De kruipers onder ons

Leah kruipt al heel lang. Vliegensvlug, dat snap je wel. Ze loopt ook wel rond de tafel. Ze maakt nog helemaal geen aanstalten op te gaan (los) lopen. Maakt mij verder niets uit, ieder kind zijn eigen tempo, hoewel het me wel heerlijk lijkt als ik haar niet altijd hoef te tillen als ze uit de kinderwagen is. Nog meer kruipers onder onze kindjes? Kruipen jullie kids ook al zo lang? En zijn ze ook een beetje 'bang' om te lopen? Leah gaat snel weer op haar knietjes als we proberen te stappen aan 1 handje (aan 2 handjes durft ze wel).

Hallo,

ook Bente, nu 18 maanden, kruipt of schuift alleen nog op haar billen. Ze kan zich sinds een maandje optrekken en stapt sinds 2 weken overal langs, zelfs langs de muur. Aan 2 handjes lopen wil ze ook wel, maar aan 1 hand? Ja als ze het niet in de gaten heeft, hahaha. Dan gaat het ook best goed, maar anders...
Dus Leah is niet de enige, volgens mij zijn er nog wel een aantal van dit forum die nog niet lopen.

Groetjes Danielle

Hier nog een kruiper!
Jasmijn is inmiddels alweer 19 maanden, maar kruipt dus nog steeds. Ook heel snel inderdaad.... haha :eek:)
Ze trekt zich overal aan op en wil de hele dag wel aan mijn hand lopen. Aan 1 hand lukt haar ook. Al gaat dat iets wankeler als aan 2 handen. Als ze aan mijn hand(en) loopt straalt ze helemaal. Achter haar loopkar loopt ze ook heel goed. Sinds een paar dagen gaat ze af en toe even losstaan, maar als ik haar neer zet en los laat dan laat ze zichzelf snel zakken. Dat doet ze trouwens heel stabiel. Ze laat zich niet vallen, maar zakt heel rustig door haar knieen. Ik denk dat ze wel kan lopen als ze het gewoon zou doen, maar dat ze het niet durft. Volgens mij moet ze er eerst helemaal zeker van zijn dat ze het kan.
Ik maak me geen zorgen. Het komt wel. Al is het altijd wel fijn om te horen dat er nog meer kruipers zijn... ;o)

Succes met jullie kruipertjes.

Liefs Trudi

Ja hoor, hier nog een!

Norah is 19 maanden en ook bij haar is het een kwestie van niet willen/durven lopen, in plaats van niet kunnen. Ze voelt zich gewoon nog niet zeker genoeg. Sinds twee weken vindt ze het wel geweldig om aan 1 handje te lopen, ze wil nu niet meer aan 2. Ze heeft al wel een paar keer wat stapjes los gezet, maar niet van harte. De dagen erna wil ze dan ook echt niet meer proberen.

Ik vond het wel grappig om te lezen dat Jasmijn zich zo stabiel laat zakken. Dat klinkt zo herkenbaar! Ze is met haar grove motoriek sowieso heel bedachtzaam, zal zich nooit zomaar van de bank storten ofzo.

Kruipen kon ze trouwens ook laat. Ze heeft heel lang op haar buik geschoven (en veel T-shirtjes versleten...). Zelfs toen ze op handen en knieen kon kruipen, deed ze dat maar amper. Het duurde weken voordat ze niet meer op haar buik door eht huis schoof. Ik verwacht dat het nu met het lopen ook niet van de ene op de andere dag zal gaan. Het gaat echt stukje bij beetje. Maar zo komt ze er ook. Jullie ook succes!

Groetjes,
Jamie

Laura is nu bijna 18 maanden en kruipt ook nog vrolijk rond. Achter haar loopkar kan ze heel hard lopen (vooral in de lange gangen van het verzorgingshuis bij opa en oma)! Soms doet ze wel eens twee stapjes naar me toe, dan weer een paar dagen niet. Ze kan nu ook aan één handje lopen, is verder ook heel voorzichtig met van de bank afgaan enzo.

Eva (nu 20 maanden) loopt ook nog niet,
kruipen heeft ze ook nooit gedaan, ze schuift op haar billen rond, daar is ze pas laat mee begonnen, zo rond de 14 maanden.

Zo rond de 18 maanden hadden we het idee dat Eva een beetje vast begon te lopen in haar pogingen om zich tot staan op te trekken en te gaan lopen, ze wist niet goed hoe ze het aan moest pakken en daarnaast is ze ook vrij angstig, probeert niet graag dingen uit op `t motorische gebied.

Nu krijgt Eva ongeveer een maand fysiotherapie. Zij blijkt erg lening te zijn en hoewel je dat niet zou verwachten, blijkt dit juist een obstakel te zijn bij het leren lopen en vaak ook een reden voor kinderen om op de billen te gaan schuiven.
Er word tijdens de therapie ook hard gewerkt aan het kweken van zelfvertrouwen (want dat blijft toch het grootste probleem, het niet goed durven) en dat lijkt te werken. Ze begint zich steeds vaker zelf op te trekken en staat steeds vaker los te spelen. Lopen aan 2 handen gaat ook steeds beter!
We wachten maar geduldig af.....

Vanaf haar geboorte is Eva trouwens niet erg ondernemend op motorisch gebied, zo kon ze al best snel omrollen, maar dat deed ze alleen als het echt nodig was en heeft ze er altijd een hekel aan gehad om liggend op haar buik te spelen.
Observeren, boekjes lezen en kletsen doet ze veel liever.

Groetjes Marieke

Terug
Bovenaan