De eerste hapjes

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,

Ik ben begonnen met het geven van banaan, dit heb ik een week gegeven en nu zijn we vandaag begonnen met appel. Vind het alleen niet echt makkelijk om klaar te maken. Ik heb het geraspt, maar daar ben je nogal een tijdje mee bezig! Nou vroeg ik me af of je geraspte appel in kan vriezen en zo ja, hoe lang van te voren moet je het dan uit de vriezer halen voor je t gaat geven?

En nog een ander vraagje, eerst banaan, appel, peer e.d. geven en dan groenten? Of bijv. volgende week wortel geven en de week erop peer?

Wie heeft er tips??

Groetjes Marije
mv Sofie 17-05-08

Ja, daar heb ik wel tips voor. Ik ben een fervent zelfkoker als het op babyfood aankomt. Bij m'n dochter (nu bijna 2 jaar; onze zoon is nu pas 6 weken) heb ik dus wel wat handigheidjes ontdekt:

Appel klaarmaken deed ik door een appel te schillen, in stukjes snijden en dan een minuutje in de magnetron (of even koken in een mini-laagje water). Daarna met een staafmixer pureren. Als je de "appelmoes" wilt invriezen moet je bij het pureren even een paar druppels citroensap toevoegen, anders wordt het heel snel bruin. De appel is dan nog wel goed te eten, maar 't ziet er niet zo lekker uit. Citroensap kun je gewoon uit zo'n citroenvormig flesje uit de supermarkt gebruiken. Ik gebruikte trouwens Golden Delicious appels; die zijn lekker zacht en zoet van zichzelf.

Bij m'n dochter zijn we begonnen met peer (zelfde handelswijze als de appel), appel en banaan. En daarna al snel een keertje wortel (in kleine stukjes koken en dan pureren), sperciebonen (verse of diepvriesbonen koken en pureren) en erwtjes (diepvries erwtjes koken en pureren). Als ze moeite had met de smaak mixte ik het met wat "appelmoes".

Ik maakte vaak een flinke portie tegelijk (1 bos wortels, half pak diepvries bonen, kilo appels, halve bloemkool, etc) en verdeelde het dan over ijsblokvormpjes. De vormpjes in een diepvrieszakje en dan invriezen. De volgende dag kun je dan de fruit- of groenteblokjes eruit halen en in een bakje doen en terug in de vriezer. Zo kun je elke maaltijd de juiste hoeveelheid blokjes pakken die je kind eet. En ook makkelijk de dingen mixen (blokje wortel met blokje appel). Even ontdooien en verwarmen in de magnetron en klaar...

Oh, banaan kun je trouwens niet invriezen.

Ik heb er een staafmixer voor moeten aanschaffen ( a 18 euro) en wat ijsblokvormpjes (a 1 euro), maar veel bespaard op de potjes Olvarit e.d. Een bos wortels kost bijna net zoveel als 2 potjes Olvarit en m'n dochter at er misschien wel 10 keer van. En ik vond 't leuk.

Succes ermee!

Jacoline.
PS; sorry voor 't lange verhaal...

Hej Marije,

Leuk he, dat het hapjes geven zo goed gaat! Ik heb Linde vanavond voor t eerst aardappelpuree gegeven. Ik geef nog volledig BV, maar ik had geen zin om alleen voor dat beetje aardappelpuree af te gaan kolven. Dat zou dat ook meteen de 1e x zijn qua kolven. Dus ik heb een pakje kant en klare flesvoeding gekocht, en daar een scheutje van bij de verse aardappelpuree gedaan. Met de pap, banaan en peer vond ze t allemaal nog niks, maar vanavond, ze 'viel' bijna letterlijk aan!! Heerlijk, ze heeft echt happen gegeten en 'haar bordje leeg' (goed zo!!! Groot feest in de keuken)
Twee trouwe fans die weten wat t is om het bord leeg te eten, ha,ha,ha.
Ze wil graag zelf bij ons zijn als wij eten, dus een mooie aanleiding om haar ook te voeden, zij het nog met smaakporties.

Ik heb met veel plezier de reactie van Jacoline gelezen. Ik wil t ook zo doen, maar moet nog ff van die ijsblokjesbakken kopen, want die heb ik niet eens, idioot he, ben al ruim 10 jaar moeder.... ach nooit te oud om te leren zeg maar. Die bakjes zijn in een vorig huis blijven staan.... Maar eh weten jullie of dat invriezen ook kan met aardappelpuree?? Dat zou lekker handig zijn. Elke keer van die beetjes schiet niet op. De appelmoes vind ik een topidee, ik heb nog een appeltje of driehonderd liggen..... (hi,hi,hi) Dus Linde kan aan de bak!!!

Als Linde het zo goed blijft doen, dan zet ik het bijvoeden sneller door. Misschien is haar interesse nu gewekt??? Ze is trouwens ook van de 17e mei. Lekkere mesijes worden het al he. En wat kunnen ze op hun manier al veel 'duidelijk' maken.
geniet er van! Liefs Pippi

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga deze week direct ijsblokbakjes aanschaffen! Kan ik lekker aan de slag!

@ Pippi: wat grappig dat je kleine meid wel aardappelpuree lust en groente en fruit nog niet zo lekker vind! Sofie vond de rare smaakjes wel even wennen, maar heb het idee dat ze het wel lekker vind. Gister begon ze elke keer te jammeren als ze het hapje dat ze had genomen door had geslikt!
En wat worden ze groot he?

Groetjes Marije

HoiHoi,
ik ben nu 2 weken geleden begonnen met banaan en peer gemengd (vers en wel uit de vriezer) kan wel volgens andere meiden op het forum. Maar mijn mannetje vind het nog steeds vies, doet zn mond erniet echt voor open, lachen na de lepel en als die bij zn mondje kom er tegen blazen maar verder niet. Als die wel een hapje neemt blijf die vieze gezichten trekken en dat na 2 weken. Zal die er nog niet aan toe zijn ofzo???

Groetjes

Hoi

Wij gaan  pas over 3-4 maanden beginnen met pap, vruit enzo, maar ik heb op advies van mijn oudere zus alvast appelmoes in blokjes ingevroren. De appelboom van mijn vader  was dit jaar amok gegaan met appels en ze zijn lekker zoet. Die blokjes  gebruikte mijn zus om de pap van haar kinderen me te zoeten ipv zuiker. Dat die appels  gratis en voor niets zijn is mooi meegenomen. Wij  hebben ruim 8 kg moes in de vriezer liggen maar gebruiken het ook voor ons eigen toetjes en taartjes.

Liefs

Mor 74      

Terug
Bovenaan