De kraamtijd

A

Anoniem

Guest
hai meiden.
Ook deze is gepikt van de zomermama's. Ik vond het een hele leuke topic, en ben hier ook nieuwschierig naar bij jullie. Hoe was je kraamtijd? Hoe waren die eerste momenten? Had je een leuke kraamhulp? Kwam er ( te) veel visite? Hoe ging het met de emoties? Zou je de volgende keer dingen anders doen?

Ik al aftrappen.

Na een voorspoedige thuisbevalling kwam op 14- 12 Roef ter wereld. Hij deed het niet zo goed, had een Apgar van 5-7-9, dus gelukkig kwam het snel goed. Ik vond het heerlijk om thuis te bevallen, na een korte douche lag ik als de koningin in mijn bedje, met mijn prachtige nieuw gekocht overtrekzet erop. Roef was erg misselijk de eerste drie dagen, en dronk daardoor slecht aan de borst. Maar had ook weinig nodig, want was verder wel zoet en tevreden. Ivm met zijn slechte Apgar mochten we hem de eerste dagen niet uit handen geven. Ik vond dat een heerlijk argument om hem lekker bij me te houden, en volgens mij was Roef het er ook wel mee eens!

De eerste twee dagen hadden we een geweldige kraamhulp. Ze was een oude bekende, en het was zo gezellig, zo vertrouwd. Maar helaas... op maandag stond er een ander voor de deur, ze was ziek geworden. Dikke tranen van teleurstelling!
De nieuwe "kraamtut" zoals ik haar al snel noemde vond ik heus een lief mens, maar daar was ook alles mee gezegd. Vooral als ze s'morgens binnenkwam en naar mijn "onderkantje" informeerde deed het mijn tenen krommen. Ik was blij dat ze wegging!

Verder was het suikerzoet. Buiten was het ijskoud, en binnen zo knus met de kerstboom en mijn kleine knulletje. Roef deed het goed, was rustig en sliep veel, waardoor ik echt even bij kon komen. Elke middag tukte ik een uurtje mee, wat me echt wel goed deed. Ook nu nog probeer ik ergens op de dag even een uurtje mee te slapen, zo blijven de nachtvoedingen een beetje te doen. grote broer Bor was de eerste drie dagen erg druk en vroeg veel negatieve aandacht. Mede daardoor zijn we zeer selectief met visite geweest, de rust voor hem was wel belanrijk. Maar ook wij hadden geleerd van de vorige kraamtijd, toen was het zoete inval en werden we echt geleefd. Nu hebben we veel bewuster de tijd genomen om te kunnen genieten van elkaar, en te wennen aan ons nieuwe gezinnetje. Ik kijk er met een heel goed gevoel op terug, en zou zo de tijd terug willen draaien! Daar heb ik zelfs de bevalling nog een keer voor over!!

ben benieuwd naar jullie verhalen,
Groetjes Annemarie

Leuk al die nieuwe topics! Ik zal wederom de tweede zijn

Op 2 December werd onze mooie dochter Shenaya geboren.. Ze kwam 3 weken en 1 dag te vroeg dus ik moest helaas in het ziekenhuis bevallen!
Ze deed het meteen goed 9-9-10 dus daar was ik heel blij om..
Ze woog 2740 Gram dus gelukkig geen couveuse.

Na 24 Uur mochten we naar huis, na een nachtje en een ontbijtje in het ziekenhuis vertrokken we als gezinnetje naar huis!
Nog geen kwartier later stond de kraamverzorgster voor de deur..
Meteen al was het heel erg gezellig en toonde ze enorm veel belangstelling!
Ze was mega lief en leuk tegen Shenaya, gewoon alles vertellen enzo heel erg fijn.
De eerste dag thuis moest ik wel verplicht van d'r gaan slapen tussen de middag want de twee nachten ervoor waren beide heel erg kort!

De hele week heeft ze heerlijk voor ons gezorgd en ons van alles uitgelegd en laten zien.
Ze had hele goeie tips voor als ze er straks niet meer was!

Helaas ging de week enorm snel en missen we haar nu nog!!

Nadat ze weg was ging alles heel erg goed! Ze groeit goed en ze word alleen maar langer..
Wel eng om het ineens alleen te moeten doen maar gelukkig is het helemaal goed gekomen!!

Ik heb een mooie kraamtijd gehad!

hoi,

de nacht van 4 op 5 december ben ik na al 22 uur weeen naar het zh gegaan(medische indicatie ivm grootte kindje) daar is uiteindelijk via een keizersnee om 12.13 uur Ryan geboren.

de eerste 3 dagen moest ik in het zh blijven,   en daar is toch echt wel teveel visite geweest! ) ongevraagd langskomen enzo

Toen we thuiskwamen was na een uurtje de draamhulp er al. Wij kenden haar al en ik wist dat zij kwam kramen.

De hele kraamweek hebben we niet meer als 3 personen kraamvisite gehad. mijn vriend heeft de kraamweek gewerkt dus alleen in de avond visite, en maximaal tot half 10 daarna wouden we slapen.

Ik heb echt een ontzettend fijne kraamweek nouja het waren 10 dagen gehad, zowel in het zh als thuis ben ik heel goed verzorgd en heb veel lol gehad met de kraamhulp en zei heeft me heel veel geleerd.

Liefs Pascale

eyey.

ik ben ingeleid en in het ziekenhuis bevallen ( mi )
omdat ik een ruggeprik had gehad moesten we een nachtje in het ziekenhuis blijven.
toen ik volgende dag naar huis ging kwam na 2 uurtjes de kraamhulp eraan.
ik was niet gelijk blij met haar, maar na een dag vond ik het toch verschrikkelijk fijn dat ze er was.
ze hielp me goed en gaf mij uitleg, de 7e dag storte ik inelkaar en was zij er om me te helpen. toen ze de volgende dag voor het laatst was vond ik dat verschrikkelijk, ik mis haar soms nog.
het is mij verder tegengevallen toen ik die dag ben ingestort ben ik nooit meer lekker eruit gekomen, en ik blijk een ppd te hebben.
met de pilletjes heb ik het nu wel onder controle, maar ik had me het heel anders voorgesteld, en ik vind het heel jammer dat ik me zo voel.
ik heb gelukkig geen haat gevoelens naar sem, en ik houd echt van hem.
maar soms vind ik dat ik er niet van kan genieten, dan kijk ik naar hem en denk ik, ben jij van mij?

maar alles komt goed
xx martine mamma van sem

leuk topic!

ik ben op 21 december in het ziekenhuis, na 22 uur weeen, bevallen. Omdat de vliezen langdurig gebroken waren en mijn hypertensie, moestem we blijven. Een nacht en dag. Op de dag zijn enkel mijn ouders en schoonouders en zus van manlief geweest.
's avonds laat mochten we naar huis. Thuis waren de opa's en oma's. Ik ben meteen naar bed gegaan en vond het eigenlijk wel wat druk.
Maar zij bleven lekker allemaal beneden en ik boven. Na 1,5 uur kwam de kraamhulp, die ons even de nacht door geholpen heeft.

Een wat oudere dame, de volgende dag kwam er een andere. Erg leuke meid, alleen vertelde ze meteen dat we gedeelde zorg hadden. Ze moest dus ook nog naar een ander gezin en ze was met kerst vrij. dan zouden we weer een ander krijgen. Na kerst kwam ze weer.

Ik was erg blij dat manlief vrij had en er dus ook was. Want 4 uurtjes kraamhulp is niet veel. Maar ze was erg aardig en legde alles goed uit. Omdat het meteen kerst was, was het redelijk rustig de eerste dagen. Opa en oma en vrienden. Maar na kerst kwamen er meer. Eigenlijk liep alles wel goed en vonden we het wel gezellig.

De kraamvrouw die met kerst er was, daar was ik niet zo'n fan van. Ze klaagde continue dat ze twee gezinnnen moest doen, dus twee keer een badkamer schoonmaken ed. en dat dat allemaal erg zwaar was. Nu begrijp ik dat wel, maar halloo ik kan daar toch niets aan doen of veranderen. Ga lekker klagen bij je werkgever!

Ik heb geen kraamtranen gehad, wel erop gewacht maar ze kwamen niet. Toen de kraamhulp weg was was het ook oke, omdat we maar weinig kraamzorg hadden waren we er al meteen aan gewent en viel het eigenlijk allemaal wel mee.

Manlief was de week erna ook nog vrij en toen hebben we aardig wat kraambezoek gehad. Maar niet meer dan 2 afspraken op een dag. En dat ging goed.

Ik kijk wel terug op een leuke tijd!

hey

op 28 dec 2007 ben ik om half 4 bevallen van onze dochter feline
de bevalling viel me reuze mee maar 10 uur en 10 min persen
heel was anders als me zoontje met 48 uur en 1 uur en  driekwartier persen

mij ouders waren er ook die wonen in duitsland en heel de familie heeft doorgeslapen  terwijl ik aan het bevallen was

toen de kraamverzorgster kwam   had ik zo iets van hoe gaat ze erop reageren   dat me ouders er zijn
maar het ging zo goed   echt een schat van een mens
sochtens lekker met me moeder en kraamverzorgster koffie drinken en buiten in de serre een sigaretje roken   terwijl alle mannen nog lagen te pitten
de 4 de dag heb ik kraamtranen gehad
omdat ik toch iets had     ojee hoe ga ik dat nu met 2 doen     waar ben ik aan begonnen
toen de kraamverzorgster weg ging heb ik savonds zitten huilen
me ouders 2 dagen eerder weg   nu de kraamverzorgster    
en ik heb zo genoten van de kraamweek en ik keek daar ook zo naar uit
en dan vliegt het voorbij   zelfs nu zit ik met een brok in me keel

feline doet het perfect   en justin   vind het ook allemaal best   en kan me geen betere kinderen wensen

mijn kraamtijd was helemaal niet leuk.
ik was 1 dec uitgerekend en op 26 nov stuurde de vk me voor de 2e keer naar het ziekenhuis i.v.m hog bloedruk.
daar ging mijn thuisbevalling,
ik had me er zo op verheugd lekker in mn eigen omgeving ik zag het al helemaal voor me   gelukkig mocht ik na het ziekenhuis bezoekje wel weer naar huis maar moest de volgende dag terugkomen om half 12. dus wij de 27e weer naar het ziekenhuis. ik had verwacht even bloeddruk meten en weer naar huis maar helaas was mn bloeddruk zo hoog dat ik moest blijven (190/120) ze zouden de bloeddruk stabiliseren door bedrust en afwachten wanner de bevalling zou beginnen.
tegen de avond kwamen ze bij en vertelden doodleuk dat ze me de volgende dag om half 8 sóchtends gingen inleiden.

ik meteen mn mannetje bellen en zeggen dat ie er dan moest zijn.
de hele nacht heb ik geen oog dichtgedaan er lag 1 naast me die 22 wken zwanger was en bloedingen had ( wel lekker elk uur even roken) die meid die snurkte als een volwassen kerel.

de hele nacht heb ik lopen hopen dat ik wat ontsluiting zou hebben. daarbij drong het tot me door dat het er nu toch echt uit moest. bijna de hele zwangerschap had ik aan struisvogelpolitiek gedaan. ging het over bevallingen dan hup kop in het zand zover is het nog niet.

de bevalling zelf was een echt drama de weeen kwamen niet op gang gelukkig wel 3 cm ontsluiting. de weeopwekkers gingen steeds hoger en hoger. daardoor weenstorm van 6 uur en 3 uur persdrang. plus nog een uurtje wachten op de gyn daarna prikjes. hartfilmpje en medicijnen voor bloeddruk die erg hoog was.

12 uur smiddags voelde ik de eerste wee (had ze al langer maar voelde niets) half 11 savonds is ie geboren. ons manneke zat had zuurstof tekort dus de pomp werd gebruikt. daarna zat ie klem met zn schouders.

heb hem 10 seconden op mn buik gehad en hij huilde niet dus werd meteen weggehaald. de kinderarts stond gelukkig paraat hij werd meteen aan het zuurstof gelegd en in de couveuse (eenvent van 8,5 pond)

na veel smeken mocht ik 10 minuten naar hem toe daarna hebben ze me weer op de verloskamer gelegd zodat ze alles goed in de gaten konden houden.
ons kereltje had tijdens de bevalling een streptokokinfectie opgelopen. (dat is een bacterie in het geboortekanaal) dat betekende dat hij nog niet naar huis mocht. hij is woensdags geboern de 28e en we moesten zowoezo t/m zaterdag blijven ik i.v.m de bloeddruk en hij omdat hij medicijnen van mij binnen had gekregen.
de 29e om 9 uur heb ik hem voor het eerst echt vast mogen houden en kon ik naar hem kijken en hem kusjes geven en knuffelen en de fles geven (bv mocht niet door de medicijnen) melvin heeft t/m de donderdags een dikke week dus in het ziekenhuis gelegen. ik ben maandags naar huis gegaan omdat het onduidlijk was of de verzekeraar het zou vergoeden als ik zou blijven.
doordat melvin klem had gezeten had ik ontzettend veel pijn aan mn stuitje en mn schaambot. en was dus niet erg mobiel. daarbij had ik zo hard geperst om hem eruit te krijgen dat mn kringspier niet goed meer werkte die stond gewoon open zeg maar. plus dat ik doordat ik bijna niet at behoorlijk aan de dunne was. (verder geen details)

dinsdag was mn man vrij en zijn we samen naar de voedingen van melvin geweest hij s'ochtendsa de eerste alleen ik was helemaal kapot. de woensdags moest hij werken ewn ben ik s middags met mn schoonzus geweest en s avonds met mn schoonmoeder.

elke keer als ik weg ging brak mn hard dsat ik dat kleine mannetje achter moest laten. als ik thuis was en keek op internet en zag dat hij huilde dan huilde ik met hem mee   ( en nu weer haha). de donderdag mocht hij mee naar huis nadat we hem de fles hadden gegeven en hij de laatste antibiotica had gehad. eenmaal thuis allemaal doodop en blij dat we nu eindelijk rust zouden hebben heeft mn man gebeld voor de couveuze nazorg. die was er na een uurtje of 2 geloof ik.

wat we kregen was een kraamverzorgster die deed alsof melvin net was geboren hij was toen al 9 dagen normaal heb je dan geen kraamzorg meer. we jhebben duidlijk aangegeven dat we graag wat dingetjes wouden weten met betrekking tot de verzotging van onze vent. we hadden nog nooit een fles gemaakt of hem in bad gedaan (dat kon niet omdat ie een infuus had).

die vrouw maakte me stapelidioot. ze vloog als een wervelwind door mn huis en zat overal aan. en we moesten dit maar doien en dat en zus en zo. en ik wou helemaal niks doen gewoon rust en genieten van het feit dat ons mannetje thuis was.

ze is 1 dag en 2 ochtenden geweest dat was kraamzorg en we konden dan nog couveuse nazorg krijgen maar heb heel snel gezegd dat dat niet hoefde.

ik heb het hele verhaal maar even verteld want dan is het mischien wat begrijpbaarder. ik heb het gevoel alsof ik helemaal geen kraamdagen gehad heb. kan er nog steeds wel o huilen dat het allemaal zo gegaan is. ik had het me zo anders voorgesteld. gelukkig gaat met melvin nu alles goed mijn bloeddruk is alleen nog steeds te hoog maar dat komt vast wel goed.

Ik moet zeggen dat ik mijn handjes kan dichtknijpen. Ik heb een heerlijke kraamweek gehad en geniet nu nog.

Bij de eerste was het zo stressvol, vooral omdat hij veel huilde ivm krampjes etc. Maar bij onze tweede gaat het veel rustiger. Zij is ook veel rustiger.
Wel is het nu soms moeilijk om haar in slaap te krijgen....dus dat is weer even zoeken.

Maar het gaat allemaal erg goed.

In de kraamweek sliepen wij meteen al beter, omdat ze goed sliep. En wij waren nu natuurlijk beter voorbereid......we wisten wat we moesten verwachten met die voedingen en nachtritmes en dat scheelt enorm

En het bezoek hebben we vooral overdag en in het weekend en niet in de avonduren, dan kunnen wij af en toe ook lekker op tijd naar bed.

gr mama van MD en JA

Terug
Bovenaan