fijn om daar gaan zitten te wachten. Bah!

Kan alleen maar zeggen: volg je gevoel!

Groetjes Janneke

Weet niet of je er wat aan hebt, maar hier mijn ervaring.
Het is al 4 jaar geleden: Bij de 3 maandenecho bleek het al een week niet meer te leven. Mocht wachten of me laten helpen. 3 dagen later hebben ze het weggehaald, want ik kon niet leven met een 'niet-levend iets' in me. Voor mijn eigen verwerking was het beter.

Misschien ook een mooi bericht; 2 maanden later was daar het begin van mijn zoontje die nu bijna 3 is.
Nu ben ik in afwachting... Hoop binnenkort een positieve test in mijn handen te hebben.

Sterkte

Kim, ik heb in maart bij 6 wk en 2 dgn een mk gehad. Ik dacht dat het wel spontaan zou gaan, omdat ik zo vroeg was. Na een week vloeien een echo. Er zat nog een klein stukje weefsel, maar dat zorgde er wel voor dat ik positieve zw testen bleef houden. In overleg met de gyn nog een week afgewacht. Na die week zat er nog steeds een restje weefsel. Emotioneel ging het wel, ik was er vrij nuchter onder. Maar na twee weken vloeien en nog steeds HCG in mijn lijf was ik lichamelijk op.
Alsnog curettage. Het vloeien was de dag erna over. Ik heb alleen een enorme hekel aan ziekenhuizen, dus vond die dag in het ziekenhuis vreselijk. Helaas ook twee weken niet kunnen werken, veel last van de narcose gehad. Duizelig, concentratieverlies...
Misschien niet zo'n goede ervaring over curettage, maar het goede nieuws is dat ik in de 2e maand na de curettage weer zwanger ben. Ben nu 6 wk en 4 dgn, dus gelukkig verder dan bij de mk.

Meid, ik wens je heel veel sterkte!!! Vreselijk wat je meemaakt. gaan ze nog verder onderzoek doen nu je een 3e mk hebt gekregen?

Edith

Beste Kim,
Ik heb net ook al gereageerd op een ander topic van je. Zoals ik daar schreef heb ik drie miskramen in twee jaar tijd gehad. De eerste keer heb ik een curettage laten doen omdat we daarna op vakantie zouden gaan. De tweede keer ook een curettage gehad omdat afwachten niet goed uitkwam met mijn werk.
De derde keer wilde ik niet nogmaals een curettage. Op zich heb ik niet zo'n bezwaar tegen de ingreep zelf maar er kleven toch risico's aan, hoe klein ze ook zijn. Zo kan er een perforatie optreden van je baarmoeder waarbij in het ergste geval een eileider wordt beschadigd. Een andere complicatie is het syndroom van Asherman. Dit kan optreden als er teveel baarmoederslijmvlies wordt weggehaald. Je baarmoeder verkleeft dan met als gevolg dat er geen menstruaties meer optreden en er ook geen eicel kan innestelen. In dat geval is een hersteloperatie nodig. Nogmaals, de kansen hierop zijn erg klein maar de gevolgen erg groot. Bij mijn eerste miskraam wilde ik er zo snel mogelijk van af zijn en weer zwanger kunnen worden. Bij mijn derde miskraam wilde ik geen enkele kans lopen op complicaties die je kansen op een volgende zwangerschap verminderen. Een tijd wachten op de miskraam nam ik dus op de koop toe.

De derde mislukte zwangerschap is dus op een echte miskraam uitgelopen en al een paar dagen na de slechte echo. De miskraam zelf was absoluut geen pretje en de enige manier om de pijn te verlichten was in bad te gaan liggen. Gelukkig was de miskraam compleet en hoefde ik niet nog een curettage er achter aan.

Je kunt er ook kiezen voor kiezen de miskraam op te wekken met speciale tabletten. Je hebt dan wel vaker een na-curettage nodig dan wanneer de miskraam spontaan op gang komt.

Mocht ik ooit weer een miskraam krijgen dan kies ik er zeker weer voor de spontaan op gang te laten komen. De reden is dus dat ik geen enkel risico wil lopen op complicaties van een curettage.

Succes.

Donderdag na thuiskomst van vakantie gaan bloeden. Aan de ene kant fijn dat het nog een week op zich heeft laten wachten zodat het nog rustig was op vakantie, aan de andere kant begonnen we toch weer hoop te krijgen doordat het zo lang uitbleef.

Maar vrijdagochtend wees nu de echo toch wel met zekerheid aan dat het niet goed was. Gelukkig hoef ik nu niet de keuze te maken voor een curettage, en komt het spontaan. Lijkt mezelf toch het fijnste.

Kim

Hoi Kim,

Ik heb afgelopen woensdag te horen gekregen dat onze echo niet goed was.
Ik zou die dag 8 weken en 5 dagen ver zijn en de echo gaf aan 6 weken en 3dagen.
Maar ook zagen ze geen kloppend hartje.
Nu heb ik tot vrijdag de tijd gekregen om het op de natuurlijke manier te laten komen.
Maar het komt maar niet.
Officieel is het dan als 2,5 week geleden dat het kindje is gestopt met groeien.
Ik had eergister, gister en vandaag wat bruinverlies, maar geen helder rood bloed en geen stolsels.
We wachten rustig af, maar het voelt wel extra zwaar dat wachten.
Jullie ook sterkte en hoop dat alles snel achter de rug is. Zodat we alles een plekje kunnen geven.

Liefs van Patries.

Terug
Bovenaan