dag en nacht

Mijn zoon Wouter is nu bijna 5 weken en heeft nog het slaap en waakritme van in de buik (toen werd ie ook actief tussen ongeveer half 7 en 23.00). Niet gek, want hij is nog heel erg jong, alleen ken ik dit niet van mijn dochter (nu 2,5). Die had een vergelijkbaar ritme, alleen sliep zij  ook 's avonds steeds een paar uur en was dan weer even wakker voordat ze gedurende de nacht wat langer sliep. Wouter is 's avonds gewoon wakker zonder langere slaap. Nu begint voor hem de nacht zo tussen 23.00 en 00.00, want dan gaat ie langer slapen na de voeding en slaapt ie steeds gewoon verder als ik hem 's nachts (ongeveer half 3 en half 6) en 's ochtends (ongeveer half 8 en 10.00) voed (op zich erg fijn dus dat ie niet juist 's nachts ontzettend wakker is). Daarna word ie wat langer wakker na de voedingen, maar langer dan 1 uur (en dat is al relatief lang) is hij niet wakker en daarvan is de helft voeden en verschonen en een beetje spelen. Op zich is dit allemaal heel erg normaal voor zijn leeftijd dacht ik (en er is natuurlijk ontzettend veel variatie!). Na de voeding tussen 18.00 en 19.00 ergens blijft hij echter vervolgens uren wakker tot ik hem tussen 23.00 en 00.00 ergens voed. Hij doet dan wel steeds hazeslaapjes van een kwartier of soms wat langer bij een van ons op de arm. Hij wil in die tijd dus erg graag bij ons zijn, want in zijn bed wil hij in die tijd niet slapen.
Ik ben dus benieuwd hoe dit verloopt: gaat het langzaam over in het gewone dag- en nachtritme (dus overdag meer wakker)? Of moet je daar toch iets in sturen ('s ochtends en 's middags wakker proberen te houden ofzo? Lijkt me ook niet echt een goed plan). Dat doe ik nu namelijk niet. Op zich geeft het namelijk verder niet, maar het zou voor zijn rust (het lijkt me zo lang voor hem om dan zo lang wakker te zijn) en ook een beetje de onze (een kleine uren op je arm is niet heel  handig zeg maar, ook   niet tijdens het naar bed brengen van mijn dochter...) fijn zijn als hij 's ochtends en 's middags meer wakker zou zijn ipv 's avonds. Aan de andere kant lijkt hij er zelf niet zo veel last van te hebben, dus wat geeft het eigenlijk... Nou ja, denk dat het vanzelf gaat, maar ben  benieuwd naar de ervaringen van anderen.  
 
Mijn oudste is tot 4 maanden de hele avond wakker geweest. Eerst vond ik dat ze moest slapen, ook ivm. het hele rust en regelmaat verhaal. Maar dat werkte niet. Het was gewoon haar wakkere periode. Toen ik los liet dat ze moest slapen, werden de avonden veel gezelliger. Ze lag gewoon lekker bij ons. En pas na haar laatste voeding ging ze slapen. Na een tijdje de laatste voeding iets eerder gedaan, zo rond 22:30 uur.
En toen ze 4 maanden was viel ze steeds eerder in slaap. Met 6 maanden ging ze gewoon om 19:30 uur naar bed. Nooit problemen meer gehad.
Wij hebben het haar dus laten aangeven. En we hebben heel goed naar haar gekeken. Als ze moe was ging ze naar bed. En als ze wakker was en wilde spelen, dan bleef ze op. En het is allemaal heel geleidelijk goed gekomen.
 
Terug
Bovenaan