cyste op eierstok

Hallo,

Ik heb afgelopen dinsdag de combinatie test gehad en nou zagen ze bij de echo dat ik een cyste op mijn rechtereierstok heb zitten.
Ze zei alleen dat het geen kwaad kon en dat het waarschijnlijk vanzelf weggaat.
Erg verbouwereerd dat ze er zo luchtig over deed. Deed ze bij alles trouwens. Toen ik vroeg of ik de kleine al  gevoeld kon hebben. "Is wel erg vroeg". Toen ik vroeg of de steken die ik rechts onder in mijn buik voelde de cyste kon zijn. "Lijkt me niet".
Mijn zusje heeft ook een cyste en die was bij de 2e controle niet groter geworden. (Ja, allebei mijn zusjes zijn ook zwanger, 18 en 19 weken)
Volgens  mijn zusje  letten ze erop dat hij niet groter wordt dan 5 centimeter.
Ik was zo onder de indruk van hoe die vrouw reageerde, dat ik niet eens gevraagd heb hoe groot de cyste is  en wat eventueel de consequentie is als hij wel groter wordt.  Als ik de verhouding hoofdje - cyste zie, denk ik zo'n 3 centimer. (Echt een gok)
Maak me toch wel een klein beetje druk. Ik loop bij een gynaecoloog en weet niet eens of ik hierover kan bellen.
Heeft/had iemand van jullie dit en hoe  verloopt/verliep dat verder?

Alvast bedankt.

Groetjes
Jolanda (13wk+2dg)

Hoihoi,

Ik heb het zelf niet, maar ik zou gewoon de gyn bellen. Waarschijnlijk heeft hij de test resultaten ook gehad, want denk dat ze die wel doorsturen en kan hij je gerust stellen en je wat meer vertellen. Je kan ook de assistente bellen van de gyn. Mogelijk dat zij je al wat meer kan vertellen.

Wel raar zeg die reacties de hele tijd. Net ofdat ze geen tijd voor hebben ofzo!

Succes ermee!

Groetjes,
Jo

Hoi Jolanda,

Wat een vreemde (en korte) reactie zeg! Kan me voorstellen dat je schrikt.

Ik heb zelf een cyste op mijn eierstok gehad ter grote van een kleine voetbal> die moest wel worden verwijderd (ik was daarna ook meteen 4 kilo lichter).

De gyn. gaf toen aan dat heel veel vrouwen een cyste hebben, maar die zijn zo klein dat het absoluut geen kwaad kan. Soms verschrompelen zo ook vanzelf weer.

Maar ik zou me niet druk gaan maken en gewoon even bellen naar de gyn. voor meer uitleg.

Groetjes,
Charlie

Hallo,

Ik zou niet al te ongerust zijn, ik heb zelf ook een van 5 centimeter gehad, had daar last van omdat ik verstopte darmen had die erop drukten. Twee weken later was het hele ding weg. (Mandarijn had ik em genoemd, die grote had dat ding). Ook mijn moeder had een, die ze zouden verwijderen maar  toen was hij alweer verdwenen.
Ik snap wel dat je baalt van de reactie van de gyneacoloog, zou dat gewoon melden en  uitgebreid naar vragen, puur ter gerustelling want ik denk dat ze er daarom (hoe irritant dat ook is) zo luchtig over zijn.  
Succes en geniet van je zwangerschap.
xxx

Hey

Ik heb ook cystes gehad op mijn eierstokken.
Door een vorige miskraam stond ik onder controle van de gyn toen ik zwanger was.
Zo rond de 10 weken kreeg ik last van mijn ribben en de gyn heeft toen alles onderzocht.
Er zaten kleine cystes op beide eierstokken.
Deze zijn naarmate de zwangerschap vorderde heel erg gegroeid.
Omdat de cystes op klappen stonden is er toen besloten om onze dochter met 37 weken met een keizersnede te halen.
Ze zouden dan meteen de cystes weghalen.
Ik onder het mes en toen heb ik met mijn eigen ogen gezien hoe groot ze waren.
De ene was net zo groot als een kartonnen spuugbakje van het ziekenhuis,de cyste paste er net in.
De andere was ietsjes kleiner.
Omdat de cystes op de eierstokken zaten hebben ze aan de linkerkant mijn eierstok helemaal verwijderd en aan de andere kant hebben ze nog 1/4 kunnen behouden.
Dus dat betekende voor mij dat ik moeilijk zwanger kon raken omdat ik maar 1/4 eierstok over had.
Ik had veel pijn onder mijn ribben en achter in mijn rug bij mijn nieren door de cystes.
Ik ben nu gelukkig weer zwanger,34 weken en heb nu helemaal geen last meer van cystes.
Als ik jou was zou ik gewoon de gyn opbellen en vragen of ze de cystes goed in de gaten willen houden dat ze niet te groot worden.

Heel veel sterkte!

Hallo jolanda,

ik heb zelf ook cyste op mijn eierstokken gehad. Omdat we een kindenwens hadden hebben ze mijn cystes van te voren verwijderd. Gelukkig was alles goed. Ze zaten net naast de eierstok, dus daar hebben ze niet aan hoeven komen. Maar ik had ze wel al erg lang. Een jaar of 6. Dus die van mij gingen niet vanzelf weg.

Ik had geen bezwaar tegen de operatie. Ik had van die rare verhalen gehoord dat de cyste tijdens een zwangerschap kan groeien. Bijna net zo hard als de baby (net als iveco). Daar was ik wel bang voor.

Hoe het met jouw cyste zal gaan kan ik niet voorspellen. De ene is heel onschuldig en de ander is een probleem maker. De gynaecoloog zal het wel weten.

Maar als zij er zo luchtig over doet zal het waarschijnlijk wel goed zitten. Het kan ook zijn dat ze ook moet afwachten om te zien hoe je cyste zich ontwikkeld.

Maar als jij vind dat jouw gynaecoloog te "luchtig" is, zou ik kijken of het mogelijk is om een ander te krijgen. Meestal zitten er meerdere. Geef bij de assistent aan dat je graag een keer bij een andere aan afspraak wil hebben.
JIJ moet je goed voelen bij je gynaecoloog. Ze zal je hele zwangerschap in je buurt staan. En als jij niet blij bent met die persoon dan zou je zwangerschap nog eens een rare bijsmaak kunnen krijgen. (dat heb ik bij een vriendin meegemaakt, echt niet leuk)

Mijn advies :
Ben lekker egoistisch en denk alleen aan jezelf en waar jij je goed bij voelt.  En als dat betekent dat je een andere gynaecoloog wil, dan doe je dat. Schaam je niet omdat jij graag uitleg wil hebben. Het is allemaal al eng genoeg (zeker voor de eerste keer).

Dus geniet lekker van je zwangerschap en ga antwoorden op je vragen krijgen.

Groetjes Jeanine  

Hoi.

als je geen last hebt doen ze er in de regel niks aan. ze kunnen dan meer verpesten zeg maar.
Ik heb een cyste van 5 cm  in mijn linker eierstok. Doordat ik met een donor zwanger wilde worden kwamen ze er achter.
Die eierstok doet niks maar ik had elke maand een ovulatie rechts. Nu heb ik een prachtige zoon van 2,5 week oud.

Groetjes minke

Terug
Bovenaan