Met 3 maanden lette ik meer op de wakkertijden. Een vast slaapritme kwam met 4,5 maand toen ze volledig op eigen initiatief in een 3 slaapjesritme schoot. Had ik nooit verwacht, maar het gebeurde gewoon.
Tot die tijd sliep ze kort en vaak, en dronk ze ook vaak een flesje. Tot 2,5/3 mnd bv gegeven. Daar had ze ook nooit 4 uur tussen. Ze dronk ivm irritatie door haar KMA liever kleine beetjes en dan heb je ook eerder weer honger. Met de fles hebben we niks aan het "ritme" veranderd, gewoon op die momenten de fles gegeven. En dan natuurlijk niet zulke giga flessen als dat volgens het boekje hoorde.
Hier ging het ongeveer zo.
Ze werd rond half 8 wakker (toen nog 3 voedingen tussen 19 en 7, gewoon wanneer ze kwam. Met 4 maanden hebben we de late avondvoeding geintroduceerd, en kwam ze nog 1 keer rond 5 uur.)
Ze kon ongeveer 45 a 60 min wakker zijn. Daarna bracht ik haar naar bed. En elke keer als ze wakker werd na 45 min volgde ik dezelfde routine. Flesje, boeren, schone luier, even knuffelen of als ze haar goede pet op had in de box liggen. En dan weer slapen. Slapen was toen al wel in de box, nog niet in bed (huil en plakbaby), soms in draagdoek of de wandelwagen als ik er even uit wilde. De avonden waren toen al wel iets rustiger. Rond half 8 ging ze in bad, kreeg ze een flesje en dan ging ze in de cosleeper met mij ernaast. Rond 3,5 maand kon ik savonds beneden gaan zitten. Daarvoor voelde ze het direct als ik weg liep. Het duurde nog wel even voor ze in slaap viel. Na 5 uur smiddags begon het witching hour, en avondeten was met huilende baby op de arm. Het eerste uur in de cosleeper was ze ook heel huilerig. Maar ik lag ernaast om haar te troosten.
Dus alles dat ik deed was afhankelijk van haar wakkertijden. Wanneer ze weer een flesje at, wanneer ik naar buiten ging enzo. Als ik afsprak met iemand dan zei ik er gewoon bij dat het ongeveer zo en zo laat werd, maar dat het van haar af hing en dat er dus wel een beetje speling in zat.
De wakkertijden groeiden richting de 4,5 maand snel. Toen kon ze geloof ik 1,5 a 2 uur wakker zijn. Vanaf een maand of 5/6 werd het makkelijker om juist in wakkertijd dingen te gaan ondernemen. En toen werd het ook makkelijker om (met een half uurtje speling) te weten wanneer ze sliep. Had ze een vast voedingsschema van 7/11/15/19/23.30/5 (ook ongeveer).
Rond 3 maanden kwamen we altijd op 4 a 5 keer 45 min slapen plus de nacht uit.
Meer routine dan ritme dus.