cursus ehbo en reanimatie

A

Anoniem

Guest
Ik wil heel graag een cursus ehbo en reanimatie doen. De crèche gaat na de zomer eerste-hulp bij kinderen verzorgen en dan doe ik de rest er maar gelijk achter aan, had ik zo bedacht.

Wie heeft er al ervaring?
Of tips waar je een gifwijzer ed vandaan haalt?

Liefs allemaal!

Hoi Toulouse,

De gifwijzer haal je gewoon bij de apotheek. Handig om te hebben!! Je kunt daar ook zo'n gifwijzer krijgen waar planten etc opstaan. Geloof het of niet, maar in de tuin en in je woonkamer groeit en bloeit vaak een heleboel waar een kindermaagje niet zo goed tegen kan...

De cursus ehbo voor kinderen heb ik gedaan en ik vind het echt aan te raden. Je wordt er niet echt blij van, want mijn hemel wat kan er een boel misgaan zeg. Maar het is el goed om te weten wat je moet doen als het misgaat. Gelukkig heb ik nog nooit hoeven te reanimeren en ik hoop het ook nooit te hoeven doen. Maar wat wel handig is, is om te weten hoe je precies tussen de schouderbladen moet slaan, als je kind iets inslikt waarin hij dreigt te stikken (al is het maar een stuk brood). En dat je geen koud maar lauw water moet gebruiken bij verbranden en de kleren niet uit moet doen in eerste instantie. Zo heeft Gijs ooit een koffiekopje omgetrokken met hete koffie dat op het aanrecht stond (hij wass niet in de keuken toen ik het er neerzette en ik draai me om en hij heeft het te pakken, nog geen anderhalf jaar oud)  en op dat moment herinnerde ik me haarscherp wat ik moest doen. Hij heeft er niks aan overgehouden, ik heb er nog een week niet van geslapen, maar dat terzijde. Die kleine boeven worden in rap tempo groot en steeds sneller en ondernemender. Je kunt ze niet 24/7 in de gaten houden en beschermen........... Dus het is altijd fijn als je weet hoe te handelen in een noodgeval.

Anyway, een aanrader, altijd doen!
Groetjes
Susan mv Gijs en Sophie

ps. Wist je trouwens dat je je kind nooit met een groot stuk banaan moet laten lopen? Als ze vallen en  het schiet in hun keeltje, krijg je het er echt niet meer uit omdat  een banaan zo zacht is... Dat was ook zo'n weetje dat ik nooit meer vergeten ben.....

Apotheek, top!

Jeetje Susan, schrik van de banaan, goeie tip! Bedankt...

Ik hoop dat het snel is, die cursus. Want ik ben zo bang dat ik niet juist kan handelen als er iets gebeurd. Dat is toch wel mijn grootste angst op het moment.

Hoi Toulouse

Je bent er wel echt op tijd bij hoor! Want weet je wat het is, dat is tenminste mijn ervaring: zolang die kleintjes nog heel klein zijn en net beginnen te kruipen ben je veel alerter als dat ze al een tijdje lopen. Je went eraan dat ze zelfstandiger zijn.... en juist dan zit een ongeluk in een klein hoekje..... En weet je wat je er ook nog gratis en voor niks bij krijgt als je kindje er eenmaal is: moederinstinct, en dat betekent dan ook dat je vaak al goed handelt, puur op gevoel.

Wat ik maar wil zeggen, probeer je niet te angstig te maken, ongelukjes gebeuren en lopen vaak met een sisser af. Maar als er daadwerkelijk iets aan de hand is, is het wel erg fijn dat je zo'n cursus hebt gedaan. En nu klinkt het wel alsof ik de wijsheid in pacht heb, wat natuurlijk niet zo is, want ik was net zo bezorgd bij de eerste. Maar inmiddels leert de ervaring dat het over het algemeen wel goed komt.......

Groetjes
Susan

Hoi dames,

Even een weetje! Bij verbranding geen kleren uittrekken maar wel de luier! Heel belangrijk, de warmte blijft in de luiere hangen en zal de verbranding veel erger maken.

Ik heb zelf jaren lang EHBO en EHBD (eerste hulp bij drenkelingen gedaan) beide inclusief reanimatie. Ik ben gestopt toen ik ging werken en dus veel weg was, het was echt geen doen om mijn papieren bij te houden. Want je hebt levenslang zeg maar. Ieder jaar moet je op herhaling, heel belangrijk want er veranderd nog al eens wat.

Het is heel leuk om te doen en probeer vooral te blijven leven, dus niet bang worden voor ieder dingetje, dat is niet nodig. Zolang ja maar weet wat te doen in geval van nood. Zoals Sasan zegt, je kan niet iedere seconde je kinderen in de gaten houden.

Veel plezier Nanda

goed idee!

Ik heb een cursus ehbo gedaan en iedere keer sta ik verbaasd over de dingen die ze zeggen. Helaas moet ik je wel melden dat ik er nu niet zoveel meer van weet, terwijl ik tweejaar geleden mijn laatste les heb gehad.

groetjes

mama van Rêve

Terug
Bovenaan