Dalton onderwijs

<p>Hoi!</p><p>Wij zijn vanochtend op een informatiebijeenkomst geweest bij een basisschool hier in de buurt. Zij geven les volgens de Dalton methode. Ik moet zeggen dat ik een beetje geschrokken ben van de chaos en de vrijheid in de klassen. Zelf zijn mijn man en ik het traditionele onderwijs gewend dus het is lastig voor ons om te bepalen wat beter is. Ik vroeg me af of iemand van jullie ervaring heeft met het Dalton onderwijs en hoe dat bevalt.</p><p>Groetjes</p>

Geen ervaring met Dalton, maar mijn man en ik hebben beide ook traditioneel onderwijs gevolgd. Hoewel traditioneel... Mijn man zat in het buitenland op school. 
Wij hebben gekozen voor Montessori onderwijs. Ook veel vrijheden tov traditioneel onderwijs. Ligt dicht in de buurt van Dalton. 
Maar er heerst in zijn klas totaal geen chaos. Zijn beide juffen zijn streng (en lief) en geven heel veel structuur. Het is vrijheid binnen heel strakke kaders. Als hij een werkje moet doen, dan mag hij kiezen welk werkje. Hij kiest nu veel voorbereidend rekenen. Daar ligt zijn interesse op dit moment. 
Tja, wat is beter... Hangt denk ik af van je kind en of je als ouder met de vrijheden kunt omgaan, maar vooral van de school en de juffen voor de klas. 
Chaos hoeft denk ik niet binnen Dalton. Kijk anders de resultaten na, die kun je vinden op internet en dan kun je de school ook vergelijken qua resultaten met andere scholen. 

Ik heb zelf op Dalton gezeten en vond het echt heerlijk. Lekker zelf plannen, doen wat je wilt en op je eigen tempo. Maar daar ligt gelijk ook de ‘valkuil’: je moet wel discipline hebben om dat te doen qua plannen en inzien dat je beter je zaken op orde kan hebben. Ik heb klasgenoten gezien die compleet de mist ingingen omdat ze niet konden plannen.

Mijns inziens is er ook nog zoiets als georganiseerde chaos. Dan ziet het er chaotisch uit maar het is eigenlijk best gestructureerd, alleen loopt iedereen door elkaar heen.
Misschien heeft een tweede bezoek meer inzicht?

Terug
Bovenaan