A
Anoniem
Guest
Aan alle aanstaande mamma's en pappa's:
Ik ben zelf 25 weken zwanger en organiseer/ faciliteer een cursus in Alkmaar. De cursus bestaat uit 4 delen en wordt gegeven door Hedie Meyling van de Emmi Pikler stichting.
Wie interesse heeft kan voor meer info en aanmelding terecht bij mij: Caroline info@hollandseasite.nl.
Hier volgt de omschrijving:
Doel cursus:
Als voorbereiding op het kind wordt de basis van de verzorging van het kind geoefend en besproken.
De baby staat in het middelpunt en zijn vaardigheden die het meebrengt. Deze herkennen, kunnen positief tot zijn ontwikkeling bijdragen en tot een plezierig ouderschap.
Waarom deze cursus vóór de bevalling?
In de periode van zwanger zijn gaat de aandacht van de aanstaande ouders vooral naar de zwangerschap zelf en de voorbereiding op de bevalling, het inrichten van de babykamer, hoe gaan we de baby noemen en soms al de oppas regelen en verder “Zien we wel hoe het gaat als de baby er is.â€
Er zijn verschillende voordelen om alvast voor de geboorte na te denken over wat je van je baby kan en mag verwachten en hoe je hem wil gaan verzorgen.
De tijd na de bevalling is genieten van de nieuwe baby maar ook vooral vermoeiend, hectisch en onzeker. Er komen veel nieuwe dingen op je af en je krijgt veel (vaak tegenstrijdige) adviezen. Juist in zo’n turbulente tijd is het fijn om terug te kunnen vallen op de praktische informatie die je in de cursus ‘Baby op komst’ hebt gehoord en gezien. Je voelt je als ouder zekerder hetgeen onmiddellijk invloed heeft op het welbevinden van je kindje en dus jouw zelf.
Inhoud cursus:
v Na de geboorte volgt er een periode van elkaar leren kennen:
- de taal van onze handen
- de aanpassingen aan het leven buiten de buik
- observeren en waarnemen van de baby, zien wie je baby is
- welke vaardigheden brengt een kind met zich mee
- wat heeft het nodig om die vaardigheden te ontplooien
- wat kan de volwassene een baby leren en wat leert het uit zichzelf
- wat is de betekenis van huilen en hoe leren we het begrijpen ( en uithouden)
- hoe kunnen we voorspelbaar zijn voor de baby
v De verzorging:
- wat is het tempo van de baby, hoe ga ik daarmee om
- wat betekent respectvol verzorgen
- betekenis van de kwaliteit van het samenzijn tijdens de verzorging
- wanneer voelt een kind zich welkom, gerespecteerd en geliefd
- ‘rust, reinheid, regelmaat’ ouderwets of modern?
- hoe kunnen we ons afstemmen op ons kind zodat de verzorging een vreugde is voor ouder en kind en er een ware ontmoeting kan plaatsvinden
v De bewegingsontwikkeling:
- hoe en wanneer leert een baby omrollen, zitten, kruipen, lopen?
- wat is de functie van de overgangsposities
- hoe bewegelijk is een baby en hoeveel ruimte heeft hij nodig
- geef de baby ‘vrije tijd’, wat betekent dat?
- wat is de invloed van vrije bewegingsontwikkeling op het zelfvertrouwen
v De spelontwikkeling:
- wanneer gaat een baby spelen
- hoe ziet de ideale speelplek eruit?
- wat voor speelgoed past bij verschillende ontwikkelingsfases
- hoe kunnen we samenspelen met de baby; leiden, volgen of beide?
De competente baby:
Een kind komt op de wereld als een volwaardig mens dat heel gevoelig is. Hoe gaan we behoedzaam en respectvol met hem om?
Aan de ene kant heeft hij duidelijke behoeftes waarin hij afhankelijk is van ons. Denk aan zijn verzorging. Aan de andere kant heeft hij competenties. Hoe kunnen we die herkennen en ondersteunen in zijn ontplooiing?
Een kind brengt bij zijn geboorte bewegingsdrang en nieuwsgierige ondernemingszin met zich mee. Deze twee kwaliteiten vragen om uitdrukking en ontplooiing. Hoe kunnen we als ouders ons kind hierin begeleiden?
Een baby heeft ook concrete behoeftes die hij waarneembaar uit. Op deze uitingen in te gaan en ze serieus te nemen zo krijg je zelf meer vertrouwen de behoeftes van het kind te herkennen en ze te bevredigen.
Oorsprong van deze cursus:
De cursus wordt gegeven vanuit de visie van Emmi Pikler. Zij sprak als kinderarts in de jaren dertig al over wat nu door wetenschappers steeds vaker bevestigd wordt: dat een baby kan communiceren en leren vanaf zijn geboorte, zijn eigen bewegingsontwikkeling op gang brengt en zelf richting kan geven aan zijn spel.
Pikler nodigde ouders uit, hun kind tijdens zijn zelfstandige activiteiten waar te nemen en ervan te genieten. Ze leerde ze de voorwaarden scheppen waarin dit aangeboren verlangen tot communiceren en leren tot bloei kan komen.
Dit waarnemen is wat we aan de hand van beeldmateriaal en oefeningen gaan doen tijdens de cursus.
Begeleiding:
Hedie Meyling van de Emmi Pikler Stichting Nederland. ( www.pikler.nl )
Duur en kosten van cursus:
€ 65,- voor 4 keer 1,5 uur
€ 30,- voor partner
Data:
Maandag: 22, 29 oktober en 5, 12 november
Locatie:
Alkmaar
Tijd:
14.00 uur
Ik ben zelf 25 weken zwanger en organiseer/ faciliteer een cursus in Alkmaar. De cursus bestaat uit 4 delen en wordt gegeven door Hedie Meyling van de Emmi Pikler stichting.
Wie interesse heeft kan voor meer info en aanmelding terecht bij mij: Caroline info@hollandseasite.nl.
Hier volgt de omschrijving:
Doel cursus:
Als voorbereiding op het kind wordt de basis van de verzorging van het kind geoefend en besproken.
De baby staat in het middelpunt en zijn vaardigheden die het meebrengt. Deze herkennen, kunnen positief tot zijn ontwikkeling bijdragen en tot een plezierig ouderschap.
Waarom deze cursus vóór de bevalling?
In de periode van zwanger zijn gaat de aandacht van de aanstaande ouders vooral naar de zwangerschap zelf en de voorbereiding op de bevalling, het inrichten van de babykamer, hoe gaan we de baby noemen en soms al de oppas regelen en verder “Zien we wel hoe het gaat als de baby er is.â€
Er zijn verschillende voordelen om alvast voor de geboorte na te denken over wat je van je baby kan en mag verwachten en hoe je hem wil gaan verzorgen.
De tijd na de bevalling is genieten van de nieuwe baby maar ook vooral vermoeiend, hectisch en onzeker. Er komen veel nieuwe dingen op je af en je krijgt veel (vaak tegenstrijdige) adviezen. Juist in zo’n turbulente tijd is het fijn om terug te kunnen vallen op de praktische informatie die je in de cursus ‘Baby op komst’ hebt gehoord en gezien. Je voelt je als ouder zekerder hetgeen onmiddellijk invloed heeft op het welbevinden van je kindje en dus jouw zelf.
Inhoud cursus:
v Na de geboorte volgt er een periode van elkaar leren kennen:
- de taal van onze handen
- de aanpassingen aan het leven buiten de buik
- observeren en waarnemen van de baby, zien wie je baby is
- welke vaardigheden brengt een kind met zich mee
- wat heeft het nodig om die vaardigheden te ontplooien
- wat kan de volwassene een baby leren en wat leert het uit zichzelf
- wat is de betekenis van huilen en hoe leren we het begrijpen ( en uithouden)
- hoe kunnen we voorspelbaar zijn voor de baby
v De verzorging:
- wat is het tempo van de baby, hoe ga ik daarmee om
- wat betekent respectvol verzorgen
- betekenis van de kwaliteit van het samenzijn tijdens de verzorging
- wanneer voelt een kind zich welkom, gerespecteerd en geliefd
- ‘rust, reinheid, regelmaat’ ouderwets of modern?
- hoe kunnen we ons afstemmen op ons kind zodat de verzorging een vreugde is voor ouder en kind en er een ware ontmoeting kan plaatsvinden
v De bewegingsontwikkeling:
- hoe en wanneer leert een baby omrollen, zitten, kruipen, lopen?
- wat is de functie van de overgangsposities
- hoe bewegelijk is een baby en hoeveel ruimte heeft hij nodig
- geef de baby ‘vrije tijd’, wat betekent dat?
- wat is de invloed van vrije bewegingsontwikkeling op het zelfvertrouwen
v De spelontwikkeling:
- wanneer gaat een baby spelen
- hoe ziet de ideale speelplek eruit?
- wat voor speelgoed past bij verschillende ontwikkelingsfases
- hoe kunnen we samenspelen met de baby; leiden, volgen of beide?
De competente baby:
Een kind komt op de wereld als een volwaardig mens dat heel gevoelig is. Hoe gaan we behoedzaam en respectvol met hem om?
Aan de ene kant heeft hij duidelijke behoeftes waarin hij afhankelijk is van ons. Denk aan zijn verzorging. Aan de andere kant heeft hij competenties. Hoe kunnen we die herkennen en ondersteunen in zijn ontplooiing?
Een kind brengt bij zijn geboorte bewegingsdrang en nieuwsgierige ondernemingszin met zich mee. Deze twee kwaliteiten vragen om uitdrukking en ontplooiing. Hoe kunnen we als ouders ons kind hierin begeleiden?
Een baby heeft ook concrete behoeftes die hij waarneembaar uit. Op deze uitingen in te gaan en ze serieus te nemen zo krijg je zelf meer vertrouwen de behoeftes van het kind te herkennen en ze te bevredigen.
Oorsprong van deze cursus:
De cursus wordt gegeven vanuit de visie van Emmi Pikler. Zij sprak als kinderarts in de jaren dertig al over wat nu door wetenschappers steeds vaker bevestigd wordt: dat een baby kan communiceren en leren vanaf zijn geboorte, zijn eigen bewegingsontwikkeling op gang brengt en zelf richting kan geven aan zijn spel.
Pikler nodigde ouders uit, hun kind tijdens zijn zelfstandige activiteiten waar te nemen en ervan te genieten. Ze leerde ze de voorwaarden scheppen waarin dit aangeboren verlangen tot communiceren en leren tot bloei kan komen.
Dit waarnemen is wat we aan de hand van beeldmateriaal en oefeningen gaan doen tijdens de cursus.
Begeleiding:
Hedie Meyling van de Emmi Pikler Stichting Nederland. ( www.pikler.nl )
Duur en kosten van cursus:
€ 65,- voor 4 keer 1,5 uur
€ 30,- voor partner
Data:
Maandag: 22, 29 oktober en 5, 12 november
Locatie:
Alkmaar
Tijd:
14.00 uur