Dagritme

Hallo :)

Onze meid is 12 weken oud en ik merk dat ik überhaupt geen ritme heb op een dag. Ik pas me redelijk aan haar aan, maar vind t vaak ook lastig de signalen te herkennen of ze moe is of nog niet echt. Ik geef nu nog bv op verzoek maar ga dit afbouwen naar flesvoeding.
Hoe ziet jullie dag eruit en hebben jullie een ritme? Passen jullie hier ook alles op aan (vrienden bezoeken, afspraken, boodschappen etc?)
Groetjes!

Hee!

Mijn kleine meid is 4 maanden oud heeft vanaf 1 maand een vast ritme. Wat mij hielp is te weten hoe lang een kindje wakker kan zijn. Dat kun je opzoeken, het kan iets anders zijn bij jouw baby. Dan weet je na hoe lang ongeveer je naar de signalen kunt gaan kijken dat ze moe is. Ik heb nooit op verzoek borstvoeding gegeven omdat ze dan veel te lang achter elkaar zou slapen (dus na 3 uur maakte ik haar wakker). Dus had ik een vast ritme van elke 3/4 uur voeden, uur wakker (bij 3 maanden) en dan in bed leggen.

Hoi!
Ik heb nooit echt een heel vast ritme gehad tot m’n meisje 5 maanden was ongeveer. Ik gaf ook bv op verzoek en liet haar ook slapen op verzoek. Als je de signalen eenmaal doorhebt is dat heel goed te doen vond ik, dus ga heel goed naar je dochter kijken. Hier waren de slaapsignalen: aan oortjes zitten, gapen, staren, huilen, een soort schreeuwen (moeilijk te omschrijven, maar voor mij direct te herkennen), gapen en ik zag het aan haar oogjes: die gingen dan wat dichter staan.. bin het allereerste signaal deed ik haar naar bed. En ja, daar paste ik alle afspraken op aan.. en sterker nog, dat doe ik nog steeds (dochter is nu 8 maanden). En ze ging en gaat daar héél lekker op dus misschien zijn er heel veel ouders die dit heel overdreven vinden maar zo lang het kan blijven we dit doen. Overigens wat dát betreft hallelujah naar de coronaregels en lockdown die we hebben gehad want we konden niet eens afspreken ;-)
Succes!

Hoi onze zoon is nu 11 weken. Hier ook nog steeds geen vast ritme hoor want zn slaap tijden zijn ook nog per dag heel verschillend het enigste wat wel lukt is in de ochtend gaat hij van +- 10 tot 13.30 naar bed. En in de avond laatste fles om 22.15. Voor de rest is het spelen met de tijden ?

Hoi hoi, bij mij ontstond pas een goed ritme vanaf 5 a 6 maanden. Ik werd er ook altijd heel onzeker van als ik van sommige las dat er echt al een ritme in zat voor die tijd maar dat is eerder een uitzondering hoor. Ik heb me wel altijd aan het voeden om de (ongeveer) 4 uur gehouden zodat hij voldoende binnen kreeg. Toen mijn zoontje vanaf 4 maanden naar het kdv ging heeft hij ook vaste slaaptijden gekregen. Ik vond het super fijn dat zij daar vaste tijden voor hanteerde (in het begin als ze nog heel klein zijn natuurlijk niet) maar vanaf 2 slaapjes was het slapen om 9.30 en om 14.30. Toen hij over ging naar 1 slaapje ging hij om 12.30 naar bed. Daardoor ben ik het thuis ook zo gaan doen en dit werkt perfect. Toen hij vanaf een maand of 6 al zijn dutjes in bed deed ben ik ook om zijn slaapjes heen gaan plannen. Nu is hij 18 maanden en slaapt dus nog maar 1x, maakt het ook wel makkelijker om op pad te gaan. Laatst moesten we weg tijdens zijn middagslaapje, toen heeft hij een half uur in de auto kunnen slapen, hier redde hij de dag ook prima mee. Die flexibiliteit komt vanzelf wel een beetje hoor! Komt echt goed, 12 weken is nog klein voor een echt duidelijk ritme

Hier een dochter van 8 maanden en er komt nu wat meer ritme in :) Ik volg haar nog steeds qua voeden en slapen, maar de dagen beginnen vanzelf wat meer op elkaar te lijken. 
Ik vind het heel prettig om haar te volgen, want wij passen zelf ook niet precies in een schemaatje en hebben ook niet exact elke dag om dezelfde tijd dorst of slaap. De wakkertijden waren hier ook een hele goede leidraad! Met 12 weken is dat ongeveer 90 minuten geloof ik. Vaak als je die tijd in de gaten houdt, plus de signalen van vermoeidheid ben je er snel bij en kan ze lekker naar bed. (hier sliep ze overigens pas rond de 16 weken fijn in een bedje overdag, maar dat is weer een ander verhaal haha). 
Ook met afspraken maken plan ik zoveel mogelijk om haar ritme heen, en dat wordt makkelijker naarmate ze ouder wordt omdat er dan dus meer voorspelbaarheid in zit en ze natuurlijk steeds wat minder gaat slapen. Met vriendinnen spreek ik dus vaak een 'ik kom tussen x en y' tijd af, en stuur ik een appje als ik vertrek. Als ze meer op de klok willen afspreken is dat prima, maar dan wel bij mij thuis en als ik dan even bezig ben met slapen/voeden dan is dat maar zo haha.  (komt dus bijna nooit voor, maar veel vrienden hebben al kinderen)
Soms loopt de dag ook ineens helemaal anders, dan kijk ik gewoon wat mijn dochter aan kan. Ik probeer haar wel eens bij anderen in slaap te krijgen maar dat lukt bijna niet. Dus dan ga ik liever naar huis, anders is ze een paar dagen helemaal van slag. 
Flesvoeding kan je ook op verzoek blijven geven mocht je dat willen :) 

Met 3 maanden lette ik meer op de wakkertijden. Een vast slaapritme kwam met 4,5 maand toen ze volledig op eigen initiatief in een 3 slaapjesritme schoot. Had ik nooit verwacht, maar het gebeurde gewoon. 
Tot die tijd sliep ze kort en vaak, en dronk ze ook vaak een flesje. Tot 2,5/3 mnd bv gegeven. Daar had ze ook nooit 4 uur tussen. Ze dronk ivm irritatie door haar KMA liever kleine beetjes en dan heb je ook eerder weer honger. Met de fles hebben we niks aan het "ritme" veranderd, gewoon op die momenten de fles gegeven. En dan natuurlijk niet zulke giga flessen als dat volgens het boekje hoorde. 
Hier ging het ongeveer zo. 
Ze werd rond half 8 wakker (toen nog 3 voedingen tussen 19 en 7,  gewoon wanneer ze kwam. Met 4 maanden hebben we de late avondvoeding geintroduceerd, en kwam ze nog 1 keer rond 5 uur.)
Ze kon ongeveer 45 a 60 min wakker zijn. Daarna bracht ik haar naar bed. En elke keer als ze wakker werd na 45 min volgde ik dezelfde routine. Flesje, boeren, schone luier, even knuffelen of als ze haar goede pet op had in de box liggen. En dan weer slapen. Slapen was toen al wel in de box, nog niet in bed (huil en plakbaby), soms in draagdoek of de wandelwagen als ik er even uit wilde. De avonden waren toen al wel iets rustiger. Rond half 8 ging ze in bad, kreeg ze een flesje en dan ging ze in de cosleeper met mij ernaast. Rond 3,5 maand kon ik savonds beneden gaan zitten. Daarvoor voelde ze het direct als ik weg liep. Het duurde nog wel even voor ze in slaap viel. Na 5 uur smiddags begon het witching hour, en avondeten was met huilende baby op de arm. Het eerste uur in de cosleeper was ze ook heel huilerig. Maar ik lag ernaast om haar te troosten. 
Dus alles dat ik deed was afhankelijk van haar wakkertijden. Wanneer ze weer een flesje at, wanneer ik naar buiten ging enzo. Als ik afsprak met iemand dan zei ik er gewoon bij dat het ongeveer zo en zo laat werd, maar dat het van haar af hing en dat er dus wel een beetje speling in zat. 
De wakkertijden groeiden richting de 4,5 maand snel. Toen kon ze geloof ik 1,5 a 2 uur wakker zijn. Vanaf een maand of 5/6 werd het makkelijker om juist in wakkertijd dingen te gaan ondernemen. En toen werd het ook makkelijker om (met een half uurtje speling) te weten wanneer ze sliep. Had ze een vast voedingsschema van 7/11/15/19/23.30/5 (ook ongeveer). 
Rond 3 maanden kwamen we altijd op 4 a 5 keer 45 min slapen plus de nacht uit. 
Meer routine dan ritme dus. 

Terug
Bovenaan