Dagritme en slaapjes!!

Mijn zoontje doet hele korte slaapjes overdag, zo'n 30-40 minuten. Tussen de slaapjes is hij gemiddeld 1,5 uur a 2 uur op. Ik vraag me af of hij met de tijd langere slaapjes zal gaan doen overdag, als hij b.v. naar twee slaapjes gaat per dag. Hij krijgt nu ook groente en volgende week begin ik met fruit. Het dagschema zal dan waarschijnlijk ook weer anders worden. Soms is het wel moeilijk omdat hij van die korte slaapjes doet. Als hij uit bed komt wil hij gelijk drinken, eerst neerleggen om te spelen hoef ik niet te doen, dan wordt het huilen. Heb hem altijd gelijk gevoed als hij uit bed kwam (RRR) Daarnaast is hij ook nog eens een vroege vogel, wakker om 5.30 uur. Weet dus niet hoe ik aan minder voedingen moet gaan komen, hij krijgt er nu nog 6 (laatste om ongeveer 21.30 uur)

Heeft iemand van jullie een hazeslaapjes kind gehad die uiteindelijk langer is gaan slapen overdag? Of moet ik me er op voorbereiden dat hij straks met twee slaapjes bijv. ook maar kort zal slapen? Iemand verder nog tips, ideeën hoe ik een nieuw dagritme kan introduceren?
Schema is nu ongeveer zo:

5.30-5.45 BV
8.30-9.00 Groentehap + flesje (groente eind van de week naar de namiddag)
11.15-12.00 Fles
14.30-14.45 Fles
17.15-17.30 Fles
21.30 BV

Hoor graag jullie tips/ervaringen mbt het slapen en het dagritme

Groetjes Annelies

Hoi Annelies,

hoe oud is je zoontje? mijn dochtertje is nu 7.5mnd, en doet eigenlijk ook alleen maar hazeslaapjes. Is daar tussendoor ook anderhalf a twee uur wakker. Ze gaat 1x per week naar de oppas, daar slaapt ze meestal overdag wel 2.5uur achter elkaar door. Waarschijnlijk doordat ze daar meer moe is doordat ze alles wil zien omdat het nieuw is. Ik heb weleens geprobeerd haar thuis langer wakker te houden, maar dan slaapt ze net zo kort. Ze gaat wel om 19uur naar bed, tot de volgende dag ongeveer 6.30. Overdag heeft ze eigenlijk geen ritme. Soms slaapt ze na de eerste voeding (bv) tot een uur of 8.30. Maar soms slaapt ze daarna ook echt niet meer.

S6. Groetjes, Liesbeth

quote: Liesbeth_Jasmine reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-03-2008 13:29:27'));

Hoi Annelies,

hoe oud is je zoontje? mijn dochtertje is nu 7.5mnd, en doet eigenlijk ook alleen maar hazeslaapjes. Is daar tussendoor ook anderhalf a twee uur wakker. Ze gaat 1x per week naar de oppas, daar slaapt ze meestal overdag wel 2.5uur achter elkaar door. Waarschijnlijk doordat ze daar meer moe is doordat ze alles wil zien omdat het nieuw is. Ik heb weleens geprobeerd haar thuis langer wakker te houden, maar dan slaapt ze net zo kort. Ze gaat wel om 19uur naar bed, tot de volgende dag ongeveer 6.30. Overdag heeft ze eigenlijk geen ritme. Soms slaapt ze na de eerste voeding (bv) tot een uur of 8.30. Maar soms slaapt ze daarna ook echt niet meer. Qua eten krijgt ze (tijden verschillen per keer, maar dit is gemiddelde): 6.30 en 10.30 bv, 12.30 probeer ik brood met appelstroop, 13.30 bv, 17.30 fruithap, 19.00 bv.

S6. Groetjes, Liesbeth

Mijn zoontje is nu ruim 6 maanden. Bij hem is het ook zo dat als ik hem langer ophoud hij niet langer slaapt. Heel af en toe slaapt hij wel eens langer, een uurtje bv. Je zou wel denken dat als ze langer op zijn, ze toch ook langer slapen. Misschien als hij begint te tijgeren, kruipen en lopen dat hij dan meer zal slapen omdat ze dan meer energie verbruiken. Zou soms echt wel lekker zijn als hij wat langer zou slapen!

Groetjes Annelies

Hoi hoi,

Mijn dochter (bijna 8 mnd) slaapt ook nog steeds kort. Maximaal 1 uur. Inderdaad heel af en toe slaapt ze 1,5 uur, maar dit komt niet vaak voor. En ook niet op vaste tijden, soms wel eens lastig.

Mijn schoonzus haar zoon sliep altijd maar 3 kwartier tussendoor en na een tijdje (weet niet meer precies wanneer dit gebeurde) ging hij na 2 langere slaapjes ongeveer 1,5 uur. Nu is hij  alweer 1,5 jaar oud slaapt hij 1x per  dag zo'n 2 tot 2,5 uur!

Er is nog hoop!!

gr. Ilone

Tja, je hebt nu eenmaal lange en korte slapertjes. Het is, denk ik, per kind erg verschillend. Ik kan je alleen mijn eigen ervaringen vertellen.

Mijn zoontje was erg wakker toen hij  pasgeboren was  (bij elkaar opgeteld sliep hij 14 uur per 24) en sliep overdag meestal max 1 uur achter elkaar. Maar hoe ouder hij werd, hoe beter hij ging slapen. Hoe minder slaapjes, hoe langer ze werden. Opeens kon hij makkelijk 2,5 uur achter elkaar slapen! Hij slaapt nu 15 uur per 24, een hele nacht van 12 uur achter elkaar en 2 slaapjes per dag (2 uur en 1 uur). Wat bij mij heel erg hielp, was goed letten op zijn behoeftes: in bed leggen bij vermoeiheid, uit bed bij wakker zijn. Ongeacht hoeveel hij wel of niet geslapen had. Langer ophouden als ze moe zijn, helpt in ieder geval niet!

Onze dochter van 6,5 mnd heeft sinds een week of 2 eindelijk een ritme (hoera!). Ze sliep hiervoor ook aldoor maar heel kort (max 30 min.). Ze raakte daardoor oververmoeid en niet te genieten. Qua voedingen kwamen we ook maar niet in een ritme maar nu gaat het dus veel beter. Ons schema is nu als volgt:

7.30 fles
9.30 naar bed tot 10.30 - 11.00 uur
11.30 fles + kluiven aan een broodkorst
14.00 uur naar bed tot 15.00 - 15.30
15.30 fles
19.30 fles pap en naar bed
's nachts nog 1 BV
Fruit en groente probeer ik 1x per dag tussendoor maar ze lust het niet

Dus er is nog hoop! Ik denk dat op enig moment alle babies wel tot een lekker middagslaapje komen hoor.

Groetjes, Mariska

Terug
Bovenaan