De tablet als digitale ballenbak

<p>Hi allemaal! Ik doe momenteel onderzoek naar de opvoeding van (jonge) kinderen met een tablet. Mag ik vragen hoe jullie daar mee om gaan? Ervaren jullie problemen op dit vlak? Hoe pakken jullie dit aan en wat zijn tips voor bijvoorbeeld andere ouders? Alvast bedankt! </p>
 
Mijn zoontje is 2 jaar en 5 maanden. 3 maanden geleden ongeveer heb ik de tablet bij hem geïntroduceerd. Er staan een paar educatieve spelletjes op die aansluiten bij zijn leeftijd. Erg leuk en leerzaam. Op zich heb ik geen strakke regels wb schermtijd. Ik ben gezegend met een echt buitenkind. Ook heeft hij er geen geduld voor om lang stil te zitten met een tablet. Ik merk wel, dat als mijn zoontje wat hangerig is en ik wat anders moet doen, ik hem er wat vaker op zet. In de vakantie ben ik niet fit geweest en is het er wat vaker ingeslopen en begon hij er ook vaker naar te vragen. Vanaf vandaag weer wat meer naar buiten en andere activiteiten, om weer een beetje in een ritme te komen. Maar merk dat dat hier niet zo’n probleem is.
 
Mijn dochter is net 2 geworden. Onze tablet wordt eigenlijk nooit gebruikt (is ook een oudje). Ook mag ze niet met onze telefoons spelen. Wel mag ze af en toe beeldbellen met haar vriendinnetje en foto's en/of korte filmpjes van zichzelf zien. Ik merk dat ze er snel jengelig van wordt dus dan leg ik het ook weg.
De tv staat hier ook wel aan als ze wakker is. Maar is het geen kinderprogramma, dan heeft ze geen interesse. Af en toe mag ze voor zichzelf een filmpje kijken, bijvoorbeeld 'Kleine bheem'. Maar er zit geen regelmaat in.
We laten haar het liefst gewoon spelen met speelgoed dat ze heeft. Schermtijd wordt ze dus snel wat jengelig van en daar houdt mams niet zo van. Ze kan zich heerlijk vermaken zonder scherm. Ze speelt met haar pop maar ook met Duplo etc. Ook heeft ze veel fantasie en vertelt ze ook echt op haar eigen manier verhaaltjes. 
Vooralsnog wil ik dus geen vaste schermtijd introduceren. Heel af en toe vraagt ze wel om een filmpje, maar meestal gebeurt het dan niet. Ze legt zich daar ook bij neer, want nee is hier wel echt nee. 
 
 
 
Wij hebben geen tablet.
Zoon van 23 maanden wilt wel graag televisie kijken (kinderprogramma's op Ketnet en Zapp Junior) of op onze telefoon (foto's en filmpjes van zichzelf).
Ik heb een tijdje een kinderapp op mijn telefoon gehad, maar daar vroeg hij wel erg vaak om. Ik heb persoonlijk liever dat hij nu nog lekker met speelgoed in de weer is dan met schermen.
Televisie kijken is ook enkel voor het slapen gaan, maximaal 1 uur.
 
Terug
Bovenaan