Dag doornemen

<p>ik las net zo mooi de dag doornemen met je baby van bijna 1 jaar oud geeft hem rust voor het slapen.   Maar hoe neem je de dag door met een baby van bijna 1? </p>

Wij zijn begonnen met een boekje voorlezen als deel van haar avondritueel voor het slapen gaan. Goed voor haar taalontwikkeling maar vooral om rustig te worden van je stem.

Wij maken het onderdeel van slaapritueel. Tijdens pyjama aantrekken, slaapzak aantrekken of tandenpoetsen ( wij bij de slaap zak aandoen) vertellen wij  in grote lijnen wat hij de gehele dag gedaan heeft en hij kletst wat woordjes mee.  Vanochtend bijvoorbeeld gingen we even naar dierenparken in de middag zwemmen toen gegeten gespeeld enz. Morgen komt opa/ oma op je passen of opvang. Maar nu gaan we eerst boekje lezen en zo lekker slapen. Hoe ouder ze worden hoe meer het ipv vertellen, een vraag gesprek word. 

Zo probeer ik het ook te doen tijdens het verschonen en aantrekken van de pyjama... Vertellen dat het een leuke dag was (we hebben gewandeld, je hebt veel met je bus gespeeld, we gingen op bezoek bij oma,...). Na een dag in het kinderdagverblijf kan ik niet zo heel veel vertellen :D. 's Ochtends bij het aankleden merk ik dat ik ook al een beetje ga verwoorden hoe de dag er uit zal zijn. M. is 14 maanden dus ik weet niet in welke mate hij het al snapt/onthoudt, maar op een bepaald moment zal dat wel komen, denk ik dan maar :)

ik doe het altijd tijdens het flesje drinken op zijn kamer. Het flesje is altijd onderdeel van het slaapritueel geweest en we houden het lekker zo, alleen dan aangelengde volle melk ipv nutrilon. We lezen eerst een boekje en daarna neem ik dus de dag met hem door

Ons ritueel is als volgt:
Wassen, pyjama/slaapzak aan, lichtjes uit (behalve nachtlampje), voorlezen, dag doornemen (in grote lijnen), liedje zingen en naar bed. Ik merk dat mijn dochter de laatste maand (ze is nu bijna twee) ook wat wil vertellen (bijvoorbeeld wat ze heeft gegeten). Dus ze heeft het wel door en ik denk ook zeker dat het zin heeft. Daarnaast wordt ze er ook altijd rustig van.
Ik vertel altijd wie we allemaal gezien hebben en wat we hebben gedaan.

Jep, gewoon vertellen wat er ook al weer allemaal gebeurd is die dag! Wij doen dat ook altijd tijdens het slaapritueel. Na het tandenpoetsen en slaapzak aandoen kijken we altijd nog even samen uit het raam, en dan neem ik altijd even tijd om de dag door te nemen. Op het begin is dat vooral gerustellend naar papa/mama's stem luisteren, maar inmiddels is ons zoontje 17 maanden en begrijpt hij al een heleboel! Echt meepraten doet hij dan nog niet, maar ik ben er wel van overtuigd dat hij hierdoor nog eens rustig terugdenkt aan wat hij allemaal heeft meegemaakt.

Terug
Bovenaan