De pil

Na een aantal weken al maar ik gaf ook geen borstvoeding meer. Er wordt geadviseerd je eerste menstruatie af te wachten en dat zou ik ook doen. Wat er bij mij gebeurde toen ik gewoon startte, was dat ik continue doorbraakbloedingen kreeg totdat ik 1x echt ongesteld werd. Dat was ook niet optimaal want ik ging aan de pil omdat ik graag weer wilde vrijen (en dan zonder condoom). De tweede keer gewacht tot mijn eerste menstruatie (die kwam na 30 dagen al!) en toen had ik er geen last van.

Ook wil ik je waarschuwen dat de pil de eerste maand NIET betrouwbaar is. Het kan zijn maar grote kans van niet ivm je eigen nog hoge hormoonniveau. Ik heb na mijn derde kind in de eerste maand nog duidelijk een eisprong gevoeld (en andere vruchtbaarheidskenmerken gehad). De bijsluiter zegt dat het bij de strart op de eerste dag van je menstruatie veilig is maar ik heb dat anders ervaren.... Gelukkig ben ik niet zwanger geraakt. Mijn VK bevestigde dit verhaal later. Let op dus!

Voor mij is een ding duidelijk: Ik ga pas weer aan de pil als ik zeker weet dat ik geen kinderen meer wil.
Nu hoogzwanger van de eerste dus - die pil komt er voorlopig niet in.

Dat heeft meer te maken met het feit dat het een jaar duurde voordat mijn cyclus een beetje regelmatig was. Na stoppen met de pil ben ik eerst 6 maanden helemaal niet ongesteld geweest. Mijn lijf had lange tijd nodig om te wennen aan het leven zonder dat kleine pilletje.
Maar als jij snel een regelmatige cyclus had na het stoppen met de pil - kan je die zeker weer gaan gebruiken in overleg met verloskundige.

Wij zijn hier nog aan het denken....Maar ik denk dat het iets anders gaat worden,dan de pil.
Ik ben op mijn 21ste(nu 34) aan de pil gemoeten,omdat ik 2 maal per maand ongesteld werd.Ik woog toen 50 kilo.Ik ben in 3 jaar tijd van 50 naar 73 kilo gegaan.Ik bewoog toen iedere dag.(1e 2 jaar was ik postbode en werkte 6 dagen per week 45 uur,daarna was ik 1 uur per dag,op en naar aan het fietsen van en naar het werk) dus bijna 8 kilo per jaar.Erg veel.Ik moest toen op dieet.Ik was toen ook gestopt met de pil....Ik wil er zelf niet meer aan,omdat ik dan weer zoveel aan zou komen.En dat is ook niet goed meer,omdat ik 2.5 jaar geleden een hernia heb gehad.Ik mag niet meer dan 55/56 kilo uiterlijk wegen.

Als je flesvoeding geeft moet je in elk geval snel weer met anticonceptie beginnen, als je weer wilt vrijen dan. Als je borstvoeding geeft is de pil niet goed, dan gaat je melkproductie omlaag.

Terug
Bovenaan