dekentje


Hoi allemaal

Even een vraagje van mij.
Laatst liep ik in de Ikea en kwam toen een heel leuk limegroen polyesther dekentje tegen, ze hadden hem ook in het oranje.
Nu heb ik de babykamer ook lime/oranje, dus dat kwam goed uit.
heb de groene in eerste instantie meegenomen, en nu is mijn vraag, mag je dat op het wiegje of ledikant leggen?
Het is van 100% polyesther, en niet zo heel erg dik maar er zit dan ook nog een lakentje onder..
Wie weet dit?
Hoop gauw op antwoord terug.

liefs sarah 38w1d zwanger van 1e kindje

 
hoi

wij hebben de fleece versie van dat dekentje van de ikea, bedoel je die?
die mag volgens mij gewoon hoor... zoniet dan ga ik dat heel binnenkort horen van de kraamzorg ofzo en dan meld ik me nog wel

Angela
34 weken
 
Er wordt geadviseerd om alleen katoenen dekentjes te gebruiken in de eerste twee jaar. Dit om warmtestuwing te voorkomen. Polyester neemt bijna geen vocht op, katoen wel.

Wat misschien een idee is, is om het limegroene dekentje te gebruiken als sprei. Als je kindje niet op bed ligt, is je kamer mooi in kleur en als je kleine wel op bed ligt, zou je het aan het voeteneinde kunnen opvouwen....

Groetjes Nynke
 
Hallo,

Inprincipe mag de bekleding en het beddegoed van een wiegje en een ledikantje de eerste 2 jaar alleen uit 100% katoen bestaan, omdat dit 'ademend' is. Dit is ivm wiegendood. Al het andere raden ze af.

groetjes Kirsten
36w5d
 
het volgende staat op de site: veiligheid.nl

 
Een babydeken is te koop in grofweg drie textielsoorten: katoen, wol en synthetisch. Uit onderzoek van Consument en Veiligheid in samenwerking met TNO-Textiel is gebleken dat het niet zo zeer uitmaakt van welk materiaal je een dekentje koopt (synthetisch, wol of katoen), zolang in acht wordt genomen dat het bedje kort en strak wordt opgemaakt. Je kind kan dan niet met het hoofd onder de dekens raken, zodat er nauwelijks gevaar bestaat voor warmtestuwing of het niet vrij kunnen ademen.

Of een dekentje warm genoeg is voor je kind, hangt onder andere af van de kamertemperatuur waar je jouw kind te slapen legt. Maar een goede leidraad is de dikte van de deken. Voor alle soorten dekens geldt: hoe dikker de deken hoe warmer deze is. Laat je niet leiden door het gewicht van de deken. Vooral synthetische dekens zijn zeer licht, maar ze zijn zeker niet minder warm! De isolerende werking van synthetische, wollen en katoenen dekens zijn vrijwel gelijk.

Een deken met een laken biedt goede ventilatie en je kunt het bed goed kort opmaken. Verder kun je het beddengoed aan de zijkanten instoppen, zodat jouw kind er niet onder kan schuiven. Een tweede deken is maar zelden nodig.
Gebruik geen dekbed de eerste twee jaar. Een dekbed kan veel te warm worden. Daarbij kan een dekbed ook niet meer goed worden ingestopt. Tevens kunnen kinderen door hun getrappel en gewoel in de hoes terechtkomen. Dit is gevaarlijk in verband met verstikkingsgevaar.
Je kunt wel een deken in een dekbedhoes gebruiken, maar dan moet de deken even groot zijn als de hoes. De dekbedhoes moet groot genoeg zijn, zodat je deze aan de onder- en zijkanten minimaal 10 cm onder het matras kan instoppen. Zorg dat de hoes goed sluit. Vouw geen dekentje dubbel in een dekbedhoes.

Kooptips

Voor alle soorten dekens geldt: hoe dikker de deken hoe warmer deze is. Laat je niet leiden door het gewicht van de deken. Vooral synthetische dekens zijn zeer licht, maar ze zijn zeker niet minder warm! De isolerende werking van synthetische, wollen en katoenen dekens zijn vrijwel gelijk.
De afmetingen van de laken en deken zijn zodanig, dat je ze goed kunt instoppen. Zowel aan de zijkant als aan het voeteneinde.Gebruiktips

Zorg dat je kind niet te warm ligt. Na de eerste weken is een kamertemperatuur van 16-18 °C voldoende.
Pak je kind bij koorts niet extra warm in. Als je kind transpireert heeft hij het al zeer warm. Gebruik dan minder of geen dekens en verlaag indien mogelijk de temperatuur in de kamer.
Maak het bedje kort op: je kind ligt met zijn voetjes vrij dicht bij het voeteneinde en het beddengoed reikt tot zijn schouders. Zo kan je kind nooit helemaal onder het beddengoed komen en blijft het hoofdje vrij.
Vouw beddengoed dat te groot is onder het matras door. Sla het nooit dubbel.
Zorg voor een goede ventilatie in de kinderkamer.
Van belang is vooral dat de deken niet te dik is, in verband met het risico op warmtestuwing. Hoe dikker een deken, hoe meer die isoleert. Het gewicht en materiaal maken geen verschil, blijkt uit recent onderzoek van Consument en Veiligheid en TNO. Synthetische materialen werken net zo goed als de ouderwetse wollen of katoenen deken.

Laat kinderen tot hun tweede verjaardag niet onder een dekbed slapen. Gebruik liever een babyslaapzak of een deken met een laken. Een babyslaapzak is voldoende isolerend om je kind comfortabel te laten slapen. Bijkomende voordelen zijn dat een babyslaapzak het moeilijker maakt voor je kind om te draaien, uit bed te klimmen en zich bloot te woelen.


de deken mag dus wel, echter zonder laken! hoewel ze op een ander deel van de site aangeven dat er wel weer een laken onder moet....

Angela
 
als je de fleecedekentjes van de ikea bedoeld die gebruik ik ook.
Ze worden ook verkocht als babydekentjes.
Ik heb een lime kleur en blauwe en gebruik er nu eentje die dubbel op het bedje ligt met een lakentje eronder.
Als ze met de naam babydekentje verkocht worden, dan zal het toch geen kwaad kunnen??
Het gaat er vooral om dat de dekentjes niet te warm zijn en ze zijn heel dun dus ik gebruik ze gewoon.
Liefs carlijn mama van Iris ( 10 weken )
 
Ja hoor kan best! Gewoon het bedje kort en strak opmaken.
En als ze op een gegeven moment zich goed kunnen draaien dan hoef je daar ook niet meer zo op te letten. Trouwens een slaapzak houdt dat draaien echt niet tegen hoor. Ja als ze 4 of 5 maanden zijn, maar als ze ouder zijn dan niet.
 
Terug
Bovenaan