dagje opa en oma is niet goed bevallen

Onze tweede dochter (2 jaar)  is een dagje naar opa en oma geweest. Ze ging als een vrolijk meisje weg. En kwam (veel te laat!!) thuis, en was heel verdrietig.
De volgende dag belde oma om te vertellen dat het helemaal niet leuk was geweest.
Ze wilde niets van opa weten, en was bang voor hem. Ze wilde niet in dezelfde ruimte zijn als hij.
Oma vertelde dat ze er zelf hoofdpijn van had gekregen, omdat onze dochter zich zo gedragen had....
Waarom ze dan toch zo laat naar huis is gebracht weet ik niet. Wij zelf hebben nauwelijks tot  geen contact met opa. De relatie tussen mijn man en zijn vader is zeer slecht. Ik wilde onze kinderen toch een band gunnen met hun grootouders. Daarom heb ik haar laten mee gaan.
Een eerlijk gesprek is niet mogelijk. Ik zal nooit te horen krijgen wat er is gebeurd, maar toch houdt het mij constant bezig. Ze is te klein om te vertellen wat er is gebeurd, ze probeerd het wel, maar is te on samen hangend. Ik zou er van alles van kunnen maken.
Zijn er mensen die hier raad mee weten? Of misschien zoiets dergelijks hebben mee gemaakt?
Ik hoor het graag!
 
Hoi Angelina! Wat vervelend zeg. Wel goed van jullie, dat je opa en oma de kans geeft een relatie op te bouwen met jullie dochter. Ook al heeft je man bijna geen contact met zijn vader.
Wat ik niet helemaal goed begrijp, is of jullie dochter wel eerder bij opa en oma is geweest. Samen met jullie bedoel ik dan. Misschien is het wat te veel om haar de hele dag te brengen, als jullie er amper komen. Misschien moet je het opbouwen. Samen op visite en dan eens een keer een uurtje spelen; dan eens een ochtendje en dan later misschien (als dat allemaal goed is gegaan) een hele dag. Spreek volgende keer ook goed een tijd af waneer ze weer teruggebracht wordt of dat jullie haar ophalen. Je (schoon)ouders moeten ook eerlijk zijn; als ze het te veel vinden of te lang, dan moeten ze het niet doen. Het gaat hier om je dochter; zij moet zich goed en geborgen voelen, anders wordt het in de toekomst steeds lastiger om haar eens ergens te brengen.
Ik wens je veel succes! Groetjes van Patricia (mama van een zoon van 2).
 
Ik vind het idd ook knap dat je dan de band met je (schoon)ouders toch probeerd op te bouwen met je dochter. Ben het verder eens met Patricia. Eerst opbouwen door er zelf bij te blijven, zodat ze opa en oma leert kennen. Ik zou (zeker nu dit voorgevallen is) wachten tot ze een jaar of 4 is voordat ik haar weer een dag (of middag) zou brengen. Ze kan dan waarschijnlijk al heel goed onder woorden brengen hoe zij die dag beleefd heeft en kan ze ook vertellen wat er gebeurt is en (als dat dan nog het geval is) waarom ze bang is voor opa.

Sterkte ermee,
Liefs, Brenda
 
Waarom is het contact zo slecht? Wil je man ook dat je dochter naar zijn vader gaat? Hij weet het beste in welke omstandigheden je dochter terecht komt. Als je dochter het zo eng vindt zou ik het voorlopig laten, totdat ze zelf wil. Een band opbouwen met Opa is mooi, maar kan ook nog als ze ouder is en zelf keuzes wil maken.
Het lijkt me lastig voor een kind om loyaliteit te bepalen als vader en Opa geen contact hebben, maar als kind moet je wel aardig doen tegen diezelfde Opa.
Een lastig pakket waar je inzit. Sterkte,
Marike
 
hi

contact met opa en oma is toch niet echt belangrijk, waarom heeft je man geen contact meer met zijn vader. Ik vind eerlijk gezegd ook raar dat oma eigenlijk je dochter de schuld geeft en daarvan hoofdpijn had, een kind is niet zomaar angstig voor iemand. Ze had je dochter toch ook eerder naar huis kunnen brengen, waarom ook dan nog te laat ook. Als ik jou was zou ik in het vervolg meegaan, gewoon een bakje koffie drinken en dan weer naar huis toe, een middag alleen naar opa en oma komt later wel als ze ouder is en ze zelf wil (of niet natuurlijk ook niet erg).

Groetjes,
Lia
 
Terug
Bovenaan