Dagen van de week oefenen?

<p>Onze dochter is bijna 3,5 en vraagt wat voor dag het is en wanneer we bijvoorbeeld gaan zwemmen of dat ze naar school (peuterspeelzaal) mag. </p><p>Maar ze snapt het nog niet als we het uitleggen. Nu zag ik op bol.com een weekplanner voor kinderen voorbij komen. Deze is vanaf 3 jaar. Ene kant denk ik dat het haar wellicht helpt om duidelijkheid te geven wanneer het welke dag is en op welke dag ze welke activiteiten heeft zoals naar de gastouder en school. Anderzijds ben ik wat bang dat het wat vroeg is misschien.</p><p>Wat denken jullie? Zou dit een peuter kunnen helpen beter de dagen vd week te begrijpen of is het wellicht handig dit nog even te laten rusten tot ze bv naar school gaat wanneer ze 4 word. </p><p>Groetjes Hanneke</p><p> </p>
 
Het benoemen van de dagen van de week is altijd zinvol, dan leert ze deze alvast. Het zal haar echter weinig zeggen als het gaat om wanneer iets is, zelfs kinderen in groep 4 spreken nog geregeld over ‘de andere dag’ (meestal overmorgen) of ‘eerder gister’ (meestal ergens in het weekend). Wat helpt is om herkenningspunten te maken, zodra ze naar school gaan en op woensdag een korte dag hebben, werkt dat als herkenningspunt.Wat je zou kunnn doen, nog voor je überhaupt iets koopt, is een slingertje maken met 7 vlaggetjes in 7 kleuren (elke dag een kleur). Als er vaste dagen zijn dat je dochter naar de crèche gaat, kun je dit er op tekenen/schrijven ect. Met een knijper kan je aangeven welke dag het is. Op die manier kun je ook makkelijk aangeven wanneer iets is; vandaag is het maandag, de groene dag.  Over groene dag is het woensdag, dan gaan we zwemmen.’ Op die manier kan ze zelf tellen hoeveel nachtjes iets is. 
 
Hoi.Een taakplanner met pictogrammen is echt heel handig. Op de peuterspeelzaal leren ze ook de dagen van de week, tenminste mijn zoontje wel. Wij hebben altijd open en eerlijk antwoord gegeven op zijn vragen. Als hij vroeg hoe laat het was, zeiden we altijd de tijd. Dat betekent nu, dat hij een horloge heeft gekregen voor zijn verjaardag, hij is net 5, en echt kijkt hoe laat het is. Zijn 1e schooldag sloeg zijn juf stijl achterover dat zij zei als de grote wijzer op de 3 staat mag je.... Dat hij zei o kwart over 9... Iets is nooit te vroeg. Je kind geeft zelf aan wat het wil leren... Wij bespreken voor het slapen ook nog eens wat er de volgende dag op het programma staat. Dat is onderdeel van het bedritueel. Dot werkt echt heel goed.Succes!Liefs, Maaike
 
Wat een leuk idee mbt de vlaggetjes. Als dat werkt kunnen we altijd nog een weekplanner kopen. Deze is inderdaad met kleuren en picto's. Bedankt voor jullie ideeën. Als er nog meer zijn hoor ik het graag ?
 
Wij hebben voor mijn dochter net de Mazo kidsplanner gekocht voor de Ipad. Daarop kun je planningen maken voor kinderen per dag week en maand. Het heeft leuke icoontjes en je kunt ook eigen foto's of plaatjes gebruiken. We hebben het weekschema geprint en op haar kamer gehangen zodat we er elke avond even naar kunnen kijken.
Ik vond het vooral handig dat we de weekkleuren konden aanpassen in het kleurenschema van mijn dochters school.
En hij was een stuk goedkoper dan een planbord uit een winkel :)
 
Terug
Bovenaan