De eerste kleertjes

Hey meiden, hebben jullie al nagedacht over de eerste kleertjes die de ukkepuk aankrijgt? Wij hebben van mijn ouders een supermooie romper gekregen met lange mouwen, alleen is die heel mooi wit....en de baby is dalijk natuurlijk allesbehalve schoon.... Want die wordt tegenwoordig toch niet meer gewassen in het ZH?
Krijg je die vlekken er weer goed uit? En wat aantrekken over de romper?
Ik voel me echt totaal onwetend...is dat iets wat meer 'eerste moeders' hebben? Er zijn nog wel meer dingen waar ik nu nog echt geen flauw benul van heb hoe dat dalijk 'moet'.... Pfffff

Mijn eerste twee zijn na de geboorte ook niet gewassen, en zijn na ongeveer een uur ook in hun nieuwe tenue gehesen. Dat is daarna gewoon in de was gegaan en ik heb er nooit wat van gezien dat het vies was of zo. Als er bloed in de kleding zit schijn je dat het beste te weken in koud water.
Mijn kindjes hadden allebei een romper met lange mouwen, een broekje met elastische band boven en onder aan de enkels, losse sokjes, en de een een truitje en de ander een vestje aan. Een los broekje is handig om te verschonen zonder alles eerst uit te moeten trekken. (wat bij een pyjamapakje vaak wel moet) En de elastische band bij de enkels om niet van die gapende broeken aan te hebben.
Ik heb van allebei de allereerste pakjes bewaard in een koffertje met de foto's die niet in het boek zijn gekomen, het geboortekaartje, een kraamcadeautje,het bevallingsverhaal wat ik opgeschreven heb en de verloskundigenkaart, tegenwoordig boekje. En elk jaar als ze jarig zijn gaat het koffertje open en kijken we er samen in. Dat is heerlijk zwijmelen voor mama en ook de kinderen kennen het verhaal al goed. Succes met kiezen. Veel plezier met het verzinnen van je eigen aanpak.

Baby''s worden niet gewassen als ze niet onder de meconium zitten. Dat is beter voor het huidje. Maar ze liggen het eerste uur in een paar doeken en voordat ze aangekleed worden, zijn ze al mooi droog hoor. Ik heb zelf nog ouderwetse luiertruitjes en een omslagluier klaar liggen voor de eerste week. Vind dat zelf erg lief. Maar mijn vriendin had haar kleintje vorig jaar gelijk al in echte jongenskleertjes gehezen. Het is maar net waar je van houdt. Ik vind de eerste 4 weken echt voor witte en creme-kleurige mini kleertjes hahahaaha. Daarna mogen er wel wat kleurtjes bij komen.

Ff inbreken ;)

Ben al moeder van 2, en ud van nr 3 in okt.

Als je geen ervaring heb kun je het beste gaan voor rompers/ vestjes met druk knoopjes (ofwel omslag baby kleertjes) Is wat makkelijker aan te doen.

Pyjama's heb je ook nog niet nodig de eerste 2 maanden, ze slapen gewoon in hun kleertjes. Al doe ik wel de sokjes uit (als die al niet uitgeschopt zijn hhahaah) en het broekje. Ik heb ze te slapen in een kleine maat slaapzak, dat geef ze wat meer geborgenheid die ze meestal fijn vinden.

Kleertjes met capusion (moeilijk woord) is echt niet aan te raden. Ze moeten er dan op liggen. Ook druk knoopjes op de rug of andere knoopjes op de rug is ook niet lekker.

Verder kijk gewoon in de baby winkel, ligt genoeg keuze. Je baby kan je soms wel 4x per dag schone kleertjes aan trekken. (urine, ontlasting of spuug). Hou daar ook rekening mee met wassen.

Ik vind pakjes juist wel handig ;) Al ben ik natuurlijk al heel wat gewend en heb echt de handigheid in aan en uitkleden van baby's. Wel heb ik die pakjes (jumpsuits) in maat 56 en 62 en groter.. De eerste maat niet.

Mijn kinderen waren niet zo heel groot en konden tot 3 maanden nog in maat 50. Een andere kan dit maar hooguit 1 maand. Mijn zusje maar 1 week.

Succes met shoppen!

Goed topic! Vroeg ik me idd ook af. Moet je ook luiers mee? Of hebben ze dat in het ziekenhuis? En hoe zit het met navelbandjes? Die heb ik gekocht bij HEMA maar hoe het werkt.. No idea. Mijn vriend zegt: ah joh gooi gewoon alles in een tas, laat ze het daar uitzoeken haha. Maar ja, dat advies heb ik ook niet veel aan.

Navelbandjes worden in het ziekenhuis niet gebruikt. En pampers hebben ze daar genoeg hoor. Je hoeft alleen te zorgen voor de kleertjes. (en als je ze niet bij hebt, hebben ze altijd nog een voorraadje liggen die ze tijdelijk kunnen gebruiken) De navelbandjes heb ik thuis wel gebruikt. Vond dat toch wat fijner dan dat allemaal maar los in het rompertje zat. En zeker nadat het stompje er af was heeft het bij de oudste nog een paar dagen een beetje gebloed. Dus dan was zo''n bandje toch wel fijn. Je doet hem gewoon om het buikje heen en maakt het vast met een stukje leukopor. Kraamverzorgster weet dat wel.

Ik heb wel pyama''s gebruikt vanaf het begin en heb weer een hekel aan die complete pakjes. Slaapzak ben ik pas gaan gebruiken toen hij ruim 5 maanden was. Dus heel veel dingen is toch uitzoeken wat je zelf prettig vindt.

Terug
Bovenaan