Dag & nacht ritme/ Slaapritueel al starten??

Hallo,

Ons zoontje is vandaag precies 1 maand oud.
Volgens mij heeft hij het dag en nacht ritme nog niet echt te pakken ondanks we hem duidelijk het verschil tussen dag en nacht laten merken.
Hij valt savonds tussen 9 en 10 in slaap tot 1 en dan na de fles slaapt hij vaak wel door en dan wordt hij om 4 uur wakker en blijft vaak anderhalf uur wakker en slaapt dan nog eventjes tot half 7.
Heeft iemand nog goede tips om hem ook na 4 uur weer lekker door te laten slapen??

Dan even over het slaapritueel...is het al te vroeg om daar nu meer te beginnen??
We doen hem vaak om 8 uur in bad en dan flesje geven....maar hij is dan dus nog heerlijk wakker!
We houden hem dan beneden na het badje omdat we nog een kleine meid (1 jaar en 9 mnd) boven hebben slapen die anders wakker wordt van haar wakkere broertje!
Mijn man blijft met hem op tot 1 uur/soms komt hij om 12 uur en dan gaat hij naar bedje toe.
Wat vindt men hier van???
Iemand nog tips of meningen hierover? Ik hoor het graag.

Ik ben dit niet-hebben-van-een-ritme niet gewend, onze dochter had na een week al precies door hoe het ging en sliep om 8 uur, kwam om 12 en 4 en werd om 8 uur weer wakker!
Geen problemen mee gehad en dus ook niet hoeven nadenken of we het handig aanpakken.
Die vraag heb ik nu wel...wat is wijsheid??

Ik hoor het graag. Ik kan niet echt tegen het nog niet hebben van een ritme, dus misschien ligt het ook wel een beetje bij mij hoor. ;)

Bedankt!
 
Hoi,

Lastig hè als ze nog geen ritme hebben.
Met het beginnen van een slaapritueel ben je nooit te vroeg. Het schept na verloop van tijd alleen maar duidelijkheid bij je kindje en weten ze al wat er gaat komen. Zo ben ik met onze jongste ook al heel vroeg begonnen met het zingen voor het slapen gaan als hij "voor de nacht" ging.
Wat ik niet helemaal duidelijk terug vind uit je verhaal is of dat je zoontje tussen 8 en 12 's avonds wel slaapt of niet. Zo ja, dan slaapt hij in de box ofzo? Als dat zo is zou ik toch proberen om hem dan bijvoorbeeld in de wagen te laten slapen, want ik kan me goed voorstellen dat je niet wilt dat je dochtertje wakker gehuild wordt door haar broertje. Dat probleem hadden wij ook. Daarom hebben wij onze jongste (nu 8 maanden) de eerste 3 maanden bijna dag en nacht in de wandelwagen gelegd als hij moest slapen. Dan stond hij beneden en werd zijn broer niet wakker van hem.

Om een lang verhaal kort te maken. In deze periode is het een beetje zoeken naar een ritme. Het ene kind heeft dat sneller dan het andere. Toch een beetje kijken wat je kind aangeeft. Wordt het moe (gapen, oogjes wrijven of jengelen) leg hem wakker in bed/wandelwagen zodat hij daar in slaap valt. En ook weet dat als hij daar neergelegd wordt het de bedoeling is dat hij gaat slapen.

Groetjes Corina
 
Tja, lastig, maar heel normaal bij zo'n kleintje. Je kan wel vertellen dat het midden in de nacht is, maar daar heeft zo'n kleintje geen boodschap aan.
Die anderalf uur rond 4 uur zo rustig mogelijk houden, weinig licht, geen wilde spelletjes. En hopen dat hij snel wat langer gaat doorslapen.
 
hoi,
mijn zoontje is nu 6 weken en heb hem toen hij 4 weken was een paar dagen zijn eigen gang laten gaan en alles opgeschreven.
wanner hij ging slapen en hoelang, wanneer hij honger had of wou 'spelen'
na een paar dagen zag ik een patroon en die heb ik aangehouden.
mauro is nu veel vrolijker en daardoor voel ik me ook super.

dit is ons ritme:
ong.9 uur / half 10 wakker
10.00 verschonen en de fles.....
daarna lekker knuffelen, wandelen en spelen in de box.
14.00 verschonen en de fles...daarna is hij vaak moe en gaat hij naar zijn bedje. (gordijnen blijven open want het is dag)
dan slaapt hij vaak tot ong 17.00 a 18.00, ik laat hem zelf wakker worden.
18.30 verschonen en fles.
daarna is het papa's knuffel/speel ltijd.
22.30 lekker ontspannen in badje...daarna de laatste fles op zn kamer.
na de fles is het nog even knuffelen en dan gaat hij zn bedje in (23.30) en slaapt hij door tot 05.00
dan krijgt hij weer zn flesje, op zn kamer en slaapt dan tot 9 uur / half 10.

in de tijden dat hij wakker is doet hij wel regelmatig een kort slaapje van een half uurtje (in de box of kinderwagen)...ik laat hem zn gang gaan en meer heeft hij schijnbaar niet nodig.

dit ritme is elke dag hetzelfde en wij voelen ons er beiden goed bij.

 
Wow Stefano, wat een heerlijk ritme. Mijn kleine meid (5 weken) slaapt soms om 2 of 4 uur s nachts nog niet, is dan helemaal over de rooie maar permitteert zichzelf de slaap niet.

Na zo n nacht is ze de volgende ochtend natuurlijk erg moe, maar probeer ik haar tegen de middag toch wakker te krijgen. Andere keren is ze vanaf 10 uur wakker tot laat in de middag en slaapt dan ene poos. En weer andere keren slaapt ze halve uurtjes en blijft uren wakker tot ze weer slaapt. Erg lastig nog dat 'niet ritme'. Ik loop regelmatig om 1 uur of 6 uur s nachts/s cohtends met de hond en een kihnderwagen om mijn man een beetje te ontzien, die weer moet werken.

We zijn begonnen met een puckababy en ik moet zeggen: ze is nu in slaap gevallen terwijl ik het niet verwachtte en ze erg druk was door haar vermoeidheid heen. Dus hopelijk gaat dit een omslag betekenen.

gr. wenser
 
Terug
Bovenaan