Dagritme bij 6 mnd???

Hai,
Onze dochter van 6 mnd. gaat vanaf volgende week naar de kinderopvang.
Het ritme dat ze nu heeft gaat daarmee niet samen...
Nu vroeg ik me af hoe jullie het met jullie  kindjes dat doen als ze naar de opvang/ oppas moeten.
Lieke gaat nu na de eerste voeding alweer vrij snel slapen, maar straks gaat dat niet meer omdat we dan wegmoeten. Ik merk nu ook dat ze helemaal van slag is als ik haar dan wil ophouden. (om haar voor te bereiden ben ik daarmee begonnen)
Hoe doen jullie dat??? En hoe ziet de rest van de dag eruit qua eten/ slapen?
Groetjes Esther
 
hoi,

manon gaat al naar het kinderdagverblijf sinds ze 12 weken is. ze gaat een keer per week ongeveer een dag.
ook ik heb een heel andere schema dan dat ze op het kinderdagverblijf voeren. thuis heb ik vaste tijden waarop ze slaapt en eet, maar op het kinderdagverblijf gaat dat heel anders. mijn ervaring is heel goed, ze heeft er geen problemen mee. thuis slaapt ze altijd van 12-15 maar daar doet ze vaak hazeslaapjes, komt ook door de indrukken die ze daar op doen.
als ze voor de rest gewoon vrolijk zijn zou ik me er niet te druk over maken, ze weten gauw genoeg het verschil tussen de opvang en thuis.

groetjes
 
Hoi,

Ook onze dochter gaat vanaf dat ze 12 weken was naar de kinderopvang. Ze is nu ruim 9mnd en ze vindt het superleuk. Wij hadden ook het zelfde probleem dat ze thuis vaak kort na d'r eerste fles alweer wilde gaan slapen. Ze werd dan op de opvang kort nadat ze gebracht was  op bed gelegd en dat ging prima. Gaandeweg werd dat steeds later want er was natuurlijk steeds meer te zien. Zolang ze baby zijn en een eigen slaapritme hebben wordt daar op de opvang meestal rekening mee gehouden. Willen ze slapen dan mogen ze slapen. Meestal heeft ze op de opvang een ander ritme dan thuis. Daar is natuurlijk veel te zien en te doen. Nu (met 9mnd) probeer is meer eenzelfde ritme te houden. Ze slaapt nu nog 2x per dag en dat doet ze op de opvang ook. Meestal lossen zulke problemen zich vanzelf op. Ik laat het maar een beetje z'n beloop en probeer er zelf geen probleem van te maken.

Succes, het komt vast goed.

Groetjes,
Mirjam
 
Hoi,

Mijn meisje gaat al weer een aantal weken 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf. Ze is nu bijna 5 maanden. En daar is geen sprake van een ritme... Ze doet het totaal anders dan thuis. En voor 1 dag in de week maakt mij dat ook niet uit, ik krijg haar de volgende dag weer vrij snel in het gareel. Ze slaapt slecht bij het KDV, slaapjes van een half uur, soms maar twee of drie per dag. De voedingstijden proberen ze hetzelfde aan te houden als thuis, maar dit lukt ook niet altijd. Er zijn nu eenmaal meer kindjes waar de leidster voor moet zorgen. Als ze meer dan 1 dag zou gaan, zou ik wel willen dat ze meer zou slapen, maar nu maak ik me niet druk. De andere dagen gaat het prima. Tip:  geef het  even de tijd, ze zal daar  moeten wennen. En leg haar de eerste paar keer zelf meteen op bed, heb ik ook gedaan en de ochtendslaapjes gaan daar nu nog het beste.

Succes!!

Jootje
 
Hoi,

Onze dochter gaat ook al vanaf 3 maanden 3 dagen per week  naar het kdv. Ze is nu ruim 5 maanden. Op zich gaat het  steeds beter. Haar etenstijden zijn dezelfde als thuis, alleen slaapt ze thuis veel meer. Nu is dat op het kdv gewoon per dag verschillend. De ene dag doet ze 3 slaapjes van 3 kwartier, en andere dag slaapt ze 2 keer 2 uur.  
In het begin maakte ik me er druk om als  ze een dag minder sliep. Maar ik heb mezelf daar maar bij neer gelegd. Zolang ze vrolijk is als we haar ophalen  dan zal het wel goed zijn. Ons meisje geeft over het algemeen duidelijke signalen als ze moe is, duim in mond en in ogen wrijven,  en ik weet dat ze daar opletten. Als ze dan sneller wakker wordt, tja dan is daar niets aan te doen.  
Zou ze elke dag zo slecht slapen en daardoor uit haar humeur zijn, dan  is het natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Groetjes,

Nina  
 
Hoi,

Ik heb altijd op een kinderdagverblijf gewerkt. Bij ons was het zo dat we op de baby-groep het schema van thuis zoveel mogelijk hanteerden. Als het echt een heel raar schema was, dan probeerden we natuurlijk wel met de ouders te overleggen of het niet anders kon.
Maar ik had genoeg kindjes in de groep, die thuis 's ochtends na de eerste voeding gewoon naar bed gingen, maar dat kon dan niet omdat ze naar het kdv moesten. Ik regelde het zo met de ouders dat ze hun kindje kwamen brengen en als ze wilden mochten ze hem/haar zelf op bed leggen en anders deden wij het. Ook het eetschema werd zoveel mogelijk aangepast aan thuis. Bij een baby (onder het jaar) is het gewoon zo dat ze allemaal een eigen ritme er op na houden, dus dan kan je moeilijk zeggen het moet perse zo. Op een gegeven moment is het natuurlijk wel de bedoeling dat ze mee gingen doen met het ritme van het kdv, maar dan warn ze echt al wel een stuk ouder.
Als ik jou was zou ik gewoon eens overleggen met de leidsters van de groep. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze zo strikt zijn dat ze elke baby in de groep in het zelfde ritme willen hebben. Heel veel succes!

Groetjes Kirsten.
 
Terug
Bovenaan