De laatste loodjes: slapeloze nachten en koortslip

<p>Goedemorgen,</p><p>De meeste van jullie zullen het wel herkennen... de slapeloze nachten in het laatste trimester. Inmiddels ben ik ruim 39 weken zwanger en ze drijven me inmiddels tot wanhoop. Ieder uur word ik wakker van de beenkrampen, dorst, honger, mijn ribben in de verdrukking, omdat ik moet plassen of menstruatie achtige krampen... het duurt dan steeds weer minstens een half uur om in te slapen, om gek van te worden. Vanaf 5-8 uur slaap ik vervolgens helemaal niet meer totdat mijn vriend de deur achter zich dicht trekt om te gaan werken. Met een beetje geluk pak ik dan nog 1 uurtje. Er zitten ook nachten bij dat ik maar 1 of 2 uur slaap door een soort voorweeen. Overdag slapen lukt me niet, omdat ik me dan heel onrustig voel. Ik slik al magnesium pillen, neem voor ik ga slapen vaak een bad, ‘s nachts soms nog een paracetamol tegen de krampen.</p><p>Heeft iemand nog andere tips?</p><p>ik ben zo bang dat ik straks te uitgeput ben voor de bevalling. Ook ben ik gevoelig voor koortslippen zodra ik slecht slaap en dat is het laatste wat je nu wilt natuurlijk. Iemand nog tips ter voorkoming daarvan? Voorheen nam ik Lysine tabletten maar ik hoor van de een dat dat wel mag en van de ander van niet.. </p><p>van mij mogen ze de bevalling wel op gang brengen nu, maar zo werkt het helaas niet...?</p><p> </p>

Goedemorgen,
ik zou duidelijk bij je vk of gyn aangeven hoe jij je voelt.
ik heb bij Mn vorige zwangerschap slaappilletjes gehad van het ziekenhuis en toen dat niet werkte stond ik erop dat ze mij gingen helpen omdat ik inderdaad ook voelde dat ik op aan het raken was.
ik ben 2x gestript en met 39 weken ingeleid voor ik écht niet meer kon.
nu moet ik wel zeggen dat ik vanaf 25 weken niet meer kon lopen en elke dag aan de ctg lag ivm weeen.

het is het proberen waard.
heel veel succes nog even!

Snap heel goed hoe je je voelt op dit moment!! Ik ben nu 40.3 en ben het zo zat!!! Lichamelijk vind ik het zwaar,  zeker met ene peuter van 2 jaar erbij. Maar mentaal vind ik het misschien nog wel zwaarder. Het wachten... mijn zoontje is met 39.1 geboren dus had gehoopt dat deze ook op tijd kwam. Gelukkig weet ik uit ervaring dat je hier achteraf echt om kan lachen!!! En denkt waar maakte ik me toch zorgen om. Blijf er vooral over praten met je vk, maar bedankt dat je kleintje het gewoon nog erg fijn heeft en als je inleid verstoor je het natuurlijke proces van bevalling. Je ben er bijna!!!! 

Wat betreft die koortslip, haal deze in huis (online); 
De ‘Hot Kiss’
Bij mij was t laatst ook raak, waarschijnlijk door lage weerstand én weinig slaap. Normaal heb ik er niet vaak last van en vind ik mijn heil in zo’n tubetje. Nu ik heb gezien wat een (‘onschuldige’) koortslip kan doen bij een baby’tje heb ik ‘m op aanraden v e vriendin toch maar in huis gehaald. 
Ik werd wakker, kriebelde rond mijn lippen en dacht ‘neee!’. Besteld, denk 2 dagen later in huis, plek aangestipt (ik denk iets te vaak, zo enthousiast) en het is nooit n blaasje geworden. 
Je verhit de plek net hoog genoeg zodat het virus dood gaat, ik dacht 40 of 41 graden. Vandaar de naam. Het is n soort lippenstift formaat dus ik droeg t een paar dagen in m’n tas. Werkt op een batterij trouwens dus je koopt m voor altijd :) 
https://koortslipweg.nl/?gclid=EAIaIQobChMIk5Xuyeq34QIVj1QYCh2b0wq0EAAYASAAEgJ98_D_BwE

Qua in slaap vallen: ik raad rustige podcasts aan. Ik val meestal in slaap voordat t verhaal of de aflevering af is. 
(Met headsetje of oordopjes)
Of saaie radio, praatprogramma’s. Op Radio 1 kan je programma’s terugluisteren zoals Vroege vogels, Nachtzuster etc. Geen drukke reclames tussendoor waar je wakker van schiet :)
kennen jullie ‘Echt Gebeurd’? (Podcast). Zijn korte verhaaltjes van gewone mensen (als in, zoals jij en ik.. geen schrijvers of BNers) die een leuk, lief, bizar, grappig of ontroerend verhaal vertellen. Ik luister het nu aan de lopende band vanwege slaapproblemen. Beter dan wakker liggen en de volgende dag heb ik geen idee wanneer ik in slaap ben gevallen Haha. 
Succes met de laatste loodjes! 

@paaseitjes: dankjewel voor de tips! Luister je dan podcasts met oordopjes in en laat je die dan aan staan als je in slaap valt? Via YouTube? Ik ga me eens verdiepen in dat apparaatje... verder heb ik een berg fruit in huis gehaald, toch nog maar een nieuwe pot zwangerschapsvitamines, allerlei voeding met veel lysine erin en blijf ik uit de zon... nu hopen op het beste?
@Dajoja: jeetje met een kleintje lijkt het me helemaal pittig inderdaad... heel veel succes ook nog met het wachten en de laatste loodjes! Hopelijk zijn de baby’s er snel klaar voor!
@Jennml: ik heb gisteren na een redelijke nacht toch mijn hart hij de vk gelucht... volgende week gaan ze proberen te strippen als ik iets voorbij de 40 weken ben en anders heb ik de week erop een afspraak in het ziekenhuis voor een extra check en evt het plannen van inleiden. Hopelijk niet nodig maar wel fijn dat het einde in zicht is...

@Rolo: een app ‘podcasts’ (standaard op iPhone). Of de app van de radiozender. Zijn onbetaalde podcasts. Je hebt ook onderwerpen over zwangerschap Haha of meditatie (zoek ook met Engelstalige zoekwoorden). 
Niet op YouTube nee.
Ja ik laat ze gewoon lopen. Op de eoa manier gaan ze wel uit op n gegeven moment. 
Je kan ook luisterboeken proberen, die kosten vaak wel n paar euro (maar ik heb dan meer de neiging goed te luisteren, waardoor het in slaap vallen lastig wordt). 
Succes!

Terug
Bovenaan