de 3e fles weigeren

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleempje. Mijn dochtertje van 10,5 maand bijna 11 wil opeens haar 3e fles niet meer om 19.30.
Dit is haar schema:
7.00 uit bed fles 200 ml + 2 scheppen pap
8.30 tot 10 uur
10.00 fruithapje ong 1,5 fruit ofzo (3 eetlepels)
12.00 fles 200 ml paar stukjes brood met jam
12.30 slapen tot 15.00
flesje sap en een berenkoekje van bambix
17.15 groentenhap 3 eetlepels en een yogolino toetje ofzo
19.30 deed ze dan altijd een fles van 200 + 2 eetl pap en dan badje en dan om 20.30 sliep ze

Nu drinkt ze dus de laatste fles niet meer en weigert met al haar kracht wat ze in zich heeft om de fles weg te duwen. de laatste tijd duwde ze hem ook weg maar als ze even een proefje had gehad dan dronk ze hem in 1 keer bijna helemaal leeg maar nu wil ze hem gewoon helemaal niet meer.
Mijn man hoorde haar gisteravond om half 12 wakker worden en is toen met een gewone melkfles naar boven gegaan en na enig tegenstribbelen toch de fles er in gekregen. Nu net probeerden we dan maar een gewone fles en die weigert ze weer, terwijl ze wel sap wil drinken.
De vorige keer bij cb zeiden ze al van waarschijnlijk als je de volgende keer komt met 11 maanden dan wil ze waarschijnlijk niet meer haar laatste fles maar dan wel een toetje. Dat toetje eet ze nu helemaal op maar dus helemaal geen fles meer. 8 maart moeten we weer naar cb. Ik ben bang dat als ze nu slaapt dat ze vannacht wakker word en ik er dus uit moet. Hopelijk hebben jullie hier ideeen over want wij weten het even niet goed meer wat we nou moeten ermee.

Liefs Louke
 
Ik zou me er niet druk om maken. Volgens mij hebben ze tot een jaar nog ongeveer 500 cc opvolgmelk nodig. Met 400 cc die ze nu wil komt ze er eind in de buurt. Ik denk dat ze nu, na het toetje, gewoon vol zit! Ik zou in ieder geval niet gaan dwingen, werkt alleen averrechts. ijk anders of ze rond 19.30 nog iets van fruitmelk lust. Mijn dochter ( 10,5 mnd) wil de derde ook niet hebben. ( terwijl ze niet eens een toetje wil). Wij maken haar nog altijd wakker rond 22.00 voor een laatste fles. Maar zij is een lichtgewicht en heeft het echt nodig. Ze drinkt hem goed op en slaapt daarna weer verder. Zodra ze goed op gewicht is en overdag wat meer eet/drinkt, stoppen we er mee.
 
Gisteren toevallig bij het bureau geweest voor de 11 maanden check. Ze hebben tussen de 300 en 500 ml opvolgmelk nodig. Ik zit nu op 2 flessen en voor de rest moet hij nog wel wat extra vocht bij hebben. Maar fruit en groente zit ook vocht in en dat telt ook mee.
 
Lukt het overdag wel de flessen te geven? Soms zijn ze gewoon zat van het fles drinken! Sven (10 maanden) drinkt ook al veel uit een rietjesbeker. Hij had het eigenlijk direct al door.

En misschien heeft die laatste voeding niet meer nodig. Op een gegeven moment neemt de voedingsbehoefte af. Gewoon een keer uitproberen dus, misschien lukt het gewoon wel om door te slapen. Die laatste fles gaat er echt een keer af, ze geven het zelf aan.
Sven wil ook niet drinken om half 8, maar hij komt wel vaak om 22:00 uur voor een flesje. Hij krijgt nu om 10 uur dus in bed (slapend of wakker) liggend een flesje van 100 cc.... geen pap! Hij kan dan prima de nacht door.

Nog wat tips: je zou om half 8 nog een boterham kunnen geven zodat ze toch de vezels krijgt. En dan wat sap, dan moet het ook lukken lijkt me!
Of een bordje pap, misschien wil ze het wel lepelend... dan zit het er ook in toch?

Succes ermee! soms is het even zoeken maar ook spannend als je het gaat proberen.
 
Bedankt voor de lieve reacties.
Gisteravond ging het slapen goed zonder laatste fles. en heeft ze flink geslapen. Om 7 uur werd ze wakker en om 9 uur heeft ze weer 1,5 uur geslapen en toen om 1 uur weer een uurtje. Ze was vanavond ook best moe en het avondeten om 17 uur wat ik express vervroegd had kostte ook een hele flinke strijd. Maar toen ze het hapje bijna op had zat ze flinke scheten te laten :) en tijdje erna een goede vieze broek dus ik denk dat ze daar mee bezig was.
Om 8 uur ging de fles weer echt drama en hebben we hem maar weg gehaald. Toen ze in bed lag moest ze niet slapen en lag overstuur te huilen. Maar naar beneden gehaald en fles gegeven die ze na wat stribbelen wel helemaal op heeft. En nu binnen 5 minuten slaapt ze dus nu heeft ze wel een fles op. Ik weet het gewoon even niet hoor. Mijn man had het er over dat misschien moet ze om 7 uur naar bed toe ofzo want ze is moe.
Maar toen ik het eind van de middag probeerde wilde ze niet slapen terwijl je ziet dat ze moe is.

Overdag hebben we geen moeite met de fles, die drinkt ze zonder moeite leeg, het is echt de avond wat problematisch gaat.
Ik denk gewoon dat ze weer een nieuwe fase in gaat. gisteren trok ze zich op op de bank tot staan opeens. Ze kan nog niet zelf zitten maar als ze zit schuift ze door de kamer. Kruipen kan ze ook nog niet maar ze doet aan buikschuiven en nu staat ze al bijna met hulp.
Het is even een hele omschakeling als je een schema al een tijdje aanhoud en ze dan toe is aan verandering, dan weet je gewoon even niet wat je moet maar ze geeft het zelf wel aan maar toch word ik dan onzeker. Terwijl ik eigenlijk wel weet hoe het zit. Babys hebben gewoon een gebruiksaanwijzing die continu veranderd :)
 
Die laatste fles mag er gewoon vanaf. Mijn dochters kregen die fles voor het slapen gaan tot 12 maanden, daarna gewoon weggelaten. Het heeft geen invloed gehad op het slapen. Als ze groter worden heeft drinken steeds minder invloed op het slapen.
 
Ze gaat nu ook in de gaten krijgen dat ze dingen kan weigeren. Daar is die kleine van ons ook mee bezig, eigenlijk wel honger hebben, maar toch niet drinken. En dan op bed gaan liggen huilen. Ik laat hem dan een kwartier huilen en pak hem dan. Daarna maakt hij hem ook in 1 keer leeg. Dus het is ook een beetje uitproberen wat ze doet. Ik vind dat het sowieso zoeken blijft van hoe en wat ze nodig hebben. Heb je eindelijk een mooi schema, gooien ze het weer om hahaha. Succes met zoeken.
 
Terug
Bovenaan