darmgassen

Hoi allemaal,

Ik vraag me af of ik misschien iets fout doe bij mijn zoontje of dat het gewoon allemaal een samenloop van omstandigheden was. Vorige week zondag zijn we namelijk met onze kleine op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis beland omdat we hem met geen mogelijkheid tot bedaren kregen. Huilen met hele hoge uithalen, het was gewoon te erg om aan te horen. De huisartsenpost verwees ons naar de kinderarts, die een foto van zijn buikje maakte. Daaruit bleek dat hij ontzettend veel darmgassen had, ik heb de foto ook gezien en het waren allemaal luchtbelletjes. Hij heeft toen een klysma gehad en daarna was het weer allemaal koek en ei en de kleine man kraaide weer van plezier.

Mijn vraag, wie herkent dit? Op het CB zeiden ze dat hij de tijd van krampjes al wel voorbij moest zijn. Maar volgens mij is geen kindje hetzelfde. Kan het aan de flessen liggen? ik gebruik aventflessen met speen 1 omdat ik extra water gebruik vanwege zijn moeilijke ontlasting.
Hij krijgt nutrilon 1 gemengd met forte. Ten tijde van de gassen kreeg hij volledige forte op aanraden CB.
Kan het aan de voeding hebben gelegen?

Niemand (die er dan voor geleerd schijnen te hebben) kan mij er antwoord op geven, dus ik doe een beroep op de mede moeders.

Groetjes Diana
 
Hi Diana, waarom gebruik je forte voor moeilijke ontlasting, Forte is voor hongerige babies. Onze zoon krijgt al vanaf week 3 omneo, ik heb eerst ook gemengd maar ben daar snel mee gestopt. ZOu overstappen om omneo en niet mengen. Omneo is voor krampjes en moeilijke stoelgang. Succes
 
ha, wat vervelend voor die kleine, ik gebruik difrax fles, is een kromme fles die goed helpt tegen krampjes en inderdaad mijn zoontje heeft er bijna geen last meer van, wellicht te proberen.
 
Hoi Diana,

Wij gebruiken ook de difrax fles. Die fles is speciaal om teveel lucht snel te laten verdwijnen. Verder houden we onze zoon goed rechtop met drinken zodat er geen luchtbellen onderin de maag terecht komen en tussendoor laten boeren! Ook opletten dat je zoontje niet te gulzig drinkt.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar succes in ieder geval! Ik hoop dat het snel beter met hem gaat!

Groetjes,
Rosanne
 
Hoi Dames,

Ik heb inderdaad ook al een difraxfles aangeschaft, moet er alleen nog even mee leren omgaan.
En op reactie nummer 1, onze zoon is ook een hongerige baby maar zijn ontlasting is zo dik, vandaar ook extra water in de fles

Groetjes Diana
PS alvast bedankt voor jullie tips
 
Hoi Diana,

Rooibosthee deed bij mijn kleine man wonderen. Binnen een dag of 3 had hij weer regelmatig ontlasting en nu wel elke dag! En geloof me, hij heeft er erg veel last van gehad, was soms een dag bezig met persen en dan kwam er nog niks uit. Je doopt gewoon het zakje thee in het (warme) water en je doet je schepjes voeding erbij. Het kan geen kwaad. Hoop dat je er iets aan hebt. En dan heb ik nog een vraagje aan jou, komt het door de Forte voeding dat hij slechte ontlasting heeft. Wij denken namelijk dat ons zoontje ook erg hongerig is en willen gaan overstappen op Forte (hij krijgt Frisolac). Maar als hij daardoor weer erge krampjes krijgt.....
Groetjes, Tanja
 
Hoi,

Onze zoon krijgt volledige bv maar heeft ook erg last van zijn darmen en gassen (inmiddels 5,5, mnd) vanaf het begin poept hij 1x in de week a 1x in de 10 dagen. Inmiddels hebben we van de huisarts importal voorgeschreven gekregen maar ik begreep dat je ook lactulose kan proberen (zorgt dat de dikke darm meer water aantrekt).

Verder heb ik geprobeerd:
- darmdruppels van dr. vogel (werkten wel maar er zit karwij in wat redelijk haftig is voor zijn maag)
- rooibos en venkel thee (geen verschil)
- fruithap (laxerend) geen verschil, hoewel ik nu kiwi heb gebruikt en dat helpt geloof ik wel.
- roosvice laxo geen verschil

Doe nu ook een druppeltje olie in zijn voeding (kolven en geven (aventfles)) en dat lijkt te helpen naast de importal.

Tanja ik zou gewoon proberen over te stappen het hoeft nl niet aan de voeding te liggen die krampjes.

Succes
 
Hoi Tanja,

Nee ik denk niet dat het aan de voeding alleen ligt, ten tijde dat het gebeurde kreeg hij wel alleen forte voeding en de kinderarts dacht dat het te veel voor hem was. Hierin zitten namelijk meer eiwitten, dit zorgt voor een langer verzadigd gevoel (blijft langer in de maag)Hij krijgt nu een volledige forte fles voor de nacht, dit heeft dus ook langer de tijd om te verteren. De kinderarts dacht dat om de 4 uur een volledige forte fles voor hem iets te heftig was en dat het niet goed kon verteren voordat de volgende fles al werd gegeven. Dus ik gebruik de voeding nu als volgt; mijn zoontje krijgt 5 flessen van 180 water met 6 schepjes voeding.
4 flessen krijgt hij met 3 schepjes nutrilon 1 en 3 schepjes forte
1 fles (die voor het slapen gaan) krijgt hij met 6 schepjes forte, dit ook voor het doorslapen.

Groetjes Diana
 
Terug
Bovenaan