<p>Hee mama’s, </p><p>Met regelmaat loop ik tegen mezelf aan binnen mijn rol als moeder. Op verschillende vlakken ben ik onzeker en weet ik niet goed wat ik van mezelf en van mijn kindje mag verwachten. Doordat mijn eigen ouders niet zo capabel waren in het opvoeden heb in dingen geleerd van anderen door model-leren. In het moederschap zie ik dat deze manier van leren niet werkt, omdat het beeld van anderen als moeder vertekend zijn doordat het een moment opname is. Lang verhaal kort, ik zoek andere moeders die een realistisch beeld durven te schetsen van hoe zij het moederschap ervaren. De volgende dingen vind ik persoonlijk ingewikkeld: </p><p>- mijn zoontje lijkt meer hangerig en jengelig wanneer ik in de buurt ben. Hierdoor krijg ik het idee dat het aan mij ligt en mijn manier van opvoeden. <br />- ik vraag me met regelmaat af in hoeverre ik mag verwachten dat mijn kindje zichzelf vermaakt. Hoe lang ik mijn kindje mag laten huilen (nu anderhalf jaar)<br />- Ik vraag me af in hoeverre ik consequent moet zijn in mijn opvoeding en hoe ik negatief gedrag het beste kan afleren. Ik vraag me daarnaast ook af of anderen de dagen ook als lang ervaren?</p><p>- in hoeverre ik altijd de clown moet uithangen. Ik voel me met regelmaat niet fijn in mijn vel en vind het dan moeilijk om gezellig te doen. Het komt letterlijk uit mijn tenen en als het dan ook nog eens niet aanslaat voel ik me geïrriteerd en teleurgesteld. <br />- Ik vind het moeilijk om mijn eigen tijd in te leveren en heb regelmatig het gevoel dat ik continu bezig ben met werk (avond diensten), school, sociaal, schoonmaak en de verzorging van mijn zoontje. Het voelt als zoveel ballen in de lucht en ik vraag me soms af of ik wel een goede moeder ben. <br /><br />poeh een behoorlijke klaagmuur, maar het lucht al op om niet alsmaar te moeten doen alsof het leven met een kind alleen maar leuk is. <br /><br />Mochten er moeders zijn die dit bericht lezen en denken, ik zou wel eens willen sparren over dan hou ik me aanbevolen! Laat het dan even weten in een reactie?</p><p> </p><p> </p>