Dag ledikant, middagslaapjes, luiers en speentje, hallo juniorbed en onderbroekjes!

Wat wordt Thomas al groot! Enkele weken geleden hebben we de speentjes de deur uit gedaan. Ik het het een maand vantevoren al ter sprake gebracht dan ze weg zouden gaan en toen op een middag het speentje losgemaakt van de knuffel en opgeborgen. Thomas heeft het zonder problemen geaccepteerd.
Toen kwam het volgende probleem, "Thomas niet slapen, Thomas niet slapen" Huilend zat hij in zijn bedje. Sindsdien komt dat regelmatig voor en daar houd ik een heel vervelend kind aan over. Al wil hij niet slapen, hij is ook nog te klein om de hele middag op te blijven. Dan is hij niet te genieten en valt hij uiteindelijk tijdens het avondeten in slaap. Wat nu? Ik leg hem iets later in bed, maar nee nog steeds wil hij niet slapen. Nu maar gewoon met een paar boekjes een uurtje in zijn bedje. Ik vertel hem dat hij niet moet slapen maar wel even lekker mag lezen. Het begint te werken, hij zet niet meer de boel op zijn kop en valt soms toch nog in slaap. Prima!
Binnenkort komt het juniorbed die staat nu nog bij opa en oma tot het matras er is. Dat wordt een nieuwe uitdaging, hopelijk is hij er snel aan gewend. Bij zijn andere opa en oma heet hij al eens in zo'n bed geslapen. Hij is er niet uitgeklommen, Thomas ligt liever in bed!
Zindelijkheid, nee dat staat eigenlijk nog niet op de planning maar misschien bij jullie wel al? Ik krijg al allerlei tips van mn moeder en mn schoonmoeder. Mijn conclusie is dat ik daarvoor echt de tijd en de rust moet hebben en consequent door moet gaan ook al lukt het niet in de eerste week. Ik denk dat Thomas daar toch nog te jong voor is en met een klein baby'tje en een papa die veel naar het buitenland is kunnen we het maar beter uitstellen tot september of zo.

Hoe is het met jullie grote jongens en meiden?

Hoi Caat,

Ook hier al een tijdje geen speen meer. Al een maand of 5. Noah beet ze kapot en dat vond ik eng, dus zijn we er gewoon 'cold turkey' mee gestopt en dat ging prima. Hij heeft er eigenlijk nooit een probleem van gemaakt.
Middagslaapje is (helaas!) ook over sinds een aantal maanden. Soms lukt het nog wel, maar meestal zit hij een uur te kletsen/zingen in bed. Ook 's-avonds staat hij vaak nog een uur een show op te voeren voor hij in slaap valt. Hij lijkt gewoon wat minder slaap nodig te hebben, want hij wordt nog altijd standaard tussen 6 en 7 's-ochtends wakker.
Juniorbed zijn wij hopelijk voorlopig nog niet aan toe. Hij probeert wel regelmatig uit bed te klimmen en soms lukt het hem bijna, maar ik hoop van harte dat hij de komende maanden nog even veilig binnen de grenzen van z'n ledikantje blijft. Als hij een jaar of 3 is zien we wel weer verder...
Ook zindelijkheid zijn we nog niet aan toe. Ik denk dat Noah er echt zelf aan toe moet zijn, anders heeft het weinig zin. Hij vindt zijn potje weliswaar zeer interessant, maar heeft er nog nooit 1 druppel op geplast. Hij gaat er regelmatig op zitten en zegt an: 'psssst' hihihi, maar verder gebeurt er niets. Wij wachten dus geduldig af tot we een keer een echte plas in het potje zien ;-)

Groetjes, 10e

Hoi hoi,

de tijd vliegt he?! Tijn wordt ook zo ontzettend snel groot! Hij slaapt sinds een paar maanden in een groot bed. Wilde van de een op de andere dag niet meer in het ledikantje en was er dan ook in 2 tellen uit (en kon er niet meer zelf in klimmen). De eerste week vond ie het moeilijk en sliep hij meer naast zijn bed dan erin, maar inmiddels gaat het prima!
Een speen heeft meneer nooit gewild, hij heeft wel een knuffeltje waarmee hij altijd slaapt (en dat mag ie ook lekker houden van ons)
Tijn heeft flink de buikgriep gehad en daarna gaf ie aan dat ie moest poepen. Hij had dan pijn in zijn buik of gaf aan dat ie gepoept had (dat was dan niet zo maar hij moest dan binnen 5 minuten poepen). Na een kleine week begon hij plassen ook aan te geven (als poepen, maar goed, hij voelde duidelijk iets) en het vorige weekend ben ik 3 dagen buiten gaan zitten met hem en hebben we geen luier meer aangedaan. Het is een paar keer mis gegaan en nu heel af en toe gaat het ook nog wel mis maar hij heeft al een week geen luier meer om en misschien 3 keer een ongelukje gehad? Super dus! Hoop dat ie het volhoudt, wilde er zelf eigenlijk nog niet aan beginnen aangezien er strakjes een nieuw broertje of zusje komt en je hoort dat ze dan terug vallen maar als hij er zelf mee komt! Denk dat dat het beste is, als ze er zelf aan toe zijn...
De tijd vliegt inderdaad, ons kleine menneke is al heel groot en denk dat dat straks nog meer opvalt als hij weer een broertje of zusje krijgt...

liefs Natasja

hoi hoi

Liv heeft ook nooit een speentje gewild. Afkicken is dus niet nodig. Echt groot (qua ontwikkeling) vind ik ze nog niet worden. Maar daar komt morgen hoop ik verandering in. Dan wordt ze namelijk geopereerd aan haar oren. Ze blijkt nl slecht te horen. Daardoor praat ze ook nog helemaal niet en heeft ze ook weinig echt contact met andere kindjes. We hebben zelfs even gedacht aan (licht) autisme. Gelukkig valt het allemaal wel mee hoewel ik wel een beetje zenuwachtig ben. Mijn kleine meisje onder narcose. Toch altijd spannend.
groetjes Hanneke

Onze dame is van maart 2009.
Begin van dit jaar in januari dus was ze zindelijk. Ze gaf het helemaal zelf aan dat ze op het potje wilde plassen.
Ze was dus nog geen twee jaar en in 2 dagen zindelijk.
We stonden helemaal versteld.
Ook slaapt ze al een poos in een groot bed.
Net voordat ze 2 werd ging ze steeds niet slapen in haar ledikantje en het werd zo erg dat ze zelfs ging spugen. We hebben dus net na haar 2de verjaardag een groot bed gekocht en het ging prima. Een speen heeft ze nog heerlijk fijn samen met haar knuffel.
Ze slaapt zo iedere avond van 19:00 uur tot de volgende ochtend zeker 08:00 uur.
Een middag slaapje doet ze niet meer want dan slaapt ze 's avonds om 21:00 uur nog niet.
Het is een schat van een meid en super genieten. Nu wachten op de 3 kleintjes die we verwachten

Terug
Bovenaan