De eerste hapjes

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,

Ik ben begonnen met het geven van banaan, dit heb ik een week gegeven en nu zijn we vandaag begonnen met appel. Vind het alleen niet echt makkelijk om klaar te maken. Ik heb het geraspt, maar daar ben je nogal een tijdje mee bezig! Nou vroeg ik me af of je geraspte appel in kan vriezen en zo ja, hoe lang van te voren moet je het dan uit de vriezer halen voor je t gaat geven?

En nog een ander vraagje, eerst banaan, appel, peer e.d. geven en dan groenten? Of bijv. volgende week wortel geven en de week erop peer?

Wie heeft er tips??

Groetjes Marije
mv Sofie 17-05-08

Ja, daar heb ik wel tips voor. Ik ben een fervent zelfkoker als het op babyfood aankomt. Bij m'n dochter (nu bijna 2 jaar; onze zoon is nu pas 6 weken) heb ik dus wel wat handigheidjes ontdekt:

Appel klaarmaken deed ik door een appel te schillen, in stukjes snijden en dan een minuutje in de magnetron (of even koken in een mini-laagje water). Daarna met een staafmixer pureren. Als je de "appelmoes" wilt invriezen moet je bij het pureren even een paar druppels citroensap toevoegen, anders wordt het heel snel bruin. De appel is dan nog wel goed te eten, maar 't ziet er niet zo lekker uit. Citroensap kun je gewoon uit zo'n citroenvormig flesje uit de supermarkt gebruiken. Ik gebruikte trouwens Golden Delicious appels; die zijn lekker zacht en zoet van zichzelf.

Bij m'n dochter zijn we begonnen met peer (zelfde handelswijze als de appel), appel en banaan. En daarna al snel een keertje wortel (in kleine stukjes koken en dan pureren), sperciebonen (verse of diepvriesbonen koken en pureren) en erwtjes (diepvries erwtjes koken en pureren). Als ze moeite had met de smaak mixte ik het met wat "appelmoes".