Ik heb bij mijn vorige zwangerschap vanaf 37 weken elke avond krampeb gehad, en uiteindelijk ben ik ingeleid op 42 weken omdat er nog nul ontsluiting of verstrijking was. En zelfs toen heeft het nog drie dagen geduurd om met veel moeite de bevalling op te wekken.
Pin je dus echt echt echt niet vast op dat het elk moment kan beginnen. Gemiddeld genomen bevalt een Nederlandse vrouw op 41.1 dagen van haar eerste kindje.
Achteraf gezien denk ik zelfs dat ik het een beetje heb tegengehouden door bij elk krampje helemaal 'aan' te gaan en te hopen, en te timen. Ik zat veel te veel in m'n adrenaline en te weinig in ontspanning en oxytocine. Terwijl het precies dat is wat een bevalling kan opwekken en stimuleren.
De tip die ik laatst ergens las: zo lang je je krampen/weeen kunt negeren, negeer ze! Gewoon relaxed doorgaan met dat wat je aan het doen bent. Dan kom je en ongemerkt door de latente fase heen, en als je er echt niet meer omheen kunt dan weet je ook zeker dat het zo ver is.
Succes met de laatste loodjes! Geniet er nog maar even lekker van, die kleine frummel in je buik.