De groei van onze kleine

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Twee weken terug was tijdens de echo gezien dat ons kindje aan de kleine kant was. Ze viel elke keer precies op de gemiddelde lijn, maar bij de laatste meting viel ze eronder.

Gisteren heb ik weer een groei echo gehad en ze is gegroeid. Ze is nog wel kleiner dan gemiddeld, maar is wel netjes met de curve meegegroeid. Over twee weken hebben we weer een echo om te kijken of dit constant is.

Ze lag nog steeds met haar billetjes naar beneden en haar hoofdje lag tegen mijn zwevende rib . Dat zit absoluut niet lekker. Ik moet echt heel recht gaan zitten wil ze niet in de weg zitten. Ik heb al een paar keer  de vraag gekregen  waarom ik zo ongelukkig zit. Als ze niet draait gaan ze met 36 weken een versie doen, maar goed ze heeft nog 6 weken om te draaien. We wachten lekker af.

Verder heb ik ineens sinds vandaag vreselijke pijnscheuten aan de spier (tenminste ik denk dat het een spier is) van mijn linker bil. Vooral met opstaan.

Groetjes

Hoi,

Ik ben gisteren naar de VK geweest en ze schatte ons ukkie ook klein, iets onder het gemiddelde.
Maar mijn VK vond dit nog geen probleem ook mede omdat ikzelf erg slank ben denk ze dat daarom ons ukkie niet zo groot is / wordt.
Ze denkt dat er bij mij een 5 / 6 ponder uit gaat komen. Prima hoor, als het maar gezond is.
Maar nu ik jou verhaal lees vind ik het wel raar dat ik geen groei echo krijg.

Wel vervelend dat jou beeb op zo'n vervelende plek ligt. Hopelijk gaat ze snel draaien.

Kruimel

Hoi Kruimel,

Ik denk niet dat het raar is dat jij geen echo krijgt. Ik loop bij de gynaecoloog, omdat ik vorig jaar na een zwangerschap van 19 weken ben bevallen van een zoontje, Sven. Ik kreeg met 15 weken een hele zware bloeding die uiteindelijk de baarmoeder zo heeft geirriteerd dat ik weeen kreeg. Uiteindelijk bleek het bloed achter de placenta vandaan te komen, maar wat de uiteindelijke oorzaak is geweest zal nooit duidelijk worden.

Ik sta nu dus onder extra strenge controle. Echt alles wordt in de gaten gehouden. Ik heb om de vier weken een echo en bij elke echo lag de groei op het gemiddelde, maar twee weken terug zat de groei ineens onder het gemiddelde. In het ziekenhuis zeiden ze ook wel dat het niet zorgwekkend was, maar gezien ons verleden een reden om toch even om de twee weken een echo te maken. Haar achterstand is nog geen twee weken, dus dat valt mee.

Ook wordt elke vier weken de lengte van mijn baarmoedermond gemeten. Dit is ook om uit te sluiten dat de boel niet verweekt en er dus weer een vroeggeboorte dreigt.

Ook mijn vriend en ik zijn beide niet heel groot en ik ben ook vrij tenger van bouw (als ik een beetje oplet met eten ). Ik denk dat dit kindje ook iets van 5 a 6 pond zal zijn.

Maak je geen zorgen in iedergeval, mocht je verloskundige echt het idee hebben dat er een flinke achterstand is dan had ze je wel doorgestuurd. Hoop dat je een beetje bent gerustgesteld.

Groetjes

Hoi,

Fijn dat de kleine wel gewoon met de eigen curve meegroeit. Dat hebben wij vorig jaar ook met ons dochtertje gehad. Met 20 weken begonnen ze voor het eerst over groei achterstanden en wij hebben toen met 24, 28 en 32 weken een echo gehad en ze bleek inderdaad wel klein te zijn maar wel gewoon volgens haar eigen lijn te groeien.

Dat doet ze nu nog steeds. Met haar 15 maanden is ze 74 cm en net aan 8 kilo.

Nu ben ik zwanger van de derde en ook dit kindje ligt onder het gemiddelde. Ga er dinsdag bij de vk wel weer even naar informeren want ik zou in principe geen extra echo meer krijgen (heb ik 3 weken geleden wel gehad) maar mijn buik is echt zo klein. Gewoon nog kleiner dan bij de vorige 2 en dat verbaast zelfs de vk voor bij een derde.

Wel lekker dat ze je nu zo goed onder controle houden want wat jullie hebben meegemaakt is erg heftig. Het is alleen wel jammer dat het gelijk zo medisch is en natuurlijk helemaal niet meer onbezorgd.

Syl

Terug
Bovenaan