Dagen na keizersnede

<p>Hii!</p><p>Ik heb over 2 weekjes een geplande keizersnede staan. Dit gaat onder narcose gebeuren dus iets spannender dan een ruggenprik . Nou ben ik heel erg benieuwd hoe dit vooral de dagen na de operatie in zijn werk gaat in het ziekenhuis. Het zal vast overal een beetje verschillen. Maar mag mijn vriend er bijvoorbeeld 24 uur per dag bij zijn? Krijg je de baby direct naast je in een couveuse? Wanneer mag je nou precies naar huis? </p><p>Ik ga dit natuurlijk allemaal ook nog met het ziekenhuis bespreken voordat het gaat gebeuren maar ik ben best benieuwd naar ervaringen! </p><p>Liefs!</p>

Hoi!
Ik heb een keizersnede gehad op 1 augustus. Wel met ruggenprik dus wat dat betreft anders, maar ga ervan uit dat de rest hetzelfde is.
Wij moesten 2 nachten blijven in het ziekenhuis. Eigenlijk moest alleen ik blijven natuurlijk vanwege de operatie, maar de baby blijft dan vanzelfsprekend ook en mijn vriend is ook blijven slapen. We hadden een eigen kamer met badkamer (wel ziekenhuis stylo maar toch best ‘chique’) en mijn vriend sliep op een slaapbank. Onze zoon lag in zo’n ziekenhuiswiegje naast ons. Ik heb begrepen dat in het ziekenhuis waar ik ben bevallen het ook gebruikelijk is wanneer je een te vroeg geboren kindje hebt dit in de couveuse op je eigen kamer te hebben. Ik ben bevallen met 39+4 dus couveuse was in ons geval niet nodig, gewoon dat glazen/plastic ‘wiegje’ dus.
De eerste nacht kon ik eigenlijk niks, omdat ik niet uit bed kon nog. Mijn vriend heeft die nacht dus veel gedaan qua verschonen en de baby terug in het wiegje leggen, of juist aan mij geven. Er is ook verplegend personeel uiteraard die je overal mee helpen (zij hebben mijn vriend uitgelegd hoe hij de luier moest verschonen want die had echt geen idee ?). 
In eerste instantie dacht ik dat van de twee nachten mijn vriend maar 1 nacht zou blijven, maar eigenlijk was op het moment zelf het heel logisch en fijn dat hij de tweede nacht ook bleef. Maar hier waren wij (en jij vast ook) vrij in om zelf te beslissen. Het eten in het ziekenhuis vond ik trouwens echt heel vies, dus wij hebben twee avonden Deliveroo laten komen ;).
Ik weet niet of het in jouw ziekenhuis hetzelfde gaat als hier, maar volgens mij proberen ze omtrent de geboorte van een baby wel zoveel mogelijk de mogelijkheid te geven het gezin bij elkaar te hebben, dus ik denk dat het wel vergelijkbaar is. Je kunt de afdeling anders ook even bellen volgende week, zij kunnen je vast alles vertellen.
Veel succes met de operatie en geniet van je kindje straks!

Oh en qua meenemen, ik had veel mee en weinig gebruikt, maar wat ik echt fijn en onmisbaar vond was dit:
- Hoge ZWARTE katoenen onderbroeken, redelijk groot (ik dacht eigenlijk ah zal wel meevallen maar het is echt fijn als ze wat ruimer zitten voor de wond en zwart, nouja, spreekt voor zich misschien ;)).
- Een groot / lang, schoon shirt, nachthemd of pyjamajasje.
- Schone kleding - na de eerste nacht kon ik douchen, zoooo fijn is dat dan! Maar je wil dan wel iets schoons aan natuurlijk. Ik had een jurkje maar het was ook warm toen, maar doe iets dat lekker zit en niet te strak.
- Eigen toiletspullen, ik had ook shampoo mee omdat ik die geur lekker en vertrouwd vond.
- Dingen om je mee te vermaken. Boekje, puzzels, spelletje.. weet ik veel, wat je leuk vindt. Ook al is een baby’tje heel bijzonder om naar te kijken, hele dag in het ziekenhuis is best lang.
- Ooglapje (had ik niet maar wel gemist, want het licht op een ziekenhuis gang blijft gewoon branden en dat scheen door de ramen).

Ons zoontje is te vroeg geboren met een keizersnede en wij hadden met z'n drieën een kamer in het ziekenhuis en ons zoontje lag naast mij in de couveuse.  Ons neefje is in het zelfde ziekenhuis geboren met een keizersnede en lag in een wiegje met zijn  papa en mama op de kamer en konden ook met z'n drieën slapen. Neem mee eigen toilet spullen labello  voor droge lippen zwangerschaps trainingsbroek tijdschriften of puzzelboekje af en toe verveel je toch. Wij moesten allebei  na een dag douche onder begeleiding en was erg fijn en knap je ook iets van op.
Succes met je keizersnede 

Terug
Bovenaan