Hallo,

Ik ben sinds 7 maanden gestopt met de pil. En mijn cyclus hangt tussen 39 en 42 dagen. Erg lang dus. Ik heb 5 jaar aan de pil gezeten.
Nu ben ik op dag 42 en nog steeds niet ongesteld. Ik heb wel kleine bloedingen gehad vorige week. Maar die waren dan een paar uur en verdwenen dan weer tot de volgende dag. Dit duurde ongeveer 5 dagen. Ik heb dit dus niet eerder gehad. Wat kan dit inhouden? Of heeft iemand dit meer gehad. Wij zijn niet bewust proberen om zwanger te raken. Het is altijd welkom. Maar wilde graag van de hormonen af.

Ik neem aan dat je een zwangerschapstest hebt gedaan? Zo nee, alsnog doen. Neem ook maar aan dat je verder geen anticonceptie gebruikt en wel seks hebt dus dat er een kans op zwangerschap is.

Wat de bloeding is, is voor een buitenstaander zonder verdere informatie niet te beoordelen. Vijf dagen achter elkaar licht vloeien zou ook gewoon een menstruatie kunnen zijn geweest.

Was het wel helder rood?

Heb je je rond die tijd zwaar ingespannen, stress gehad of ziek geweest? Daardoor kan het oestrogeen niveau minder worden, waardoor je minder sterk menstrueert.

BesteNoek23, wat spannend zeg. Ik snap dat je niet zo goed weet wat het nou is! Mogelijk is je cyclus verstoord. Dat is niet gek als je stopt met de pil, dit kan ook meerdere maanden duren. Zo lees ik op Ouders van Nu het volgende: ''Zodra je bent gestopt met de pil, zou je al zwanger kunnen raken. Je bent immers niet meer beschermd tegen een zwangerschap. Toch gebeurt dit niet vaak meteen. Bij de meeste vrouwen duurt het een paar maanden voordat ze zwanger worden – gemiddeld zes tot twaalf eisprongen. Als je elke maand ongesteld wordt, kun je ervan uitgaan dat je elke maand een eisprong hebt.''

Ook kan het zijn dat je mogelijk een innestelingsbloeding hebt gehad. Het meest behulpzame wat je kunt doen, is een zwangerschapstest doen. Dan weet je gelijk of je zwanger bent of niet.

Ik heb ook even gekeken op Ouders van Nu betreft innestelingsbloedingen. Ik kwam op het volgende artikel over innestelingsbloedingen(zie onderstaande link) en hoe je deze kunt herkennen. Dit artikel is o.a. medisch gekeurd door een verloskundige en een vruchtbaarheidsdeskundige. Hierbij een korte samenvatting:

''Verlies je wat bloed en zou je zwanger kunnen zijn, dan kan het dus gaan om een innestelingsbloeding. Als je weet hoe lang je menstruatiecyclus duurt en/of wanneer je eisprong was, kun je de innesteling berekenen. Als er een eicel is bevrucht, is de innesteling: 5 dagen voor je volgende menstruatie begint / 9 dagen na je eisprong. Onthoud dat het hierbij gaat om gemiddelden. De duur van de menstruatiecyclus verschilt per vrouw. Bloedverlies rond deze dagen kan een innestelingsbloeding zijn, maar er kan ook een andere oorzaak zijn. Veel vrouwen merken niets van de innesteling. Soms kun je lichte kramp voelen, alsof je ongesteld wordt. Ook kun je dus een innestelingsbloeding krijgen. Hoe ziet een innestelingsbloeding eruit? Je kunt een innestelingsbloeding herkennen aan: licht bloedverlies, meestal zijn het enkele druppels, het bloed is helderrood of bruin, roze of bruin gekleurde afscheiding. Dit is slijm met wat bloed erdoor, het bloeden neemt niet toe, maar wordt alleen maar minder''.

Wil je nog meer hier over te weten komen? lees hier meer over innestelingsbloedingen:

Wil je nog wat meer weten over stoppen met de pil? lees hier meer over stoppen met de pil:
Dit artikel is medisch beoordeeld door een IVF arts.

Laat je ons weten hoe en wat verder?
Hele fijne feestdagen gewenst! :)

Was het wel helder rood?

Heb je je rond die tijd zwaar ingespannen, stress gehad of ziek geweest? Daardoor kan het oestrogeen niveau minder worden, waardoor je minder sterk menstrueert.
Hoi! Niet dat ik weet. Ik zou niet weten hoe het kan ik ben nog steeds niet ongesteld geworden. En heb ook een zwangerschap test gedaan. Ben nu vier dagen te laat. Hoe kan ik het oestrogeen stimuleren?

Terug
Bovenaan