de speen

Hoi medemoeders,

Ik heb een vraagje...onze dochter is nu 1,5 en in bed heeft ze nog een speen en knuf. Die knuf is geen enkel probleem, maar we willen eigenlijk van de speen af. Ik ken de oplossingen wel, (gewoon laten huilen, speen uitzwaaien, andere knuffel ipv speen) maar vanaf welke leeftijd zijn jullie hiermee begonnen? Ze gaat waarschijnlijk komend jaar een keer over naar een groot bed en ik zit zelf te denken om het dan te doen. In een groot bed hoort geen speen, die is voor baby's, iets in die geest.

Ben benieuwd naar jullie reactie's!!
Groetjes Ciomama
 
Hoi Ciomama,

Tja het is hier ieder zijn eigen idee over natuurlijk.
Onze oudste word bijna 4 en heeft ook nog een toettie en een speen.
Alleen in bed...............wij zijn hier misschien heel makelijk in.
Wij bekijken het zo wanneer ze het niet meer willen laten het vanzelf liggen.
Het geeft een gevoel van veiligheid geborgenheid enz.
Daarnaast ben ik van mening dat je het "moet proberen" wanneer jij denkt dat ze er aan toe zijn!
Maar om het af te leren omdat jullie ervan af willen........
Daarbij de overgang van haar ledikant naar een groot bed is wel een hele overgang.........maar weetje volg je gevoel hierin zorg dat je er nog 1 achter de hand hebt.
Dat wanneer het een echt drama is/word dat je nog even terug kunt.
Ik ken jullie meisje niet natuurlijk en als jullie het willen proberen volg je gevoel dat is altijd goed en heb het met haar erover.
En er is van difrax volgens mij een boekje.
Wens jullie sucses!
 
Neefje is er met drie jaar pas vanaf gegaan in overleg. Hij ging naar school (peuterspeelzaal) en mams en hij besloten dat hij dan een grote jongen is en niet meer hoeft te slapen met de speen. Als de vuilnisman weer kwam, ging de speen met hem mee. Hij heeft hem zelf wel gegooid op dat moment. Vroeg er daarna nog een keertje of twee om, maar na hem eraan herinnerd te hebben dat de speen weg was, was het ook goed.

Succes!
 
Nou het is hier duidelijk nog niet gelukt hoor. Heb het één avondje geprobeerd en ze lag nog niet eens in bed en ze was al helemaal overstuur vanwege de ontbrekende peensie (speen hihi). Heb de speen maar gauw weer gegeven en ik heb nu zoiets van we zien het wel. Denk dat het idd in overleg gaat. We zijn nu bezig voor een evt 2e kindje en als dat er ook nog bij komt heeft ze haar peensie wel nodig!
Thanx voor de reactie's!!
 
1,5 vind ik wel erg jong om er mee te stoppen..onze zoon is ook 1,5..ik wil ermee stoppen als hij het begrijpt..Je bent nu te groot, dus we kieperen em in de prullenbak (en dan snel al hij het niet ziet er em weer uit halen, voor als het echt drama wordt) zat zo te denken, als hij 3 wordt ofzo.
 
Onze zoon was er met 8 maanden helemaal klaar mee. Hij was toen zo verkouden en had oorontsteking. Daardoor wilde hij de speen niet. Toen hij weer beter was, miste hij hem niet meer.

maar lijkt mij dat je dit niet te veel moet forceren.
 
Ach meid, als ze er alleen mee slapen dan is dat toch niet erg. Veel kinderen duimen... dat is veel moeilijker af te leren. Mijn zussen en ik duimden allemaal tot een jaar of 10... soms ook overdag bij vermoeidheid en verdriet. Nou, dat zou ik echt niet graag willen zien.

Wat ik altijd wel doe is m 's nachts (als wij naar bed gaan) uit het mondje halen. Ik leg m dan wel in de buurt. dan hebben ze m niet de hele nacht in. dat scheelt ook weer. Wij gaan afbouwen als ze 3 is. dan is de nieuwe baby er ook alweer een tijd en dan kunnen we mooi teruggrijpen op het feit dat spenen bij baby's horen en niet bij grote meiden. Ze moeten er psychisch ook aan toe zijn, anders krijg je echt drama's.
 
Onze oudste sliep ook alleen met de speen, toen hij net 2 was dacht ik dat hij wel zonder kon, maar dit gaf een hoop verdriet dus heb hem snel weer terug gegeven. Een klein half jaar later, heb ik hem kapot geknipt, onder het mom je hebt hem stuk gemaakt (ja ik weet heel slecht....) Hij vond dit niet lekker en de speen mocht in de prullenbak, hij heeft even gemopperd die avond en hij heeft er nooit meer om gevraagd.
De middelste was wat meer verslaafd, in bed, lange stukken in de auto (maar steeds eerder er al om zeuren), in de kinderwagen etc. Toen ze net 2 was, had ik het er met mijn moeder over dat ik er na de zomer, dan zou ze bijna 2,5 zijn, mee bezig zou gaan.
Tijdens dat gesprek was mijn dochter ook in de kamer, de volgende ochtend komt ze bij me en zegt: speen is voor de baby, ik hoef niet meer.
En zowaar heeft ze er nooit meer om gezeurd, wat dat betreft was ik echt verbaasd.

Als ik jou was, zou ik gewoon nog even wachten totdat hij het iets beter begrijpt wat er gebeurd.

 
Terug
Bovenaan