Cyclus leren begrijpen

<p>Hallo lieve dames,</p><p>Ruim een half jaar geleden ben ik gestopt met de pil. Na het stoppen met de pil is mijn cyclus steeds zo rond de 40 dagen geweest, kortste tot nu toe is 37 dagen. Sinds een paar maanden hou ik alles rondom mijn cyclus bij in een app. Sinds 1,5 maand hebben mijn man en ik besloten voor een kindje te gaan. Nu was ik zelf in de veronderstelling dat ik gewoon een lange cyclus heb en dat dit waarschijnlijk zo zal blijven. De afgelopen maanden kreeg ik steeds zo rond mijn (volgens de app) eisprong gevoelige borsten. Nu kreeg ik deze cyclus al op dag 15 gevoelige borsten. Dit vond ik vreemd en toen dacht ik ineens, goh laat ik eens ovulatietesten kopen. Dit heb ik echter pas op dag 19 gedaan, ik kreeg een duidelijke maar lichtroze tweede streep te zien. Dag 20 hetzelfde en nu dag 21 vrijwel geen tweede streep meer. Betekent dit iets? Zou het toch kunnen dat mijn cyclus ineens korter gaat worden? Iemand hier ervaring mee toevallig? Dat zo'n tijdje een lange maar redelijk regelmatige cyclus je cyclus toch ineens korter wordt? Ik hoor het graag. :) Ik snap dat dit niet de bedoeling is van ovulatietesten overigens. ;)</p>
 
Dit is dus de eerste keer dat je ovulatietesten gebruikt? Als de streep verdwijnt, betekent dit vaak dat je eisprong is geweest. Of je cyclus nu korter wordt weet ik niet. Het draait nl om de fase na je eisprong, de luteale fase. Deze zou in principe altijd hetzelfde aantal dagen moeten zijn. En dat weet je nu nog niet omdat je nog niet eerder die testen hebt gebruikt.
Die gevoelige borsten heb ik ook, maar de ene keer is dat al direct na mijn eisprong en de andere keer pas een paar dagen voor mijn menstruatie. Ik vertrouw daarom echt alleen maar op mijn ovulatietesten.
Ik denk dus dat je de komende rondes ovulatietesten moet gebruiken om te kijken hoe je cyclus er daadwerkelijk uitziet! Begin dan eens vanaf dag 12 met testen bijv. Je moet even googelen naar goedkope betrouwbare ovulatietesten. Ik zelf gebruik sensitest (te koop bij t blauwe mannetje). Echt, het geeft je zoveel meer inzicht!
(Overigens kun je ook nog steeds aan het ontpillen zijn)
 
Ja klopt, eerste keer dat ik ovulatietesten gebruikt heb. Was ook een beetje impulsief. 
Maar goed, die borsten kunnen dus ook weer per cyclus verschillen. Dacht ik iets gevonden te hebben wat ik iedere maand herken... 
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee!
 
Terug
Bovenaan