currettage altijd nodig???

Hallo beste mensen,

Ik heb vandaag het een en ander gelezen op dit forum, nadat ik vannacht een miskraam heb gehad na ruim 10 weken. Ik heb het er best wel moeilijk mee.
Ik merk wel dat het helpt om verhalen van 'lotgenoten' te lezen en wellicht vind ook ik hier steun in. Ik heb gelezen dat veel vrouwen na een miskraam een currettage krijgen. Ik vraag me af of dit altijd nodig is. Ik ben vandaag bij de verloskundige geweest en zij sprak hier helemaal niet over. Ik denk zelf dat het komt doordat bij mij  het 'vruchtje' compleet met alles erop en eraan eruit is gekomen.  Maar heel zeker weet ik het niet. Ik had met de vk afgesproken dat over een week via een echo wordt gekeken of er nog wat 'achter' is gebleven.
Zelf ben ik ook erg bang dat ik moeilijk wordt om weer zwanger te worden. Ik heb al een dochtertje, maar hoop zeer op een groter gezin.
Nou, wie weet heeft iemand hier ervaring mee en wil dat misschien met me delen.
Alvast bedankt en voor wie hetzelfde heeft meegemaakt: veel sterkte!

Groetjesss

Hoi hoi,

Nee hoor, een curretage is niet altijd nodig. Ik heb in oktober vorig jaar een miskraam gehad, een missed abortion (leeg vruchtzakje). Mijn lichaam liet het niet vanzelf los, mijn lichaam dacht nog steeds dat ik zwanger was. Als dat het geval is heb je 3 keuzes: wachten tot het alsnog spontaan op gang komt, pillen laten inbrengen om het op gang te brengen of een curretage. Ik heb destijds voor een curretage gekozen omdat ik niet wilde afwachten en om er vanaf te zijn. Als je voor de pillen kiest, kan het namelijk nog wel zo zijn dat je alsnog gecurreteerd moet worden omdat niet alles loslaat.
Als het er bij jou verder goed uitziet, hoef je je dus niet druk te maken.

En maak je geen zorgen dat je nu minder vruchtbaar bent. Daar heeft het bijna nooit mee te maken. Er is gewoon iets niet goed gegaan bij de bevruchting. Dat heeft geen medische oorzaak. Wist je dat je in je vruchtbare periode een kans van 1 op 5 hebt op een miskraam? Dat vertelde mijn gynaecoloog. Alleen hebben veel vrouwen het niet door omdat als ze vroeg een miskraam krijgen, ze denken dat het een ongesteldheid is. Pas als je 3 miskramen op rij hebt gehad, gaan ze verder onderzoek doen.

Ikzelf ben na mijn curretage meteen weer zwanger geworden en ik ben inmiddels al weer 27 weken op weg. Ik ben dus het levende bewijs dat een miskraam geen negatieve invloed heeft op je vruchtbaarheid.

Ik wens je heel veel sterkte en succes en ik hoop voor je dat het de volgende keer wel weer goed gaat.

Groetjes,
Maike

quote: Maikje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-05-2007 09:43:13'));

Hoi hoi,

Nee hoor, een curretage is niet altijd nodig. Ik heb in oktober vorig jaar een miskraam gehad, een missed abortion (leeg vruchtzakje). Mijn lichaam liet het niet vanzelf los, mijn lichaam dacht nog steeds dat ik zwanger was. Als dat het geval is heb je 3 keuzes: wachten tot het alsnog spontaan op gang komt, pillen laten inbrengen om het op gang te brengen of een curretage. Ik heb destijds voor een curretage gekozen omdat ik niet wilde afwachten en om er vanaf te zijn. Als je voor de pillen kiest, kan het namelijk nog wel zo zijn dat je alsnog gecurreteerd moet worden omdat niet alles loslaat.
Als het er bij jou verder goed uitziet, hoef je je dus niet druk te maken.

En maak je geen zorgen dat je nu minder vruchtbaar bent. Daar heeft het bijna nooit mee te maken. Er is gewoon iets niet goed gegaan bij de bevruchting. Dat heeft geen medische oorzaak. Wist je dat je in je vruchtbare periode een kans van 1 op 5 hebt op een miskraam? Dat vertelde mijn gynaecoloog. Alleen hebben veel vrouwen het niet door omdat als ze vroeg een miskraam krijgen, ze denken dat het een ongesteldheid is. Pas als je 3 miskramen op rij hebt gehad, gaan ze verder onderzoek doen.

Ikzelf ben na mijn curretage meteen weer zwanger geworden en ik ben inmiddels al weer 27 weken op weg. Ik ben dus het levende bewijs dat een miskraam geen negatieve invloed heeft op je vruchtbaarheid.

Ik wens je heel veel sterkte en succes en ik hoop voor je dat het de volgende keer wel weer goed gaat.

Groetjes,
Maike

Hallo Maike,

Ik hoop dat ik het op deze manier goed heb gedaan om te reageren op jou. Ik kom pas op dit forum en weet nog niet heel goed hoe ik precies kan reageren op anderen.
Maar goed,

Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels ook al heel goed met andere mensen erover gesproken en ik merk dat ik daar veel aan heb. Een vriendin (eigenlijk de beste die ik heb) is vandaag bij me op bezoek gekomen en daar heb ik veel aan gehad.
Toen het (de miskraam) gebeurde was ik vrij nuchter. Ik heb zelfs ons 'mini-mensje' (sorry, als dat voor andere mensen verkeerd overkomt) in de vruchtzak zien drijven met alles erop en eraan. Dat deed me toch wel veel, dan is het toch opeens heel echt, al dan niet in in een hele kleine variant. Daarna brak er bij mij iets. Al je dromen over de toekomst zijn dan opeens weg en dat vind ik misschien nog wel het meest moeilijke.
o.a. door jouw verhaal en de verhalen van andere mensen op dit forum, realiseer ik me wel dat ik vertrouwen moet hebben in mijn eigen lichaam en dat de kans om opnieuw zwanger te worden nog gewoon aanwezig is. Zeker omdat we al een gezonde dochter hebben. Maar op dit moment overheerst het verdriet gewoon nog te veel ondanks dat het wel al beter gaat dan gisteren. Erover praten én schrijven doet me erg goed.
Nogmaals bedankt en ik wens jou heel veel plezier tijdens je verdere zwangerschap.

Groetjesss

Hoi,

Allereerst wil ik je even zeggen dat ik het heel erg voor jouw en je gezinnetje vind dat jullie dit nu meemaken. Ik weet zelf helaas ook wat het is. Fijn dat je in je omgeving veel steun vind.

Nee, een curetage is niet altijd nodig. Na een spontane miskraam kijken ze (bij jouw dus volgende week) vaak even of alles weg is. Is dit niet zo, laat het vruchtje niet uit zichzelf los. verlies je erg veel bloed of als je zelf niet wilt wachten op de miskraam, dan krijg je een curetage. Zelf heb ik 2 keer een miskraam gehad. De eerste keer bleek het te gaan om een leeg ei (windei). Het kwam niet uit zichzelf los, en na 2 weken wachten heb ik een curetage gehad. Dat viel mij overigens erg mee. Ik raakte weer zwanger, en kreeg in 2003 een prachtige zoon. In 2005 raakte ik weer zwanger. Helaas ging het ook deze keer mis. Het vruchtje groeide niet goed, en stopte uiteindelijk ook met groeien. Omdat we er dus al een paar spannende weken op hadden zitten besloten wij meteen tot een curetage. Een half jaar na de miskraam raakte ik weer zwanger. Eind mei 2006 is onze dochter (4 weken te vroeg) geboren!

Uit mijn verhaal blijkt dus maar dat zwanger worden niet moeilijker hoeft te zijn. Dat is eigenlijk nooit de oorzaak van een miskraam. Na beide curetages is onderzoek gedaan. Daar kwam niks bijzonders uit. Gewoon domme pech. Net als Maikje kreeg ik te horen dat 2 op de 10 zwangerschappen gewoon fout gaat. Het komt dus best vaak voor. En er word maar zelden een oorzaak gevonden. (volgens mijn gyn)
Wat alleen wel mijn ervaring is, is dat je na een miskraam niet meer zo onbezorgd zwanger bent. Vooral in het begin ben je bang voor weer een miskraam. Maar volgens de gyn is ook dat heel normaal. Wat wel zo is, is dat je na een miskraam bij een volgende zwangerschap vaak al eerder een echo krijgt. Ik in ieder geval beide keren.

Sterkte!
Groetjes, Cathy

Terug
Bovenaan