De hik

Als mijn dochtertje (4 weken) heeft gedronken, heb ik nogal veel moeite om haar een boertje te ontlokken. Maar ook als ze wel een boertje heeft gelaten en een tijdje lekker bij mij tegen / over de schouder heeft gehangen, krijgt ze als ik haar in bedje leg toch vaak nog ontzettend last van de hik. Op zich zie ik dit meestal wel aankomen, want ze ligt dan heel wakker en onrustig in haar bedje te draaien, zodat het wel duidelijk is dat haar iets dwars zit. Maar vaak duurt het dan nog wel een half uur  (of soms langer) voordat ze dan uiteindelijk  de hik krijgt. Bij elk hikje moet ze dan spugen (steeds kleine golfjes melk die eruit lopen), wat ik alleen kan stoppen als ik haar wat rechtop hou. Zolang de hik aanhoudt hou ik haar lekker bij me, maar is ze wel heel onrustig, en moet vaak schreeuwen of huilen. Het is zo duidelijk  dat ze zich dan echt even helemaal niet lekker voelt. Gelukkig gaat die hik wel tamelijk snel over en is ze daarna gelijk rustig, maar ik vind het zo vervelend om te zien hoe moeilijk ze het  heeft tijdens de hik.
Heeft iemand een tip voor mij om te voorkomen dat ze de hik krijgt?

Josien
 
hoi,

Bas had in het begin ook heel vaak de hik na de voeding (fles), nu is dat helemaal niet meer zo. ik heb eens even bedacht waarom dat is veranderd. Bas heeft nu geleerd te stoppen met drinken als hij genoeg heeft gehad, maar in het begin dronk bas alles wat hij kreeg ook op. met als resultaat: de hik.
onze bas was heel gulzig en hongerig en zat in een groeispurt, en als hij te veel dronk kreeg hij dus ook de hik. daardoor hapte hij weer lucht en daardoor ging hij weer spugen.

Nutriton(johannesbroodpitmeel) wil misschien ook wel helpen. voegt niks toe en zorgt niet voor verstopping, zorgt er alleen voor dat de voeding wat dikker wordt zodat het niet weer omhoog komt (in jouw geval, bij elke hik). dit kan ook bij borstvoeding.

misschien heb je wel een heel gulzig kindje net als ons. ik kan natuurlijk niks met zekerheid zeggen, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes Mirjam, mama van bas 9 weken en 1 dag
 
Bedankt voor deze tip, volgens mij heeft het wel geholpen.

Ik geef het niet voor elke voeding; ik geef borstvoeding en moet het dus voor en na  de voeding apart geven. Ze trekt er steeds een vies koppie bij, en probeert het ook met haar tongetje naar buiten te werken (en dat lukt haar aardig) maar ze krijgt ook wel wat binnen en heeft minder vaak de hik.

 
Terug
Bovenaan