dat was schrikken..

A

Anoniem

Guest
Hallo !!

Vorig weekend ben ik best geschrokken want had heel veel last van harde buiken en heel pijnlijk, toen was ik rond 25 weken. De hele dag een beetje afgewacht en wat rustiger aan gedaan maar het kwam soms om de 10 minuten. Aan het einde van de dag heb ik toch maar de vk gebeld en die vroeg een aantal dingen en stelde voor om naar de dokter te gaan voor een blaasontstekingtest, nou dat was het niet. Ik heb de vk weer terug gebeld met de mededeling dat dat het niet was en ze vroeg naar mijn werk, ik heb lichamelijk zwaar werk en vertelde dat ook en kreeg advies van de vk om het toch rustiger aan te gaan doen want harde buiken kon een teken zijn van te veel doen. Een dag later toch maar ziek gemeld op het werk. Bijna elke dag gebeld door iemand anders van het werk(we hebben een groot team) en elke keer hetzelfde verhaal verteld. Ook mijn baas belde met de mededeling dat ik maar naar de arbodienst moest en het verhaal bij hun neerleggen. Dat ga ik morgen ook doen.
Ik krijg heel veel tips van dat ik niet meer moet gaan werken omdat harde buiken niet goed zijn (gewone harde buiken wel maar als ze pijn doen niet) en dat ik dan evt ontsluiting of iets kan krijgen als ik door ga. Ik kan toch ook niet  tegen het werk  zeggen van ik kom niet meer terug? En wat als het straks weer beter gaat kan ik dan wel weer gaan werken of komt het dan weer?

Wie heeft dit nog meer gehad of evt een tip voor mij wat ik zou moeten doen?

Groetjes ssuss

Beste Suus,

Wat vervelend voor je, zeker als je werkgever zo lekker taktisch reageerd! Vaak denken zij alleen aan de kracht die ze moeten missen en snappen ze nog niet dat baby's nog steeds niet zonder vrouwenbuik kunnen ontstaan.

Hoewel het bot overkomt dat je naar de bedrijfsarts moet gaan. Is het wel een goed advies. Hij/zij weet namelijk precies wat je rechten zijn en moet wel erg ver van zijn vak afstaan wil hij alleen in het belang van je baas denken en niet aan jou gezondheid en die van je kindje.

Hieronder heb ik wat zaken gekopieerd van Sociale Zaken; de regels waar je werkgever zich aan moet houden!

Mocht je toch geen goed gevoel bij je arboarts hebben kun je altijd nog naar je huisarts gaan!

Ik hoop dat je je snel beter voelt! Succes en groetjes Malaika

Zwanger en veilig werken: informatie voor werkgevers
Wanneer één van uw medewerkers zwanger is, heeft dat gevolgen voor het werk. Hoe zijn de arbeidsomstandigheden op het werk? Is het werken veilig en gezond voor de werknemer en haar ongeboren kind?

Wat moet u doen?
Wat moet uw werknemer doen?
Wat is een risicoinventarisatie en -evaluatie?
Welke maatregelen moet u nemen?
Wat als veilig werken niet mogelijk is?
Hoe zit het met borstvoeding geven onder werktijd?
Waar moet u op letten als uw werknemer zwanger is?
Werkt uw bedrijf met chemische stoffen, straling of met infectierisico?
Waarmee moet u nog meer rekening houden?
Meer informatie
Wat moet u doen?

U bent verplicht om de gezondheid van de werknemer en haar ongeboren kind tijdens de zwangerschap en periode van borstvoeding te beschermen. Dat betekent dat u in die tijd het werk zo moet organiseren dat ze veilig en gezond kan werken en dat het werk geen negatieve invloed heeft op de zwangerschap of borstvoeding.
Uitgangspunt is dat de werknemer tijdens de zwangerschap en periode van borstvoeding zoveel mogelijk haar eigen werk kan blijven doen, in haar eigen functie en op haar eigen werkplek.

Binnen twee weken nadat de werknemer heeft verteld dat ze zwanger is, moet u haar voorlichting geven over de mogelijke gevaren voor haar en het ongeboren kind. Ook moet u voorlichten over de maatregelen die u treft om haar te beschermen. Vlak voordat het verlof begint bespreekt u met haar de maatregelen na de bevalling, als zij weer met werken begint.

Wat moet uw werknemer doen? Documentindex

Wanneer een werknemer u vertelt dat ze zwanger is, heeft ze recht op de wettelijke bescherming tijdens de zwangerschap en periode van borstvoeding.
In verband met het aanvragen van zwangerschapsverlof geldt een wettelijke termijn van drie weken. Zij moet dus minimaal drie weken voor het ingaan van het zwangerschapsverlof tegen u zeggen wanneer ze het verlof wil laten beginnen. In de praktijk zal dit meestal eerder gebeuren.
De zwangerschapsverklaring die u van de werknemer ontvangt, dient u in bij de uitvoeringsinstelling die de uitkering tijdens het verlof verzorgt.

Wat is een risicoinventarisatie en -evaluatie? Documentindex

Ieder bedrijf is verplicht om alle risico's waaraan hun werknemers tijdens het werk blootstaan te inventariseren en te evalueren. U moet beschikken over een risicoinventarisatie en -evaluatie (RI&E). Hierin staat hoe werknemers veilig en gezond kunnen werken en welke specifieke risico’s er zijn voor onder meer werknemers tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding.

Staat in de RI&E dat er binnen het bedrijf voor de zwangere werknemer specifieke gevaren zijn? Dan bent u verplicht om daar maatregelen tegen te nemen. Bijvoorbeeld door de werkplek of methode van werken aan te passen of door hulpmiddelen in te zetten. De werknemer is op haar beurt verplicht om die hulpmiddelen ook te gebruiken.

Geen RI&E?
Hebt u geen RI&E? Vraag dan advies bij de arbodienst of bedrijfsarts.

Welke maatregelen moet u nemen? Documentindex

U moet ervoor zorgen dat uw zwangere werknemer veilig en gezond kan werken en mogelijke gevaren wegnemen. Blijkt dat niet afdoende, dan kan het werk of kunnen de werktijden worden aangepast. In het uiterste geval moet u tijdelijk ander werk aanbieden of moet u uw werknemer vrijstellen van werk. Twijfelt u over mogelijke gevaren, vraag dan advies aan de arbodienst of bedrijfsarts.

Andere werktijden
Lukt het niet om het werk volledig uit te voeren? Maak dan afspraken over aangepaste werk- en rusttijden. Hier heeft uw werknemer recht op:

regelmatige werk- en rusttijden
extra pauzes (maximaal 1/8 deel van de werktijd)
een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank)
geen overwerk en nachtdiensten
zwangerschapsonderzoek onder werktijd
Ook tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).

Wat als veilig werken niet mogelijk is? Documentindex

Kan het werk toch niet veilig en gezond uitgevoerd worden, dan moet u uw werknemer tijdelijk ander werk aanbieden. Als tijdelijk ander werk ook niet mogelijk is, dan kunt u vrijstelling van werk verlenen. De (bedrijfs)arts moet bevestigen dat het werk inderdaad risico’s met zich meebrengt. Als de werknemer niet kan werken vanwege de zwangerschap, dan heeft zij recht op een Ziektewetuitkering.

Hallo

Ik moest van de werkgever in de 10e week van de zwangerschap naar de arbo arts ivm zwangerschapsischias. Nou binnen 5 minuten stond ik buiten, ze was er zo mee klaar voor 7 uurtje per week de ziektewet in (werk nu nog 15 uurtjes per week) mag maar 1 dienst op een dag werken en geen avonddiensten meer. Ik werk in de zorg.
Dus wat betreft moet je niet te veel zorgen maken over dat gesprek.
Veel succes met het gesprek en laat even weten wat er uit is gekomen.

Groetjes bg

Bedankt voor alle reactie's!

Nou ben idd naar het gesprek van de arbodienst gegaan en er waren eigenlijk 2 keuzes;

1 Ik kom terug op het werk voor maar 3x 4uur en geen zware handelingen meer zoals tillen bukken knielen hurken noem maar op.

2 Volledig arbeidsongeschikt in eigen werk.

Ik heb de keuze bij mijn baas neergelegt en hij koos voor nr 1, met gevolg dat ik een aangepast rooster krijg en geen zware handelingen meer.

Maar zelf weet ik niet of dat zou werken in de praktijk want de meeste handelingen die wij doen zijn tillen burken noem maar op dus dat zou betekenen dat ik dan niet veel meer kan doen en mijn collega alles laat doen dus weet niet of ze daar blij mee zijn!

Tja of dit nou de goeie oplossing is weet ik dus niet!

Gr ssuss

Hoi Ssuss,

Prima dat jij het gaat proberen, maar hou je wel goed in de gaten dat je niet over je grenzen gaat..anders moet je alsnog volledig in de ziektewet gaan hoor..

Ik werk ook in de zorg, als ik jouw verhaal zo lees kan het goed zijn dat je in een verpleeghuis werkt. Rustig aan doen en niet tillen zijn daar niet echt opties.

Pas goed op jezelf..en als je last gaat krijgen van harde buiken, neem je lichaam dan serieus.
Ik zit zelf vanaf wk 20 volledig in de ziektewet. Ik was zo moe en had veel pijn, de arbo-arts vond toen dat ik maar volledig in de ziektewet moest gaan.

Nou meid, pas goed op jezelf en op de kleine natuurlijk. Die is nu het belangrijkst.

Groetjes,
Marianne
39,6 wk

Terug
Bovenaan