Darmkrampen

<p>Ik ben nu 5+4 weken zwanger en heb al sinds 1.5 week af en aan heel erg krampen en pijn in mijn darmen met mensruatie-achtige krampen. De eerste keer in de nacht was zo heftig (zweten, misselijk, dubbel van de pijn) dat ik dacht dat het mis ging. Vannacht dit weer gehad, houdt zo'n 15 min aan. Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Is dit gewoon het reageren van je darmen op de verandering in mijn buik? Iemand tips? Heb de verloskundige de vorige keer wel gebeld en die kon het ook niet duidelijk zeggen, moest een aantal dingen in de gaten houden. Twijfel of ik haar weer moet bellen of ik misschien eerder kan komen of alles goed is..</p>

Ik had rond dezelfde periode enorme darmklachten. Ook vooral 's nachts. Bleek achteraf obstipatie te zijn. Maar ben voor de zekerheid toen naar de SEH gestuurd om te checken of het geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap was. Daar zagen ze alleen nog een vruchtzakje. Te vroeg voor meer duidelijkheid maar in ieder geval zat die op de juiste plek. Ik kreeg toen macrogol mee. Dat heb ik een aantal dagen gebruikt en dat werkte voor mij super goed. Inmiddels nergens meer last van omdat ik extra vezels probeer binnen te krijgen. Inmiddels ben ik 8 weken en 5 dagen en met 7 weken mocht ik op controle en zagen ze een hartslagje :)
Hoeft dus niet te beteken dat het misgaat! Maar als je je zorgen maakt zou ik zeker de verloskundige of huisarts bellen. Zeker als je veel wakker ervan ligt. 

Heb ik ook gehad in het begin een paar weken heeft ook te maken met je baarmoeder die groeit wat de kramp kan veroorzaken. Zolang je geen bloedverlies heb niet te veel zorgen maken hoe moeilijk dat ook is 

Haa! Heel herkenbaar. Zit nu in week 9 en daar heb ik nog steeds zo nu en dan last van. 2x in de nacht bijna flauw gevallen van de pijn, gelukkig ziet er op de echo er alles goed uit. Ze kon met de inwendige echo ook zien dat mijn darmen erg actief waren.
Het gekke is dat dit dus ook gewoon midden in de nacht gebeurt.

Ik heb hier ook ontzettend veel last van gehad, vanaf einde week 4. Had het met name linksonder, daar zat enorme pijn, telkens zo'n 1,5u na het eten kreeg ik een aanval die een uur duurde. In week 6 de hele week ziek thuis gebleven en zelfs een echo gehad om een bbz uit te sluiten. Ik slike dagelijks 8 paracetamols, maar na die week eindelijk van de HA lactulose gekregen. Na 2 dagen "kwam het los" en een paar dagen later besloot ik zelf te stoppen met paracetamols en lactulose, dit was in week 7. Helaas nu nog steeds last van obstipatie, dus weer gestart met lactulose, maar gelukkig zijn de pijnaanvallen over. Met vlagen ben ik ook echt onzeker of het allemaal wel goed is maar gelukkig aankomende maandag termijnecho! (ben dan 8w,6dgn)
Dus: ja het is (helaas) een bekend verhaal, maar ik lees dat de dames hier over het algemeen 2-3 weken last hebben en het dan weer rustig(er) wordt. Sterkte ermee! 

Terug
Bovenaan