Cyste op de eierstok

Hey meiden,

Afgelopen week heb ik mijn eerste gesprek met de gyn gehad. Mijn rechter-eierstok zag er normaal uit en mijn baarmoeder ook. Op de linker-eierstok was op de echo een witte vlek te zien, ook toen de gyn naar binnen ging om te voelen bleek dit erg gevoelig. Ze vertelde dat het waarschijnlijk een cyste was. Sinds ze dit heeft gedaan heb ik toch wel last van die plek. Volgende week krijg ik een nogmaals een inwendige echo om te kijken of er iets is veranderd.

Heeft hier iemand ervaring mee? Kan een cyste kwaad? Heb even een onzeker momentje, gelukkig mag ik volgende week weer terug naar de gyn.

Liefs Star

Hi Star,

Vervelend...maar volgens mij is n cyste niet gevaarlijk ofzo. Veel vrouwen hebben er last van, als het een cyste is, moet je volgens mij wachten tot ie weer slinkt...
Lastig dat het nu zo gevoelig is ook, daar weet ik verder niets van, maar veel kwaad zal het waarschijnlijk niet kunnen. Als je met vragen blijft zitten zou ik gwoon even n belletje geven!

grtjs Sparkle

Hoi Star,
fijn dat je volgende week al naar de gyn mag. Dan hoef je niet zo lang te wachten,
Geniet van het mooie weer (als je niet hoeft te werken) en het komende lange weekend,dan is het zo volgende week!
groetjes Fleur

Hoi Star,
fijn dat je volgende week al naar de gyn mag. Dan hoef je niet zo lang te wachten,
Geniet van het mooie weer (als je niet hoeft te werken) en het komende lange weekend,dan is het zo volgende week!
groetjes Fleur

Hoi Star,
Je hebt cystes en cystes. Voor zover ik weet zijn er 2 typen cystes: het eerste type ontstaat na een menstruatie door een eiblaasje dat gesprongen is. Dit is een cyste die meestal uit zichzelf weer weggaat en het kan dus ook geen kwaad.

Het tweede type cyste is een endometriosecyste. Dit is het type waar ik ervaring mee heb. In principe zeggen ze altijd dat een endometriosecyste geen kwaad kan. Echter, iedere maand groeit het ding groter en op een gegeven moment kan je daar echt last van krijgen. Bij mij is er al 's een cyste weggehaald omdat hij zo groot was. Meestal stellen ze endometriose vast dmv een kijkoperatie (laparascopie). Het effect van zo'n cyste kan vanalles zijn, de een heeft er veel pijn van tijdens de menstruatie, de ander voelt er helemaal niets van. De een kan er zonder problemen zwanger mee worden, de ander (ik bijvoorbeeld) heeft er wel last van doordat de eierstok dan geen eitjes rijpt. Bij mij groeien deze cystes erg snel en daardoor ben ik aangewezen op IVF. Maar dit betekent helemaal niet dat dit voor jou ook zo is.

Vraag de volgende keer aan je gyn wat zij/hij denkt dat het is en of het kwaad kan. Het heeft geen zin je helemaal onzeker of druk te maken over iets wat misschien helemaal geen invloed heeft. Mijn verhaal is niet per definitie jouw verhaal. Laat je gewoon goed voorlichten.

Overigens, ik ben dus na 2 jaar ploeteren, 5 IUI's en 1 IVF nu ruim 34 weken zwanger, dus zelfs mét cyste kan je zwanger worden.

Succes!

Esk

Er zijn inderdaad verschillende soorten cyste,s. Een cyste die door een gesprongen eitje komt verdwijnt vanzelf weer, de andere cyste,s halen ze bij klachten weg via een laproscopie. Ik heb zelf een dermoid cyse gehad. Dit een cyste gevuld met lichaamseigen stoffen zoals kalk, haartjes etc onschuldig maar het moest wel weg gehaald worden omdat ie groter kon worden. Waarschijnlijk heb ik hem al een tijdje gehad omdat hij best al groot was. Maar ik heb wel twee gezonde dochters. Ook heeft de gyn gezegt dat ik nog gewoon zwanger kan worden met mijn 1,5 eierstok.

Maak je maar geen zorgen ik hoop dat het gauw volgende week is.

Linda

Er zijn inderdaad verschillende soorten cyste,s. Een cyste die door een gesprongen eitje komt verdwijnt vanzelf weer, de andere cyste,s halen ze bij klachten weg via een laproscopie. Ik heb zelf een dermoid cyse gehad. Dit een cyste gevuld met lichaamseigen stoffen zoals kalk, haartjes etc onschuldig maar het moest wel weg gehaald worden omdat ie groter kon worden. Waarschijnlijk heb ik hem al een tijdje gehad omdat hij best al groot was. Maar ik heb wel twee gezonde dochters. Ook heeft de gyn gezegt dat ik nog gewoon zwanger kan worden met mijn 1,5 eierstok.

Maak je maar geen zorgen ik hoop dat het gauw volgende week is.

Linda

Hoi Star,
Bleek zelf een paar weken geleden bij de ov-echo een cyste te hebben. Bij de volgende controle bleken het er zelfs 2. Schrok hier erg van maar de gyn niet. Het schijnt best veel voor te komen en meestal verdwijnen ze weer. Een operatie was niet aan de orde. Pas wanneer de cyste blijft groeien en groter dan 5 cm is. Dit ivm verklevingen ed. Ook zou het een zwangerschap niet in de weg staan. Bij de zwangerschap van onze tweede was bij de eerste echo (9w) ook een cyste te zien. Bij volgende echo (12w) was deze verdwenen.
Inmiddels zijn ze beide verdwenen. Had er wel last van, kon voelen waar ze zaten.

Hopelijk krijg je volgende week meer duidelijkheid.
groet Roos

Terug
Bovenaan