dag/nachtritme

Onze zoon Lars is nu bijna 4 weken oud en hoewel zulke kleintjes er nog wel moeite mee hebben,draait hij het dag/nachtritme echt helemaal om.
Overdag ligt hij bijna de hele dag te slapen en ´s avonds na de fles van 19.00 uur is hij klaarwakker. Nou is dit niet het grootste probleem, alswel dat hij er ´s nachts een potje van maakt.
De ene keer (heel soms) slaapt hij na de laatste voeding om 23.00 door tot in de vroege ochtend (4.00/5.30), maar meestal wordt hij tussen 1.00 en 3.00 wakker.
Vaak vanwege honger (je hoort z ´n maagje dan echt knorren) en soms omdat hij dan wakker schrikt en z ´n slaap niet meer kan pakken. Dan licht hij ook gerust 2 uur aan een stuk te huilen. En hoe langer het duurd, hoe harder hij huilt. We het al geprobeerd, om hem voor de laatste fles in bad te doen, maar dat was helemaal geen succes en we geven nu met de avond- en laatste voeding al 10 cc meer(110 cc).
Maar ook dit helpt niet.
Zijn er mischien nog meer mensen met dit probleem en zo ja, wie heeft er een oplossing voor?
Groetjes en alvast bedankt.
Christina74

Hoi Christina, ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zelf uitgeprobeerd heb omdat het niet nodig was maar  onze kraamverzorgster vertelde dat het dan goed is om je kind overdag op een plek te laten zijn (box / wagen) waar het heel licht is en het 's avonds heel donker te maken. Ik heb ook  wel eens gehoord dat mensen  hun kindje dan de hele dag wakker houden in de hoop dat het 's avonds zo moe is dat het dan gaat slapen. Daar geloof ik niet echt  in want als mijn dochter heel moe is, drinkt ze heel slecht en vecht ze alleen maar harder tegen de slaap met als gevolg dat ze helemaal  overstuur raakt (negatieve spiraal). Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes.    

Wij hebben van het begin af aan Laura overdag in de huiskamer gehad. Dan slaapt ze wel, maar toch minder diep en minder lang dan in haar eigen kamer. Bij ons is het ook nog eens zo, dat de schroef veel duidelijker hoorbaar is in de woonkamer, maar iedereen heeft meer lawaai in de woonkamer dan op de slaapkamer (hoop ik voor jullie) en het is er inderdaad lichter. In het begin ging ze pas na de laatste fles naar bed, maar later (toen ze een goed ritme had) ging ze al om 19.30 uur naar bed. Ze lag toen hele avonden in de box te slapen. Nu gaat ze ook om 7.30 uur na de eerste fles naar bed en om 14.30 uur na de derde fles. Ik moet sowieso zeggen dat ik wat dat betreft nooit te klagen heb gehad. Al toen ik zwanger was, was ze alleen maar de eerste 10 minuten druk als ik ging liggen en daarna voelde ik haar niet meer en vanaf de eerste nacht sliep ze door. Ik weet niet zeker of het geholpen heeft om haar in een ritme te "dwingen", maar het heeft geen kwaad gedaan. Wat ik niet zou doen is hem echt wakker houden, denk niet dat dat werkt.

Groetjes Ilona

Hoi,

Wat een gedoe, he? Esther begreep er eerst ook helemaal niets van. We hebben haar toen overdag in haar bedje gelegd met de gordijnen open zodat het overdag als ze ging slapen licht was en 's nachts donker. Als ze 's nachts voor een voeding komt, krijgt ze in de bakerzak op haar kamer in het donker de fles, terwijl ze overdag uit haar bakerzak gehaald wordt en beneden op de bank haar fles krijgt. 's Nachts praten we niet tegen haar, overdag kletsen we wel. Overdag probeerde ik haar na de voeding even wakker te houden, al  was het maar 10 minuten, zodat ze leerde dat overdag het moment was om wakker te zijn.
De eerste weken hebben we haar op haar kamer getroost als ze 's nachts moest huilen, in het donker. Daarna hebben we haar in haar bed getroost. En als ze niet te troosten was, toch maar gewoon laten huilen (is één keer gebeurd) zodat ze leert dat als het donker is we echt niet gaan spelen. Als ze overdag wakker wordt, halen we haar altijd uit bed.
Kortom, wij hebben de verschillen tussen dag en nacht zo groot mogelijk gemaakt en nu begrijpt ze het heel goed. Ze doet overdag nu alleen hazenslaapjes terwijl ze 's nachts van voeding tot voeding slaapt.  Maar of het door onze inspanningen  komt of dat gewoon haar innerlijke klokje is gaan werken??? Geen idee!

Groetjes,

Eveline

boas ging in het begin ook gewoon door met om de 3 uur de fles vragen.na een week of 5/6 begon hij snachts blokjes van 5 uur te slapen.dat is dan opeens al heel wat!en nu is hij ruim 8 weken en slaapt hij al 2 nachten door!!hoera!!er is dus hoop.
ik vind alleen 2 uur laten huilen wel lang,sorry.wij gaven boas zodra hij ging huilen de fles en daarna sliep hij weer lekker verder.en wij ook.als vanzelf ging hij steeds langer slapen,dus we hebben hem daar kennelijk nooit mee verwent,want nu slaapt ie gewoon van 22 uur tot 8.en als ie toch weer een keer eerder komt krijgt ie ook een fles.hij zal t wel nodig hebben.maar ik moet wel toegeven dat boas een erg makkelijk kindje is.hij huilt alleen als hij honger heeft.als jou kindje geen honger heeft maar om een andere reden huilt is het een stuk lastiger.ik heb mezelf wel een hoop stress bespaard door wat jij doet(meer geven,in bad,rekken en zo laat mogelijk de laatste fles geven)vooral niet te doen,want je word alleen maar wanhopig als het niet werkt.ik heb t gewoon op me af laten komen.ik had er dan ook geen moeite mee om om 2 uur mn bed uit te springen.en soms had ik mazzel en werd t 5 uur.op een dag bleef t 5 uur en nu dus 8 uur.heb geduld.ik dacht ook;komt het ooit...?en ja hoor...
succes!
groetjes kari

Hoi,

Christian slaapt uit zichzelf redelijk door, maar hij had in het begin regelmatig momenten dat hij om 4:00 wakker werd... Daarom hebben wij ook de duidelijke verschillen in dag en nacht aangebracht. Ik doe alleen het licht in de gang aan, praat nauwelijks tegen hem (gaat helemaal vanzelf, ben zelf nauwelijks wakker, zit ook maar een beetje te suffen, ha, ha!) en leg hem na het verschonen meteen weer in bed. We hebben nachten gehad dat hij dan begon te protesteren, maar dan was het speen erin, aai over de bol en ssshhh. Meestal viel hij na 2-3 keer dit ritueel wel weer in slaap.

Nu slaapt hij eigenlijk iedere nacht door tot 6:00 uur, maar hij krijgt zijn eerste flesje nog steeds volgens hetzelfde ritueel. Hij gaat dus ook altijd terug naar bed, vooral ook omdat ik dan moet kolven. Als hij na het kolven nog steeds klaarwakker is en huilerig, dan mag hij mee naar de huiskamer (het is dan tenslotte 7:00, dus ochtend). En anders valt hij weer lekker in slaap...en kruip ik ook nog wel eens onder de deken als ik moe ben.

Tegenwoordig doen we de gordijnen weer dicht als hij in de middag in zijn bedje slaapt. We hebben gemerkt dat hij dan toch beter slaapt, zonder dat het zijn goede "nachtgedrag" beinvloedt. Dus maakt niet uit...

Veel succes ermee!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (6 weken)

Terug
Bovenaan