Dagplanning aanpassen ivm 4 flessen... Wat een ellende!!

Hoi mama's,

Ik was zo blij dat Kay een fijn ritme had op de dag en daardoor erg vriendelijk, vrolijk en uitgeslapen was. Hij sliep ook eindelijk een hele nacht door tot 08.00 uur s'morgens.

Omdat Kay nu 18 weken is en met zijn laatste fles (tussen 23.00 uur en 00.00 uur)zat te "klooien" mocht ik deze gaan overslaan. Dus beginnen met 4 flessen voeding op een dag waarvan de laatste zo rond 19.00 à 20.00 uur. Dit houd dus in dat heel zijn slaapschema waar hij aan gewend is moet omgegooit worden, en dat vind hij uiteraard niks. Hij valt om van de slaap, maar moet wakker blijven om s'avonds door te kunnen slapen.. Dan krijg je dat gejengel, gejengel en niks is dan meer goed voor de kleine. Als hij om 19.00 uur de laatste fles krijgt met pap dan haalt hij net 01.30 uur,.. DE GROETEN MET HET CB !!

Ik ga vanaf vandaag gewoon weer zijn eigen schema aanhouden  en als ik merk dat hij s'morgens later wakker gaat worden vervroeg ik zijn laatste fles wel.
Zijn laatste fles word nu om 21.30 à 22.00 uur gegeven en dan slaapt hij de hele nacht door.

zoiets kan ook niet van de een op andere dag..

Maar voor de mensen die dit wel al toepassen:

- HOE HEBBEN JULLIE DIT AANGEPAKT ??
- OP WELKE TIJDEN LATEN JULLIE JE KINDJE SLAPEN ??

Alvast bedankt!

Esmé mv Kay

Hallo,

Heel goed dat je gewoon lekker door ben gegaan met wat je al deed!
Je kindje moet zich lekker voelen du sdat is het belangrijkste.

Wat ik met Jente heb gedaan is inderdaad om te beginnen zijn voeding tijden aan het eind van de dag wat ingekort.
Hij kreeg de borst om: 7.00, 11.00, 15.00, 19.00 en 22.30 (dit al vanaf 7 weken)
Vanaf 10 weken ofzo:     7.00, 11.00, 14.30, 18.00 en 21.30 Heb dus de tijden wat ingekort zodat hij wat vroeger naar bed kon en een wat langere nacht heeft, moest hem om 7.00 altijd wakker maken.

Dit ging echter niet zo lang goed want hij ging wat slechter drinken, was aan het klooien met mijn borst en ik moest hem nog steeds om 7.00 wakker maken.
Heb hem toen met 14 weken ongeveer een keer uit laten slapen, hij werd toen om 8.15 wakker en heb hem toen gevoed. Vervolgens na 12.00, na 16.00 en na 20.00!
Ik schrijf 'na' omdat ik hem gewoon laat slapen tot hij wakker word, als hij nog slaapt.
Het komt dus wel eens voor dat hij tot 16.30 slaapt en dan krijgt hij dus wat later eten, zo kom ik ook wel eens op 20.30 uit 's avonds!
Vaak is hij 1,5 tot 2 uur wakker, vanochtend dus om 8.00 wakker en om 9.30 weer in bed! Nu slaapt hij nog maar hij is vaak na één uur weer wakker!
Van 10.30 tot 12.00 etenstijd is best lang, vaak ga ik dan met hem wandelen.
Volgende voeding ongeveer 12.00 / 12.30, daarna slaapt hij vaak ongeveer 3 uur achter elkaar. Dan is het vaak al 16.00! 'S avonds ook nog een uurtje slapen en dan rond 20.00 zijn laatste voeding!

Dit gaat echt perfect bij Jente (bijna 16 weken). Hij is erg tevreden! Soms is het wat lastig om op zijn juiste voedings tijden uit te komen, want als je overdag al veel eerder geeft dan kom je 's avonds misschien al om 19.30 uit i.p.v 20.00.
Ik merk wal dat hij het lekker vind om wat langer te kunnen slapen soms, als hij nu dus om 12.00 nog slaapt dan laat ik hem lekker liggen.

Het is een wat rommelig verhaal met al die tijden maar ik hoop dat je er wat aan hebt en er wijs uit kan!

Groetjes Fenneke en Jente

Esmee,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Lukas is overdag geen beste slaper (Ik ben al blij als hij een uurtje tussen de voedingen slaapt).

Na het flesje van 19.00 is hij uitgeteld, gaat naar bed en ik maak hem dan om 22.00 uur waker voor het vijfde flesje. Ik weet nu al dat het CB gaat adviseren naar vier flessen te gaan, maar Lukas is absoluut niet op te houden na 19.00 uur. Daar is hij gewoon te moe voor.

Wij hebben weken terug de fles van 23.00 uur al vervroegd naar 22.00 uur en dat werkt goed, ik kan nog steeds op tijd naar bed en Lukas wordt daardoor niet vroeger wakker.

Waarschijnijk ga ik het in mijn kerstvakantie wel ff proberen maar als het echt niet werkt krijgt hij gewoon vijf flessen, totdat hij er echt aan toe is.

Annemieke

Bedankt voor je reactie!

Kay slaapt nu ook na zijn fles van 11.00 uur tot 13.00 uur, is dan de hele middag zoiets wakker en om 16.30 gaat hij naar bed en word wakker om 19.00 uur.
Hij krijgt dan weer de fles en moeten hem vervolgens om 22.00 uur wakker maken voor zijn laatste fles omdat hij anders de nacht niet haalt.

Hij heeft gewoon erg veel honger en houd maar amper de 4 uur zonder voeding vol!! Fles heeft hij ook in een 15 min leeg haha.... krijgt al de Forte van Nutrilon en bij de laaste fles 3 eetlepels rijstenbloem.

Hij is nu 18 weken en weegt nu 6445 gram, dus net onder de middellijn (gemiddelde).

Ik laat hem dus nog maar lekker genieten van zijn 5e fles, hij kan het hebben en hij vind dat hij het nog nodig heeft..

Esmé mv Kay

Hallo!

Ik ben afgelopen dinsdag met Tijs naar het CB geweest. Hij is nu 17 weken, hij woog 6212 gram en was 62.5 cm. Hij zit dus lekker rond het gemiddelde. Ik moet zeggen dat ik een hele fijne arts en ook een hele fijne wijkverpleegkundige heb. Het is daar niet van: dit moet, dat moet enz. enz.

De wijkverpleegkundige vertelde mij dat je bij de meeste babies ziet dat ze, als ze tussen de 6500 gr en 6700 gr  ze dan de late fles niet meer leegdrinken. Als dat het geval is bij Tijs kan ik langzaam gaan overstappen op 4 flessen. Maar zolang hij de late fles nog zonder problemen leegdrinkt, mag ik hem gewoon geven! Ze zeiden verder niet hoe laat ik dan de laatste fles moet geven, dat is gewoon op eigen gevoel, waar ik en waar Tijs zich het beste bij voelen.

De nachtfles heb ik ook niet ineens zomaar weggelaten. Die ben ik gaan afbouwen toen hij 4 weken was. De eerste nacht heb ik hem nog een halve fles geven. De volgende nacht werd hij al 2 uur later wakker en heeft toen nog een halve fles gehad en daarna sliep hij door tot 7.00 uur en had tussendoor geen voeding meer nodig. Dus ik ga de late fles ook niet zomaar ineens weglaten!

Groetjes,
mama van Tijs

Hoi Esme,

Als eerste wil ik zeggen dat je lekker moet doen wat je zelf het beste vind en waar jij (jullie )   en Kay het prettigst bij voelen.
Maar ik zal ff vertellen hoe Yari zijn schema was bij 5 voedingen en nu bij 4 voedingen. Misschien heb je er iets aan.
bij 5 voedingen:

*   7.00 uur 1e fles slapen van 8.00-10.30 uur
* 11.00 uur 2e fles slapen van 12.00-14.30 uur
* 15.00 uur 3e fles slapen van 16.00-18.00 uur
* 18.30 uur 4e fles slapen van 19.30-23.00 uur ( wakker maken )  
* 23.00 uur 5e fles slapen van 23.30- 7.00 uur.

Alle flessen van 200cc incl. voeding.

Wij moesten Yari telkens voor die fles van 23.00 uur wakker maken, en we hadden het idee dat we hem uit zijn "diepe"slaap haalde, dus toen hij ongeveer 4 maanden ( en 7 kilo was hij toen )  was zijn we de laatste fles er maar af gaan gooien.
( hij kwam telkens weer  's nachts ) ik was het zo zat. Jou "theorie" ook toegepast maar dit werkte een weekje en toen begon het weer.

Nu is zijn schema zo:

7.00 uur 1e fles 230 cc slapen van 8.30-10.30 uur
11.00 uur fruithap ( dit doet hij pas sinds een weekje ) voorheen gaf ik hem wat water.
12.00 uur 2e fles van 200 cc ( toen hij geen fruit wilde 220 cc )slapen van 12.30-15.30 uur
16.00 uur 3e fles 200 cc slapen van 17.30-19.00 uur
20.00 uur 4e fles 220 cc + 3 eetlepels rijstebloem. slapen van 20.30-7.00 uur

We hebben dit de ene op de andere dag toegepast en dit werkte meteen super bij Yari.
Met dit schema is er qua slapen ook niet heel veel veranderd, hij en wij voelen zich hier heel prettig bij.Als hij zijn fruit goed gewend is geef ik hem om 16.00 uur groente en hoe meer groente hij eet hoe minder fles hij erna krijgt.
Ik heb dit bij Yenna ook altijd zo aangepakt en dit heeft altijd goed gewerkt.
Natuurlijk is elk kind anders maar ik ervaar het als heel prettig dat we een "schema"
hebben. Ik merk gewoon dat hij het zo heel goed doet, hij blij en wij dan ook heel blij!!!

Ik kijk ook niet op een half uurtje maar ik hou de ongeveer tijden aan en nu komt hij zelf rond die tijden.

Hopelijk heb je er iets aan !!

Succes,

Groetjes Marina.

Terug
Bovenaan