De borstvoeding loopt terug ?

Wie heeft er nog tips voor mij.
Mijn dochter is nu 5,5 maand oud. Ik heb haar altijd borstvoeding kunnen geven.
Sinds een week of 10 ben ik weer aan het werk en ik merkte als snel dat ik minder kon kolven dan dat zij leek te drinken.
Ondertussen krijg ik 200, max 250 ml gekolft op een werkdag. En gebruikt ze 2 a 3 flessen van 160 ml per opvangdag.
Ook merk ik nu dat ze op mijn vrije dagen steeds eerder terug komt voor een voeding. We gingen richting de 4 uur tussen voedingen en nu zijn we terug bij 2,5 a 3 uur.

Ik heb al boezemvriendjes gekocht en die gebruik ik nu. Maar dat lijkt nog niet zo veel te doen.
Power kolven heb ik ook even gedaan, dat hielp wel iets. Alleen nu komt die kleine 's nachts eerder en vaker voor een voeding die ik dan niet kan geven omdat ik net klaar ben met powerkolfen. En overdag heb ik geen tijd tussen de voedingen omdat ze al zo snel weer komt.

Is dit een teken dat ik de borstvoeding misschien moet gaan loslaten en over moet naar kunstvoeding?
Of heeft er iemand nog goede tips wat ik hier aan kan doen?

Ik zou het heel erg jammer vinden als ik moet stoppen/minderen en moet bijvoeden met kunstvoeding.
 
Vervelend dat je productie terugloopt! Ik heb geen tip uit ervaring maar wel een tip om ergens je vraag te stellen. Kijk eens op Facebook bij de groep "Borstvoeding vraag n lactatiekundige IBCLC". Hier zitten gecertificeerde lactatiekundigen die je dit soort vragen kunt stellen. Ook heel leerzaam om andere vragen te zien en zij kunnen je vast verder helpen! Als ze vermoeden dat een persoonlijk consult raadzaam is, zullen ze dat ook melden (dus dit is verder helemaal gratis). Maar dit soort vragen komen vaak voorbij. Succes!
 
Ik heb geen ervaring, maar ik heb laatst een online cursus gevolgd van mamavitaal.nl (@mamavitaal op Instagram). Zij is lactatiekundige en ik vond haar tips en info heel waardevol. Zij raadt ook de website en hulpijn van La Leche League aan als je vragen hebt. Ik zou dus zeker daar eens kijken of de hulp inschakelen van een lactatiekundige. Zij hebben vast nog wat goede tips die je kunt proberen! Veel succes!
 
Waarschijnlijk loopt de borstvoeding terug omdat ongeveer 4 uur tussen de voedingen zorgde voor te weinig voedingen. Tot een maand of 9-12 is je productie vaak nog niet stabiel genoeg om met minder voedingen op een dag de borstvoeding in stand te houden. Dan gaat het teruglopen. Wat je dochter nu doet is eigenlijk heel prima; vaker drinken om te zorgen dat de productie weer omhoog gaat. Hoe meer je daar aan toe geeft, hoe sneller het weer op de rit is. Bijvoeden met gekolfde melk of kunstvoeding zit dit juist in de weg. Daarbij is iedere 2,5-3 uur drinken op deze leeftijd nog heel normaal! Mijn dochter dronk tot 10-11 maanden nog wel zo vaak.
Als je door wilt gaan met borstvoeding adviseer ik je om de komende dagen zoveel mogelijk bij je dochter te zijn en haar bij iedere kik aan te leggen. Hoe meer vraag hoe sneller je productie weer op orde is. Je borsten zijn ook niet een soort tanks die vol moeten lopen voordat er weer gevoed kan worden. De meeste melk wordt aangemaakt tijdens het drinken. Hoe leger je borst, hoe meer melk er wordt aangemaakt. Als ze nog niet tevreden is na 1 of 2 borsten bied je gewoon weer de andere borst aan, net zolang tot ze wel tevreden is. Dit heet wisselvoeden en is heel goed voor je productie. 
Wat betreft het kolven kan dit samenhangen met minder productie, maar dat hoeft niet. Het kan ook zijn dat je kolfschilden niet goed passen, of dat je niet ontspannen genoeg bent bijvoorbeeld. Hier lees je veel tips over kolven: https://moedermelknetwerk.nl/kolven-stap-voor-stap
 
Dankjewel voor deze informatie. Ik hoop echt dat het zich weer recht trekt. En ik zal eens inlezen over het kolfen.
 
Terug
Bovenaan