dag en nachtritme omdraaien

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal

Mijn dochter Karlijn is vandaag precies drie weken oud. Ze doet het prima, alleen draait ze haar dag- en nachtritme volledig om. Het gevolg is dat ze overdag slaapt, en ons 's nachts wakker houdt omdat ze dan klaarwakker is. Ze wil dan alleen maar vastgehouden worden. Wegleggen heeft geen zin want ze blert de hele buurt (en ons) ongelukkig.
Wij slapen dus nog maar een paar uurtjes per nacht (drie of zo) en beginnen er als zombies uit te zien.
Wie heeft er tips om het dag- en nachtritme van Karlijn om te kunnen draaien?
Ze doet dit nu al drie weken, en het lijkt erger te worden. We worden er zo langzamerhand behoorlijk gek van. Ze begint met onrustig zijn om een uur of negen 's avonds en pas om een uur of vier 's nachts wil ze slapen. Badje hebben we al geprobeerd, dat werkt niet. Onder de douche 's avonds werkt ook niet. HELP!

(toch is ze de liefste baby ooit hoor ;-)

Frees

Hoi Frees,

Ik heb er geen ervaring mee, maar kun je niet proberen om haar overdag wakker te houden.  Je kunt haar dan juist op schoot nemen of in de box leggen i.p.v in haar bedje.
's avonds kun je dan ook nog proberen om bij flesvoeding wat "zwaardere" voeding te geven (extra schepje). Als je BV geeft kun je de 2 laatste voedingen wat dichter op elkaar gaan geven. Zo raakt ze wellicht verzadigd en daardoor moe.

Ik kan me voorstellen dat je er een beetje door heen zit, maar bedenk wel dat het echt allemaal goed komt!!!!

Liefs Janine

Hoi Frees,

Geen idee of het je zou helpen, maar probeer het boekje van Ria Blom  over Rust en Regelmaat eens. Daar staan tips in voor kindjes die veel huilen. Ik heb ook van het consultatiebureau een folder gekregen die daar over gaat. Onze kleine huilt af en toe, maar gelukkig niet zo veel. Ze is wel een kindje dat heel gevoelig is voor prikkels (na een drukke dag huilt ze veel meer en komt ze ook slecht in slaap) en heel alert is. We proberen het voor haar zo rustig mogelijk te houden  door haar na het voeden zo snel mogelijk weer wakker  in haar bedje te leggen en haar zo min mogelijk rond te sjouwen en ik heb wel het idee dat dat helpt.

Succes met de kleine en ik hoop dat jullie snel weer beter kunnen slapen! Want ik denk dat zelfs de nachten zoals wij die hebben (voeden om de 3 uur) voor jullie al een verademing zal zijn.

Groetjes

Hoi Frees

Ik zit wat te surfen op het forum en zie je topic over omgekeerd dag/nachtritme
Mijn dochter (mei 07) had dat ook! En het is NIET de juiste oplossing om je dochter overdag meer op te houden in de hoop dat ze snachts beter gaat slapen. Ik spreek uit ervaring dat dat juist het averechtse effect heeft.

Onze dochter sliep overdag bijna alleen maar (soms wel 5/6 uur aan een stuk) en snachts bijna niet (om de 2 uur wakker). Wij zijn na aantal weken echt regelmaat gaan invoeren. Na de voeding even spelen en dan slapen. Meestal in haar eigen bedje, maar dan met de gordijnen open (om toch ''dag'' - gevoel mee te geven) Slechts 1x per dag (tussen twee voedingen) mee op pad. sAvonds wel beneden bij ons (in armen, of in de box) en dan met een duidelijk uitgebreid slaapritueel (badje, pyama, muziekje) de nacht inluiden. Overdag de slaapjes max twee/drie uur laten duren, dat betekende dat ik Isa bijna altijd wakker moest maken en dat vond mevrouw niet leuk. Even dacht ik dat het niet ging werken, maar na paar weken (toen ze een week of 6 was) ging ze het ritme oppikken!! We zijn trouwens ook gaan inbakeren en dat heeft absoluut bijgedragen aan betere nachtrust.

Succes, cee

Hoi Frees,

Ik ben zelf zwanger van de tweede (38 wkn) en heb een dochter van 3 jaar.
Kan wel zeggen dat ik er ook ervaring mee heb.
Ik wilde net alles gaan vertellen toen ik het verhaal las van Cee.
Ik heb hier niets aan toe te voegen.
Helemaal mee eens.

Absoluut niet wakker houden overdag hoor!
Ze hebben juist nog zoveel slaap nodig.

Maar op deze manier leren ze doordat het overdag met slapen vrij licht is in de kamer dat het dag is, en 's nachts in het donker leren ze dat het nacht is.
Enne, Rust Regelmaat en Rijnheid....
Ik zweer hierbij hoor. Het werkt altijd.
Niet te veel op sleeptouw nemen.
En inderdaad een vast ritueel aannnemen.
Het gaat helemaal goed komen, let op mijn woorden.

Sterkte!!!!!

Groetjes Vilies

Terug
Bovenaan