De één zegt dit, de ander zegt dat!

A

Anoniem

Guest
En dat vind ik zoooo vermoeiend.. ik dacht: Laat ik eens het CB bellen en vragen wat nu precies een ''dagmenu'' is voor een baby van 7 maand.

Nou lees ik hier op het forum dat er ook vrouwen zijn geweest die ook met het CB hebben gesproken en dat die weer wat anders zeggen....ppfffieeeuuww

Ik hoorde dus gisteren dat je moet beginnen met een papfles. Dan weer op bed (na behoefte natuurlijk) S middags een stukje brood met wat thee, (hoe maak je thee voor je kleintje???gewone thee en dan lauw ofzo???)

Dan na behoefte weer op bed en dan rond 4 uur fruithapje met weer thee of sap!

Dan s avonds rond etenstijd warm was errug belangrijk zei ze!
Gekruid vlees mocht best en gewone melk (volle) was prima!

Dan rond 8 uur weer een fles!
Moet je dan rond 4 uur weer een voedingsfles geven???(doe ik wel!)

want ik kom toch nu op 2 flessen
Ze zei ook; het hoeven geen grote flessen meer te zijn, 150 cc is goed..
Je hoeft niet meer zo op de tijd te letten vertelde ze..

Heel mooi allemaal, maar nu kreeg ik vandaag een babyboek (errug leuk)
Waarin staat Geen gekruid vlees! Geen gewone melk!

Vin het zoooo dubbel soms!! pieuww
Wat geven jullie op een dag?? en doe ik het wel goed zo? wil niet dat hij te weinig voeding binnen krijgt zeg! Voel me nu zo slechte mama...want ze zei echt dat ik beter moest opletten wat hij krijgt...ik vertelde dat het warme eten er wel eens bij in schoot, omdat hij dan sliep.. en ik maak hem nooit wakker..
Dan moet je maar s middags eten geven!!
Was haar reactie! :-(

Weet het even niet meer...
:-(

Hallo

Laat je eigen niet gek maken want het schilt van persoon tot persoon zo hebben ze allemaal hun eigen richt lijnen. Als ik jou was zou ik nog even wachten met gekruid vlees ivm darmkrampjes. Ik ben zelf wel voorzichtig met dat ze roepen tegen mij daar moeten jou kinderen tegen kunnen want dat zit in hun bloed ze zijn half afrikaans. Beter voorkomen dan genezen mijn dag menu ziet er als volgt uit shanice is nu 9 mnd
8.00 fles 200cc
10.00 fruithapje
12.00 boterham halve ze wil niet meer met smeerworst +fles 165cc
16.00 fles roosvicee siroop 150cc + lange vinger
18.00 potje warm eten
20.00 fles pap 200cc.bambix
Milton begin nog steeds de dag met bambix ik doe het gewoon in een fles dat vinden ze lekker. Daarom vraag ik altijd specifiek naar mijn eigen wijkverpleegkundige of kinderarts die ken ik zo goed ondertussen met milton en daar ben ik goed mee.
Bij een eerste kindje is alles nog zo aftasten bij eentweede is dat wat minder.

groetjes lisette

Hoi,
Ik zou me ook niet zo veel aantrekken van wat volgens het CB “moet”. Ik kreeg tijdens het consult afgelopen dinsdag een boekje in mijn handje geduwd met de richtlijn vanaf 0 maanden. (lekker op tijd als mijn meisjes inmiddels 6 maanden en een week zijn). maar goed. in het boekje staat dat ze 1 of 2 bordjes pap,fruit, groente (en eventueel aardappels, rijst of pasta) en eventueel een stukje brood horen te krijgen. pfff, dat is een boel vind ik. Ik heb al tegen mijn vriend gezegd dat ik het rustig opbouw. als het lukt krijgen ze gewoon als ze 7 maanden zijn pap, fruit en groente. zo niet, lijkt het mij ook geen ramp. Je kan de darmen overbelasten door te snel te gaan. Mijn meisjes hebben heel erg veel last gehad van krampjes dus gekruid vlees krijgen ze voorlopig nog niet. ik begin ook pas met 8 maanden aan ongekruid vlees.

Ik kijk naar mijn meisjes hoe het gaat en of ze er aan toe zijn voordat ik weer iets toevoeg. Wat je van het CB mee krijgt is een richtlijn die je toe voegt aan het dieet van je kleine zoals het voor jou goed voelt.

Groetjes,
Petra

Ps. thee kan je volgens mij idd gewoon maken (niet te sterk), even laten afkoelen en dan aan je kleine geven. welke thee, dat weet ik ook niet.

Lastig he!!!
Ik was gisteren op het cb, met mijn 8 maanden oude dochter, en kreeg het advies om de fles van 19:00 uur, voor het naar bed gaan dus, af te bouwen. Ik vind dat echt veel te vroeg. Ik heb mijn oudste tot ze 1 jaar was een fles gegeven voor het slapen en ben toen gestopt en kreeg van mijn omgeving te horen dat dat al vroeg was. Ik laat het dus gewoon lekker zo. Ze krijgt nu het volgende:
7:00 uur bambix pap
10:30 uur fruit
12:00 uur halve boterham met halvarine en beleg en een fles van 120 ml
15:00 uur halve liga met wat water
16:30 uur warm eten met danoontje
19:00 uur fles van 180 ml

Hallo.

Ik kan mij goed voorstellen dat je er de ..... van krijgt.als ik je verhaal lees.
Ik moet eerlijk zeggen bij ons op het CB zijn ze zeer behulpzaam en
proberen je te adviezeren over voeding enz, maar ze zeggen niet dan dit dan dat.
Ik kan tot nu toe niks verkeerd over het CB zeggen.
En ze geven goede tips.
Volg je gevoel dat is en lijkt mij het beste!!
Groetjes Linda

Ik kan me ook goed voorstellen dat je er moe van wordt. Ik vind het ook enorm irritant dat ze niet op 1 lijn zitten. Ik heb zelf ook regelmatig met het CB gebeld en een eenduidig antwoord krijg je nooit. Op zich ook wel logisch, want elk kind is anders en dus zal iedereen andere ervaringen hebben.

Daniel is nu ruim 11 mnd en krijgt pas sinds 2 weken pap. Heb het wel vaker aangeboden, maar hij wilde het nooit. Nu krijgt hij het uit de fles, 's morgensvroeg(rond half 7) in bed en slaapt daarna weer verder. Overigens heb ik het CB hier nog nooit over pap gehoord, dat dat moest ofzo. Als je internet raadpleegt kom je waarschijnlijk bij dagschema's van bijv. nutricia. Ja die zullen we pap adviseren ;)

Het is, denk ik, vooral een kwestie van uitproberen en goed naar je kindje kijken. Daniel al nooit graag warm, totdat we het eten gingen kruiden(oregano, basilicum, nootmuskaat, witte peper enz. alles behalve zout). Frisopotjes zijn er vanaf 6mnd en die zijn erg smakelijk gekruid, zelfs mijn man en ik vinden het lekker smaken. Je hebt uiteraard verschillende maten van iets kruiden, maar zelfs een klein beetje geeft net wat extra smaak. Een smaak die ze waarschijnlijk nog herkennen van toen ze nog in buik zaten....

Sorry ook ik zal dus weer iets anders zeggen dan andere moeders. Maar laat je niet gek maken, zoals gezegd IEDER KIND IS ANDERS, HEEL ANDERS.

Je bent echt geen slechte moeder, integendeel je probeert juist overal advies in te winnen en dat is toch iets voor een goede moeder?! Zeker als het je eerste kindje is, zul je nog heel vaak onzeker zijn over bepaalde dingen, maar dat hoort er echt bij. Onzekerheid komt voort uit bezorgdheid, het goed willen doen. En van elke ervaring word je rijker.

Heel veel succes!

Groetjes, Yvette

Heel herkenbaar al die verschillende verhalen. Ook hier hoor ik van 1 cb verschillende dingen. Met tussendoortjes vind ik dat niet zo erg, het zal inderdaad per kind verschillen. Maar zelfs over de flessen verschillende hoeveelheden. Zo ken ik die met 6 maanden 3 flessen moesten, anderen 4 flessen, en ik kreeg weer 3,5 fles te horen.

Ook bij mij werd er niet over pap begonnen. Het is dus niet nodig denk ik. Toen ik ernaar vroeg, zeiden ze dat het wel mocht, met voorkeur bij de ochtend. Ben begonnen met papfles en na een weekje overgegaan in een bord. Het gaat er goed in!

Zelf ben ik wel benieuwd wanneer jullie met een boterham en yoghurt beginnen.

Groetjes,

Volgens het CB hier (Achterhoek) is pap ook zeker geen must!
Je kunt het aanbieden op het moment dat je denkt dat je kindje er behoefte aan heeft.
Bijv. als je denkt dat ie het dan net wat beter vol kan houden tot aan het volgende eetmoment maar alleen de Nr 2 vult ook al behoorlijk van zichzelf hoor!
Dat merk je vooral heel goed als je van Nr2 naar Nr3 gaat of naar gewone melk  zijn wij achter gekomen... dan moet er zeker pap of brood bij!
Kindjes zijn net mensen, de een eet nooit pap, alleen maar brood met melk en de ander lust graag pap!
Wij komen met onze gymgroep van 11 meiden bij hetzelfde CB en we hebben nogal nauw contact gehouden, dus wij merken ook dat de adviezen nogal uiteen lopen. Maar dat is wel per verpleegkundige verschillend en dan ook zeker qua bouw van de kindjes! Vooral de lichtere kindjes doen ze hier niet moeilijk over een flesje meer.
En ook met het afbouwen van bijv. de 20.00 uur fles, kregen de bollerds eerder dat advies en mocht de rest nog rustig tot een jaar doorgaan!
Dus onze conclusie is ook idd geen kind is gelijk dus ook de adviezen zullen nooit gelijk kunnen zijn!
Pak de adviezen eruit waar je wat mee kunt, is dan weer mijn advies en leg de rest op het plankje 'ongebruikte adviezen"

Uiteindelijk kom je met je moederinstinct/ gevoel het verste!

Groetjes Saskia

Terug
Bovenaan