Hoi Miranda,
Ik ben ook een tijd aan het klooien geweest en je wordt er doodmoe van. Je wilt het beste voor je kind, maar dan is het wel handig dat kindjelief meewerkt. Ik ben op een gegeven moment gaan kijken wanneer de eerste tekenen van vermoeidheid zich voordeden. Ik keek bewust op de klok hoe laat dochterlief wakker was en wanneer de eerste tekenen kwamen zoals in de oogjes wrijven, beetje zeurderig huilen etc. Daar ondernam ik dan direct actie op. Want als ik te lang wachtte, kon ik het wel schudden omdat ze dan te vermoeid was. Het bleek dat ze na 2 uur wakker zijn, het helemaal had gehad. Nu heb ik mijn ritme daarop aangepast. Ik herhaal ook altijd dezelfde rituelen. Ze slaapt altijd in haar eigen bedje, in haar eigen kamer, gordijnen dicht. Voordat ze gaat slapen krijgt ze een schone luier, haar slaapzak aan, geef ik de fles bij mijn op schoot of soms nog de borst. Na de voeding houdt ik haar tegen me aan zodat ze een boer laat, loop naar boven, schommel even in de schommelstoel en leg haar in bed. Ik zet het muziekje aan en loop weg. Blijft ze wakker, gewoon rustig naar toe lopen, speentje erin, goed instoppen, soms checken of ze niet gepoept heeft, muziekje aan en weer weg en soms in het begin 10 keer herhalen en soms in 1 keer raak. Als je die houding aanneemt, weet je kindje dat het goed is. Ik noem het voor mezelf: ik geef haar geen opties. Als ik namelijk denk: als dit niet wil, dan doen we het zo. Dan wordt het altijd de tweede optie bij mij, dat voelt ze op een of andere manier aan. Het heeft dochterlief veel rust gegeven (moeders ook) en ze slaapt nu 2 keer per dag per keer tussen de 1,5 en 2 uur. Zo is het bij mij goed gegaan en ik hoop dat je wat tips voor jezelf uit kunt halen. Succes!