Dagritme weg

Hallo allemaal,

Ik schrijf toch weer even van me af, want sinds een week voel ik me heel onzeker als moeder.
Mijn dochter is nu 4,5 maand en we hebben het de eerste 3 maanden heel zwaar gehad, veel huilen en onrust. Na 3 maanden werd het minder door middel van rust en regelmaat en sliep ze overdag veel beter dan daarvoor. Maar sinds een week is het echt weer prut... we staan rond 07.00 uur op, ze krijgt een flesje 180/6, we spelen wat, knuffelen en daarna leg ik haar weer op bed. Ze valt al uit zichzelf in slaap, maar na 30-45 minuten wordt ze vrolijk wakker. Ik probeer nog om haar weer in slaap te krijgen, maar 9 van de 10 keer lukt dit niet. Dan haal ik haar er maar uit, spelen we nog wat en zodra ik weer merk dat ze moe wordt, leg ik haar weer in bed. Maar dan begint het krijsen en schreeuwen. Ze wil dan absoluut niet meer slapen, laat zich ook niet meer helpen om in slaap te komen (wiegen etc). Met als gevolg dat wanneer ze rond 10.30 uur/11.00 uur haar volgende flesje krijgt, ze als een blok in slaap valt... waardoor ons hele ritme weer weg is... voor mijn gevoel loop ik dan de hele dag weer achter de feiten aan.

Ik probeer haar al langer wakker te houden, maar meestal rond de 1.5 uur wakkertijd begint ze al te jengelen dat ze moe is. Ook slaapt ze 's nachts weer een stuk onrustiger, vaker wakker en vroeger wakker.

Ik word hier zo onzeker van, het ging zo goed, maar nu lijkt alles weer van voor af aan te beginnen...

Liefs
 
Misschien ben ik te makkelijk, maar een ritme is naar mijn idee te vergelijken met het weer. Vandaag mooi en zonnig, morgen regen en wind. Althans, dat was (en is met de 2e weer) mijn ervaring. Pas vanaf het eerste jaar kwam er echt ritme waar ik wat mee kon.
Tot die tijd zien hoe zij het doen en wat ze op dat moment nodig hebben met betrekking tot slapen en eten. Nu ze groenten en fruit krijgt zie ik langzaam ritme ontstaan, de 2e is nu 8 maanden. Maar scheelt wellicht ook dat er al 1 rond hobbelt van bijna 4, die is wel redelijk gesteld op zijn ritme. 
Persoonlijk stuur ik er ook niet op aan, ze heeft honger als ze honger heeft en is moe als ze moe is. En dat is de ene dag meer dan de ander (net als het weer). Haar langer wakker houden of geen eten geven zou ik je niet aanraden, wordt niemand beter van.
Volgens mij zit je trouwens rond de 5 maanden ook in een sprong, maar dat zou je even moeten Google'en, heb ik nooit interessant genoeg gevonden om te doen maar wel al eens gelezen hier en daar.
En als laatste, probeer je niet gek te laten maken. Zo'n kleintje heeft al heel snel een eigen willetje qua eten en drinken. Daar heb jij (naar mijn mening) geen invloed op. Probeer het ritme los te laten, geniet van elkaar en hoor haar als ze wat wil. En dan zal je zien, dat alles op z'n plek valt!
Succes
 
Welkom in de wondere wereld van het ouderschap ? Als je denkt een ritme te hebben dan is het zo weer verdwenen. Je doet niks fout maar je baby ontwikkelt zich continu en dit gaat steeds gepaard met andere behoeften. Loslaten en niet teveel proberen te forceren levert de minste frustratie op. Denk maar eens bij jezelf: hoe zou jij het vinden als je moet slapen terwijl je nog niet moe bent en als je wil slapen je per se eerst moet eten?
 
Als ze vrolijk wakker wordt vooral niet terugleggen.
Het klinkt alsof je haar in bed wil leggen terwijl ze slechts een dipje heeft, tijd voor tussendoortje misschien? 
Jammer dat je schema naar de maan is, maar zo te zien past het niet meer bij je baby.
 
3 kwartier slapen achter elkaar is rond deze tijd meer dan normaal. Ze hebben nog moeite om slaapjes aan elkaar te maken zeg maar. En misschien 4 maanden sprong? Is zon typische periode dat ze ineens sprong in ontwikkeling maken. Hier net achter de rug met de kleine man en gaat hier ook weer stuk beter. Het hielp mij heel erg om het simpelweg maar te accepteren en te beseffen dat het geen falen was van mijn kant. Lukte het wel was het mooi, zo niet jammer dan. En ik sliep overdag ook nog wel eens gezellig ff samen met de kleine een dutje op bed als de andere kids op school zaten. Dan sliep hij nog wel eens wat langer omdat hij naast me lag :) het wordt in ieder geval echt wel weer beter
 
Laat het los
..is mijn enige advies. Baby's zijn nou eenmaal ster in het omgooien van ritmes. Volg je baby, ontspan. Succes 
.
 
Misschien inderdaad een sprongetje? Dan kan het met een week zo weer goed zijn. 
Ik ging vaak gewoon wandelen, dan kunnen ze zelf bepalen of ze wakker in de wagen liggen of in slaap vallen, maar waren ze wel stil. En als ik thuiskwam, zet ik de wagen in de keuken, of buiten in de achtertuin en kunnen ze gewoon verder slapen. Ik pas mijn ritme er nog niet helemaal op aan, totdat ze duidelijk 2 slaapjes op een dag gaan doen. Dan wordt het pas een vast ritme en totdat ze het middagslaapje niet meer nodig hebben, zit je aan hun ritme vast. Dus zolang ze nog zo jong zijn en in een wandelwagen kunnen slapen, zou ik daar gewoon gebruik van maken. 
En dus jnderdaad, niet te druk maken dat het ritme er iets uit lijkt te zijn.
 
Terug
Bovenaan